Αμφιβολίες το μυαλό μου βασανίζουνε πολλές, Αμφιβολίες τρελές.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Θα προσπαθήσω να αναλύσω όσο πιο σύντομα και περιεκτικά μπορώ πως διαμορφώνεται η τιμή της βενζίνης, που τόσο χρειαζόμαστε όλοι μας, καθημερινά.


Αμέσως μετά την εξόρυξη του πετρελαίου ξεκινά η πρώτη επεξεργασία του: Απομακρύνεται το νερό και τα διάφορα αέρια (υδρόθειο, άζωτο κα). Αποθηκεύεται σε βαρέλια. Ο όγκος του βαρελιού είναι περίπου 159 λίτρα. Σήμερα η χρηματιστηριακή τιμή του βαρελιού είναι περίπου 90 ευρώ. Δηλαδή, 90/159=0,57 ευρώ το λίτρο. Στη συνέχεια το πετρέλαιο μεταφέρεται στον τόπο μεταπώλησης. Όλα αυτά επιβαρύνουν το κόστος που… φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης.
Στους τόπους μεταπώλησης καταλήγουν όλα τα μεγάλα ναυτιλιακά – εμπορικά γραφεία της Νέας Υόρκης, Σιγκαπούρης, Λονδίνου, που αγοράζουν το πετρέλαιο και ναυλώνουν τα τάνκερς. Μόλις το πετρέλαιο φορτωθεί στο τάνκερ, αυτόματα διπλασιάζεται η τιμή του (πλήρωμα, ασφάλεια, γενικότερα έξοδα μεταφοράς, δαπάνη οικολογικής προστασίας), κόστος που… φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης.
Αν το πετρέλαιο προέρχεται από τη Σαουδική Αραβία, θα περάσει από τη διώρυγα του Σουέζ. Εκεί, θα πληρώσει αρκετές χιλιάδες δολάρια για να διέλθει και που… φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης.
Μετά από ταξίδι, το τάνκερ θα φτάσει στα λιμάνια μας. Θα πληρωθούν τα λιμενικά τέλη, χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ) και το κόστος εμπορίας (αποθήκευσης και διακίνησης κλπ), που… φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης. Τότε θα αρχίσει η επεξεργασία του πετρελαίου. Το 10% του πετρελαίου που μεταφέρει ένα τάνκερ, δαπανάται για να λειτουργήσουν οι μηχανές του διυλιστηρίου (ιδιοκατανάλωση), κόστος που…φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης.
Τέλος, πρέπει να συνυπολογίσουμε τα έξοδα μεταφοράς από τα διυλιστήρια έως το βενζινάδικο και το νόμιμο κέρδος του βενζινοπώλη, που … φυσικά μεταφέρεται στο τελικό κόστος της βενζίνης.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε όλα τα παραπάνω δεν συνυπολογίσαμε ακόμα το κόστος φόρων υπέρ δημοσίου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η διυλιστηριακή τιμή της βενζίνης για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου διαμορφώθηκε στα 1,0819 ευρώ ανά λίτρο, όταν η τιμή του βαρελιού ήταν 113 ευρώ. Στην παραπάνω τιμή λίτρου προστίθενται 0,7 ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), ο οποίος στη χώρα μας είναι ο τέταρτος πιο υψηλός σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τις πρόσφατες μειώσεις του σχετικού δασμού, οι οποίες έχουν ισχύσει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία.
Στη συνέχεια προστίθενται και άλλες χρεώσεις, όπως είναι τα 0,0002 ευρώ του Ανταποδοτικού Τέλους ΡΑΕ, τα 0,013 ευρώ της Εισφοράς Πετρελαιοειδών και τα 0,0089 ευρώ που αφορούν το Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ). Έτσι, η… προσωρινή τιμή κάθε λίτρου αμόλυβδης βενζίνης σκαρφαλώνει αισίως στα 1,804 ευρώ.
Δεν τελειώσαμε όμως. Στο παραπάνω ποσό αθροίζεται το Περιθώριο Κέρδους Εταιρείας Εμπορίας, το οποίο κατά μέσο όρο φτάνει τα 0,0815 ευρώ. Και έτσι φτάνουμε αισίως στα 1,8855 ευρώ. Το τελικό «χτύπημα» έρχεται από τον ΦΠΑ, ο οποίος επιβαρύνει την παραπάνω τιμή κατά 0,452 ευρώ, με αποτέλεσμα – με βάση τα στοιχεία και τις τιμές διυλιστηρίου στις αρχές του μήνα – να διαμορφώνεται στην αντλία στα 2,338 ευρώ.
Με απλά λόγια, για την βενζίνη ο καταναλωτής πληρώνει 1,1634 ευρώ, που περιλαμβάνει όλα τα κόστη, από την εξόρυξη μέχρι και την αντλία, και επιπλέον πληρώνει 1,1746 ευρώ υπό τη μορφή μιας σειράς φόρων και τελών. Εκτός όμως όλων αυτών, το χειρότερο είναι πώς όταν το βαρέλι είχε τιμή 85 ευρώ, η βενζίνη κόστιζε περίπου 1,85 ευρώ ανά λίτρο (Ιούλιος 2018). Σήμερα που το βαρέλι τιμολογείται στα 90 ευρώ (+6%), πώς είναι δυνατόν να κοστίζει η βενζίνη 2,33 ευρώ ανά λίτρο (+26%); Το κολπάκι είναι ότι μεσολάβησε τιμή βαρελιού στα 120 ευρώ. Και απ’ ότι φαίνεται …. ξεχάστηκαν οι άνθρωποι και δεν κατέβασαν τις τιμές.
Ποιος ελέγχει τις τιμές; Μα φυσικά το υπουργείο Ανάπτυξης, τρομάρα μας! Αλλά όπως φαίνεται η «Ανάπτυξη» είναι αποκλειστικά για άλλους και όχι για εμάς. Γιατί χωρίς Αμφιβολίες πολλές, χωρίς Αμφιβολίες τρελές, για εμάς μένει μόνο το ρητό «Η βενζίνη, τιμή δεν έχει και χαρά στον που την έχει».
Ένοχος, υπεράνω πάσης Αμφιβολίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ