Αυτές τις μέρες που έφυγε από τη ζωή ο αρτινός έμπορος -εβραϊκής καταγωγή- Ισαάκ Μιζάν,  ο οποίος επέζησε της φρίκης του ολοκαυτώματος του δεύτερου Παγκόσμιου πολέμου, έρχονται στο μυαλό μου σκέψεις και ερωτηματικά, χωρίς να βάζω το δίλημμα «σημιτισμός-αντισημιτισμός». Μένω έξω από αυτό.

Την εποχή εκείνη του μεγάλου πολέμου, από αρχής μέχρι το τέλος του, υπήρξε ένα μεγάλο σε διάρκεια απάνθρωπο γεγονός. Ποιό είναι το ιδιαίτερο, που έχει το γεγονός αυτό; Η ιδιαιτερότητά του εντοπίζεται στο ότι ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων, χωρίς να έχουν φταίξει σε τίποτα, έχασαν την τιμή, την περιουσία και τη ζωή τους.

Πολλοί από αυτούς ήταν πολίτες άλλων μη γερμανικών κρατών που κατακτήθηκαν από τον γερμανικό στρατό, όπως έγινε στην Πολωνία, Γαλλία, Ολλανδία, Ελλάδα και αλλαχού. Αυτό που τους συνέβηκε- πέρα από το καθαρά ανθρώπινο μέρος- αποτελεί τουλάχιστον ωμή παραβίαση των στοιχειωδών κανόνων και αρχών του Διεθνούς Δικαίου.

Άλλοι πάλι ήταν πολίτες του γερμανικού κράτους και επομένως συνδέονταν μαζί του με τις σχέσεις του δικαιώματος και του καθήκοντος. Και ακριβώς αυτό το κράτος τούς ατίμασε, τους λήστεψε, τους κακοποίησε, τους σκότωσε.

Προστιθέμενος ο αριθμός των θυμάτων ήταν πάρα πολύ μεγάλος. Σοβαρές στατιστικές μιλάνε για πέντε έως έξη εκατομμύρια ανθρώπους. Ήταν τόσο μεγάλος, ώστε η υπόθεση αυτή να αφορά κατά τον πιο άμεσο τρόπο το σύνολο των κοινωνιών, τη «res publica», δηλαδή έγινε δημόσια υπόθεση όλων των δημοκρατικών κρατών παγκοσμίως.

Εδώ θα μπορούσε κάποιος να πει πως σε αυτά τα πράγματα οι αριθμοί δεν παίζουν κανένα απολύτως ρόλο. Και σε ένα και μόνο άνθρωπο αν συμβαίνει κάτι παρόμοιο, στην ουσία πάλι για το ίδιο πράγμα πρόκειται. Είναι σαν να συμβαίνει σε εκατό εκατομμύρια ανθρώπους. Αυτό από μια άποψη είναι σωστό. Όμως ο μεγάλος αριθμός θεμελιώνει μια διαφορά. Από το μεγάλο αριθμό έγινε φανερό πως το θέμα αφορούσε πια το ίδιο το γερμανικό κράτος. Αφορούσε τον τρόπο με τον οποίο το κράτος εννοούσε την εξουσία του, την υπόστασή του και τη σχέση του λαού του με τους άλλους λαούς.

Οι πράξεις , που διαπράχτηκαν εκ μέρους του, δεν οφείλονταν ούτε σε έξαψη πάθους ούτε από την ανάγκη άμυνας προερχόμενη από κάποιο μεγάλο κίνδυνο. Δυστυχώς ύστερα από χιλιετηρίδες πάλης για το ημέρωμα και τον εξευγενισμό είναι απορίας άξιο, πώς ένας ολόκληρος λαός, υποτίθεται πολιτισμένος, οδηγήθηκε σε αδιανόητες πράξεις θηριωδίας.  Όλα απέρρευσαν από μια θεωρία που είχε καταστρωθεί λογικά και με ακρίβεια σε όλες τις λεπτομέρειες. Από μια θεωρία που είχε ενταχθεί από ένα εθνικιστικό κόμμα σε πολιτικό πρόγραμμα πλήρους εφαρμογής. Όλα εκτελέστηκαν με  τρόπο συστηματικό και απόλυτη  ακρίβεια. Εκτελέστηκαν μέσω ενός τελειοποιημένου μηχανισμού για τη σύλληψη και την εξόντωση των ανθρώπων εκείνων, εναντίον των οποίων ήταν στραμμένες οι φοβερές δυνάμεις του μίσους, του χάους και της καταστροφής.

Την περίοδο εκείνη τα κατώτερα ανθρώπινα ένστικτα συζεύχτηκαν με τον εθνικιστικό πολιτικό λόγο και την τεχνολογία που διέθετε το προηγμένο επιστημονικά γερμανικό κράτος. Από  τη σύζευξη αυτή βγήκε κάτι που μέχρι τότε δεν είχε ξαναπαρουσιαστεί: η συνένωση της απανθρωπιάς και της μηχανής. Δυστυχώς από τα σκοτεινά υποστρώματα του ανθρώπου βγήκε έξω ο βάρβαρος, το θηρίο που τρέφονταν από αίμα. Όποιος δεν ασπαζόταν την νέα γερμανική τάξη πραγμάτων και τη γραμμή της εξαφανιζόταν.

Με ψυχραιμία, μετά από τόσα χρόνια, να αναλογιστούμε και πάλι την θυσία ενός ολόκληρου λαού, που στιγματίσθηκε ως μίασμα της κοινωνίας  προπαγανδιστικά, και εκατομμυρίων άλλων ανθρώπων ανά την Ευρώπη-περίπου εβδομήντα εκατομμύρια- οι οποίοι δεν έφταιγαν σε τίποτα, στο βωμό του μίσους για τη δημοκρατία ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος, που ήθελε την επιβουλή μιας καινούργιας τάξης πραγμάτων υπό την κυριαρχία του.  Να ευχηθούμε η ανθρωπότητα να μην ξαναζήσει τέτοιες στιγμές χάους και καταστροφής. Η ευθύνη ανήκει σε εμάς, που πρέπει μέσω μιας σωστής και υπεύθυνης εκπαίδευσης να εσωτερικεύσουμε, πως ιδεολογικά άλλη έννοια  έχει ο πατριωτισμός και άλλη ο εθνικισμός, ο οποίος αν μπολιαστεί και με ιδέες περί φυλετικής ανωτερότητας δημιουργεί σιγά- σιγά ένα εκρηκτικό μείγμα εθνικιστικής απανθρωπιάς έτοιμο να εκραγεί ενάντια στους άλλους λαούς. Υπόψη πως το δικαίωμα ζωής του καθένα χωριστά και όλων των ανθρώπων επί της γης είναι αναφαίρετο.

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here