«Δεν είναι αναδιάρθρωση αυτό. Είναι διάλυση», τονίζουν οι ταχυδρόμοι που τις τελευταίες δυο εβδομάδες καλούνται να εφαρμόσουν το νέο σχέδιο της Διοίκησης των ΕΛΤΑ (Ελληνικών Ταχυδρομείων).
Ρεπορτάζ: Βικυ Καινούργιου
Σύμφωνα με το σχέδιο που απεστάλη -όπως επισημαίνουν- ο νομός Άρτας καλύπτεται με μόλις έξι, από τους 15 συνολικά που διεκπεραιώνουν την διανομή, ήτοι τρείς αστικοί και τρεις αγροτικοί. Οι υπόλοιποι εννέα διανομείς παραμένουν «παροπλισμένοι» στα γραφεία. Όπως αναφέρουν στην εφημερίδα μας, αναμένουν πλέον, στο πλαίσιο των διαδικασιών αναδιάρθρωσης του Οργανισμού, την απόφαση (ίσως να ανακοινωθεί αύριο Πέμπτη) για την ενεργοποίηση εθελουσίας εξόδου. Παράλληλα -τονίζουν- ότι βρίσκονται σε στάση αναμονής για την έναρξη του πλαισίου διαδικασιών για μετατάξεις σε άλλους φορείς ή υπηρεσίες μηδέ εξαιρουμένων και των ΟΤΑ.
Έως το 2014 το έργο διανομής έφερναν εις πέρας για όλο το νομό 21 ταχυδρόμοι και έκτοτε έως σήμερα 15 εν συνόλω, εκ των οποίων οχτώ αστικοί και επτά αγροτικοί (χωριά). Στο πλαίσιο εναρμονισμού με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, η ψήφιση του νέου νόμου τον Δεκέμβριο μετέβαλε το χρονικό όριο παράδοσης από μια ημέρα έως τρεις (D+3), ενώ οι διανομείς της Άρτας τονίζουν ότι το αντίστοιχο χρονικό διάστημα για τα χωριά μεταβάλλεται σε πέντε ημέρες (D+5).
Δύσκολες οι αποστολές
Σε συζήτηση που είχαμε μαζί τους εξηγούν ότι «με τη νέα χαρτογράφηση η πόλη διαθέτει τρεις μεγάλους αστικούς τομείς, η έκταση των οποίων είναι… τερατώδης» και προσθέτουν: «Σε καθέναν απ’ αυτούς διανομή θα εκτελείται μια φορά στις τρεις ημέρες. Στα δε περισσότερα χωριά μια φορά την εβδομάδα και σε εκείνα με μεγαλύτερο πληθυσμό δυο φορές εβδομαδιαίως».
Σε κάθε περίπτωση το νέο σχέδιο αναφέρεται σε τρεις, επίσης, τεράστιους γεωγραφικούς τομείς για τα χωριά, εκ των οποίων ο πρώτος περιλαμβάνει συνολικά 23, ο δεύτερος 26 και ο τρίτος 60! Για να κάνει διανομή στον τρίτο αγροτικό τομέα μια φορά την εβδομάδα σε καθένα από τα 60 ένας ταχυδρόμος, θα πρέπει ημερησίως να καλύπτει 12 ορεινά χωριά! Ως εκ τούτου από τους διανομείς της Άρτας γίνεται λόγος για «σχέδιο λειτουργίας επί χάρτου», αφού όποιος γνωρίζει το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις αποστάσεις που μεσολαβούν, αντιλαμβάνεται ότι αυτό εν τοις πράγμασι είναι αδύνατο και άρα ο χρόνος παράδοσης θα διευρυνθεί αρκετά. Το ίδιο «εξωπραγματικούς» χαρακτηρίζουν οι διανομείς και τους προβλεπόμενους χρόνους του σχεδιασμού.
Για παράδειγμα μεταφέρουν στον «Τ» ότι «ζητείται αναχώρηση από τη Μονάδα Διανομής επί της οδού Αρισταγόρα στην Άρτα 8:20 το πρωί και παράδοση στους Κωστακιούς 8:23». Εν ολίγοις γίνεται λόγος για ταχύτητες φωτός προκειμένου ένας ταχυδρόμος να προλάβει να καλύψει τεράστιους τομείς.
Θέμα οι συντάξεις
Την ίδια στιγμή, μέσω των ΕΛΤΑ στο νομό μας, επιδίδονται μηνιαίως περίπου 8.000 συντάξεις όλων των ταμείων, σε πόλη και κυρίως στα χωριά. Με το νέο σχέδιο, λοιπόν, ο συνταξιούχος θα πάρει στην καλύτερη περίπτωση την σύνταξή του τρεις ημέρες αργότερα και ο κάτοικος χωριού μια εβδομάδα μετά. Δεν χρειάζεται κανείς να σκεφτεί τι θα συμβεί για παράδειγμα αν σ’ ένα ορεινό χωριό η ημέρα παρουσίας του ταχυδρόμου συμπέσει πχ με μια αργία ή ό μη γένοιτο με μια αδιαθεσία. Τότε θα τον …πάρει σειρά μετά από 15 ημέρες;
Επομένως γίνεται λόγος για υποβάθμιση της ποιότητας έργου των ΕΛΤΑ, της εξυπηρέτησης που παρείχαν στον πολίτη, ακόμα και του κοινωνικού έργου και ρόλου που επιτελούσε η παρουσία του ταχυδρόμου, ιστορικά, στον τόπο μας επί 198 χρόνια.
Οι ταχυδρόμοι Μονάδας Διανομής των ΕΛΤΑ Άρτας με ανακοίνωσή τους την οποία κατέθεσαν στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αρταίων την Παρασκευή, κοινοποιούν το σοβαρό πρόβλημα που θα δημιουργηθεί από το νέο σχεδιασμό της Διοίκησης και διεκδικούν την παρέμβασή του «προκειμένου το έργο της διανομής να εκτελείται απρόσκοπτα».
Βροχή τα παράπονα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις δυο εβδομάδες περίπου που στην Άρτα το νέο σχέδιο τέθηκε σε εφαρμογή, τα παράπονα των πολιτών για την έγκυρη επίδοση αλληλογραφίας και έντυπου Τύπου, άρχισαν ήδη να καταγράφονται. Ζητούν εξηγήσεις από τους ταχυδρόμους για την καθυστέρηση διανομής, ενώ πολλά τηλεφωνήματα δέχθηκε και η εφημερίδα μας για την αργοπορία παράδοσης του Τύπου. Η αγανάκτησή τους αναμένονταν να ξεχειλίσει τις επόμενες ημέρες με το ξεκίνημα διανομής των συντάξεων.
Όμως, όπως μας επισημαίνεται, ήρθε ήδη νέα οδηγία προκειμένου οι συντάξεις να μοιραστούν με βάση το… προηγούμενο σχέδιο λειτουργίας. Δηλαδή να εργαστούν στην διανομή και οι 15 ταχυδρόμοι για τις συντάξεις του Φεβρουαρίου. Το ερώτημα, ωστόσο, που παραμένει αναπάντητο είναι με τί ρυθμούς θα μοιραστούν εκείνες του επόμενου μήνα, όπως βέβαια και ποια θα είναι η μετέπειτα ποιότητα εξυπηρέτησης των ΕΛΤΑ.
Μέχρι στιγμής πάντως δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι «επιχειρείται ο … “θάνατος του ταχυδρόμου”, στο βωμό μετεξέλιξης του θεσμού σε courier». Ενός θεσμού που έχει ταυτιστεί με την ίδρυση και λειτουργία του Ελληνικού κράτους και που εμπεριέχει, πλην όλων των άλλων, το στοιχείο της κοινωνικής υπηρεσίας προς τον πολίτη. Ενός θεσμού που στηρίζεται στην αμεσότητα επικοινωνίας και που ειδικά για τα ΕΛΤΑ έχει χτίσει ένα τεράστιο δίκτυο άμεσης παρουσίας και επικοινωνίας με κάθε σπιθαμή Ελληνικού εδάφους σε δυσπρόσιτες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Εν προκειμένω, γίνεται λόγος και για την εξυγίανση του οργανισμού. Όμως οι τοπικές κοινωνίες που άρχισαν ήδη να βλέπουν τις επιπτώσεις του νέου σχεδίου το αντιλαμβάνονται ως «διάλυση».
Ψήφισμα Δημοτικού Συμβουλίου Αρταίων
Το ζήτημα απασχόλησε και το Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων, στον πρόεδρο του οποίου Κώστα Τράμπα, κατατέθηκε σχετική ανακοίνωση.
Το Σώμα ενημέρωσε ο πρόεδρος στην διάρκεια της συνεδρίασης της Παρασκευής, το οποίο εξέφρασε ομόφωνα την στήριξή του στα αιτήματα των διανομέων Άρτας. Ταυτόχρονα προχώρησε σε σχετικό ψήφισμα, σύμφωνα με το οποίο ζητείται από την διοίκηση των ΕΛΤΑ η απρόσκοπτη, ποιοτική και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ανάλογες αντιδράσεις καταγράφονται και σ’ άλλες περιοχές της χώρας. Στο Δήμο Σουλίου για παράδειγμα γίνεται λόγος για έναν ταχυδρόμο που καλείται να εξυπηρετήσει 33 χωριά. Και δεν είναι φυσικά ο μοναδικός σ΄ όλη την Ελλάδα.
Η ανακοίνωση
Από τους 15 στη διανομή μόνο έξι
Στην ανακοίνωσή τους προς τους φορείς της Άρτας και τον τοπικό Τύπο οι ταχυδρόμοι Μονάδας Διανομής αναφέρουν: «Το ταχυδρομείο έχει πορεία 198 ετών, όπου μέσα σε αυτά τα χρόνια οι ταχυδρόμοι κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες (πόλεμοι, αρρώστιες, πανδημίες πρόσφατα κλπ), εξυπηρετούσαν τους πολίτες. Όμως σήμερα, σύμφωνα με τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ, οι αποφάσεις της Διοίκησης να εφαρμόσει το νέο σχέδιο διανομής στο νομό Άρτας δεν είναι προς το συμφέρον της ποιοτικής εξυπηρέτησης των πολιτών.
Συγκεκριμένα από τους 15 ταχυδρόμους στην Μονάδα Διανομής Άρτας μένουν για την εκτέλεση των δρομολογίων μόνο έξι (τρεις αστικοί και τρεις αγροτικοί). Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα στην αποτελεσματική εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και των πολιτών του νομού. Ήδη υπάρχει καθυστερημένη εξυπηρέτηση με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά παράπονα. Ο ημερήσιος Τύπος και η αλληλογραφία με την εφαρμογή του D+3 και του D+5, διανέμεται κάθε τρεις ημέρες ενώ στα αγροτικά σημεία από μια έως δύο φορές την εβδομάδα.
Σημαντικά προβλήματα θα δημιουργηθούν και με την έγκαιρη καταβολή των συντάξεων διότι στο χρόνο που δίνεται δεν θα είναι δυνατή η καταβολή τους. Στην προσπάθειά μας να προλάβουμε την διόγκωση των προβλημάτων που ήδη υπάρχουν, ξεκινάμε μια προσπάθεια ενημέρωσης των τοπικών φορέων και οργανώσεων αλλά και όλων των πολιτών του νομού μας. Ζητάμε από την διοίκηση να ενσκήψει στο πρόβλημα και να δώσει περισσότερες θέσεις διανομέων προκειμένου το έργο της διανομής να εκτελείται απρόσκοπτα, πιο αποτελεσματικά και η εξυπηρέτηση των πολιτών να είναι ποιοτικότερη».