Στο μικρό αυτό σημείωμα θα προσπαθήσουμε συμπληρωματικά να σας μεταφέρουμε με πολύ απλά λόγια, το τεράστιο θέμα που προέκυψε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα με τη ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις παραγωγικές σχολές. Σε προηγούμενο φύλλο της εφημερίδας μας, ο καλός συνεργάτης και φιλόλογος κ. Κώστας Κωσταβασίλης, μας έκανε μια εκτενή παρουσίαση.
Ζητήσαμε και πήραμε τη βοήθεια του τακτικού καθηγητή στο μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και πατριώτη μας κ. Θόδωρου Βλάχου. Προκαταβολικά οφείλω να αναφέρω ότι ο κ. καθηγητής στέκεται κριτικά στην ΕΒΕ, χαρακτηρίζοντάς την «έκτρωμα». Η θέση του αυτή είναι καλά τεκμηριωμένη και δεν εμπεριέχει καμία απολύτως πολιτική προσθήκη.
Στους αλγόριθμους κατέφυγε το υπουργείο Παιδείας για να καθορίσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Όλοι γνωρίζαμε στα χρόνια μας, ότι ως ελάχιστη βάση είχαμε το 10. Τώρα αυτό έχει ανατραπεί. Στην πράξη μπορεί να είναι 12 ή και 15.(Βέβαια, πριν από μερικά χρόνια είχαμε 4 και 5, αλλά αυτό είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία). Παίρνεται ο μέσος όρος βαθμολογίας του αντίστοιχου γνωστικού πεδίου σε Πανελλαδικό επίπεδο και στη συνέχεια εισέρχεται ένας τυραννικός πολλαπλασιαστικός συντελεστής βάσης, που τον καθο- ρίζει από πριν η σύγκλητος του κάθε Πανεπιστημίου χωριστά.
Παράδειγμα: το μαθηματικό τμήμα στα Γιάννενα να έχει συντελεστή τον ακέραιο αριθμό 1 και στη Θεσσαλονίκη ή την Κρήτη να έχει τον 1,05. Στην πράξη αυτό μπορεί να σημαίνει ότι αλλού οι θέσεις προκήρυξης να καλύπτονται κι αλλού να υπολείπονται δραματικά. Άλλα παραδείγματα: εξ ορισμού, δεν γίνεται να περνά κάποιος στο μαθηματικό τμήμα με γραπτό 5. Κι όμως γίνεται! Τα «δικά μας» τμήματα εδώ στην Άρτα πλήρωσαν βαρύ τίμημα γιατί στο γνωστικό πεδίο που ανήκαν, ο μέσος όρος πήγε στα ουράνια! Υπέρτατος κριτής αξιολόγησης, ο αλγόριθμος.
Την τρέχουσα χρονιά σε πάρα πολλά τμήματα, μηδέ εξαιρουμένου και του δικού μας Πανεπιστημίου, η εικόνα θα είναι από αποκρουστική έως και θλιβερή. Ενώ οι προκηρυχθείσες θέσεις ήταν διψήφιες και τριψήφιες, τα νούμερα εισαγωγής είναι μονοψήφια ή και μηδενικά. Νοείται αμφιθέατρο φοιτητών με τρεις και πέντε ανθρώπους; Ποιοι φωτισμένοι εγκέφαλοι και ποιες διάνοιες πρότειναν αυτή την συνθήκη με τα αξιοθρήνητα και ολέθρια αποτελέσματα; Δεν συνειδητοποίησαν ότι πρόκειται για εκπαιδευτικό ατόπημα;
Μα, είναι ξεκάθαρο! Οι καλές προθέσεις με το αποτέλεσμα καθόλου δεν συμβαδίζουν. Εκτός από τους άριστους και χαρισματικούς μαθητές, έχουμε και τους λιγότερο καλούς. Βάζουμε ύποπτα φίλτρα για να τους αποκλείσουμε από το δημόσιο Πανεπιστήμιο και να τους στείλουμε πακέτο στα ιδιωτικά; Σκέψεις καχύποπτες, μας κατακλύζουν. Ο κ. Βλάχος γίνεται πολύ καυστικός εδώ, σε σημείο που να χαρακτηρίζει την «μεταρρύθμιση» μαϊμουδιά.
Χιλιάδες γονείς στερήθηκαν και αιμορράγησαν οικονομικά για να στηρίξουν τα παιδιά τους με κάθε τρόπο. Είναι πρωτοφανές το γεγονός να υπάρχουν τεράστια κενά στις στρατιωτικές σχολές! Δηλαδή, τι θα γίνει; Θα κά- νουμε εισαγωγή αξιωματικών για την Εθνική μας άμυνα; Άρα, κάτι πήγε πολύ στραβά. Θα περιμέναμε από τον κ. Υπουργό να βγει δημόσια και να παραδεχτεί ότι έγινε ένα λάθος χωρίς πρόθεση και θα διορθωθεί. Όμως, κάτι τέτοιο προσώρας, δεν βλέπουμε να συμβαίνει.
Η κοινωνία μας δεν αντέχει άλλες χρεοκοπίες. Το πολιτικό προσωπικό ας είναι περισσότερο προσεκτικό και να μην αφήνει μηνύματα για ιδιοτελείς προθέσεις και επιλήψιμες διαχειρίσεις! Με την παιδεία δεν παίζουμε κι ένας σεβασμός σε όλα αυτά τα παιδιά και τους γονείς τους που δοκιμάζονται σκληρά, καθόλου δεν βλάπτει.