Το «ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟ» του δημοσιογράφου Ανδρέα Καψαμπέλη στον τηλεοπτικό σταθμό «Alert» το βράδυ της 16ης Μαΐου 2024, φιλοξένησε το β΄ μέρος τον πρόεδρο της Ελληνικής Λύσης Κυριάκο Βελόπουλο, ο οποίος είπε πολλά και διάφορα.
Κράτησα κάτι πολύ σημαντικό στο τέλος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Ότι έχει στην κατοχή του συνομιλίες τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, που έγινε το δυστύχημα, μεταξύ του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, του υπουργού τότε παρά τω πρωθυ- πουργώ κ. Τριαντόπουλου, του περιφερειάρχη τότε Θεσσαλίας κ. Αγοραστού και κάποιων άλλων προσώπων που δεν κατονόμασε.
Για να πει ο Βελόπουλος από τηλεοπτικό σταθ- μό αυτά τα πράγματα πρέπει να έχει στοιχεία. Ο κύριος εισαγγελέας δεν πρέπει να καλέσει τον κ. Βελόπουλο να καταθέσει τα στοιχεία στη δικαιοσύνη; Ο κ. Μητσοτάκης, ο κ. Τριαντόπουλος και ο κ. Αγοραστός δεν πρέπει να αντιδράσουν με μήνυση εναντίον του κ. Βελόπουλου για όσα είπε, αν είναι ψέματα, για συκοφαντική τους δυσφήμηση;
Κύριε Μητσοτάκη, ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν. Αντί να τρέχεις με τον περιφερειάρχη Τζιτζικώστα στις Περιφέρειες της Μακεδονίας να πριονίσεις εκλογικά τον Βελόπουλο μήνυσέ τον για όσα λέει, αν βέβαια είναι ψέματα, και με αυτόν τον τρόπο να τον ρίξεις νοκ άουτ στις προσεχείς ευρωεκλογές. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, διότι ο κ. Βελόπουλος μίλησε ότι οι συνομιλίες περιλαμβάνουν κατευθύνσεις σχετικά με τον χειρισμό του δυστυχήματος των Τεμπών.
Ενόψει των νέων στοιχείων που είδαν το φως της δημοσιότητας από την επικαιροποιημένη τεχνική έκθεση του κ. Βασιλείου Κοκοτσάκη, τεχνικού συμβούλου συγγενών κάποιων εκ των θυμάτων, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε 15 έως 20 τόνους εύφλεκτους διαλύτες, στους οποίους οφείλεται η μεγάλη έκρη- ξη και ο θάνατος τουλάχιστον 16 ανθρώπων – επιβατών του Intercity, οι οποίοι απανθρακώθηκαν, η όλη υπόθεση λαμβάνει διαφορετικές διαστάσεις και σε ότι αφορά στην ποινική ευθύνη των εμπλεκομένων προσώπων και σε ότι αφορά στην αποζημίωση των θυμάτων από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Η τεράστια έκρηξη την οποία είδαμε όλοι στις τηλεοράσεις μας, ήταν γνωστή στις αρχές από την πρώτη στιγμή. Από το σημείο αυτό αρχίζουν να συμβαίνουν κάποια πράγματα, τα οποία όχι μόνον δεν βοηθούσαν τις προανακριτικές και ανακριτικές αρχές αλλά αντίθετα τις αποπροσανατόλιζαν από την σωστή κατεύθυνση. Έτσι: 1) Βγήκαν αμέσως κάποιοι «ειδικοί» και είπαν ότι η τεράστια φωτιά μετά τη σύγκρουση οφείλονταν σε «λάδια» που υπάρχουν στα τρένα. Η εκτίμηση αυτή κατέπεσε αμέσως, διότι λάδια δεν μπορούν να προκαλέσουν θερμοκρασίες 1.000 βαθμών Κελσίου που δημιούργησε το μανιτάρι της φωτιάς.
2) Στον χώρο του δυστυχήματος κατέφθασε, άγνωστο γιατί, στρατιωτική δύναμη κάτι που δεν είχε συμβεί σε καμία άλλη καταστροφή στη χώρα (Μάτι, Ελευσίνα, Βόρεια Εύβοια, Δάσος Δαδιάς κλπ).
3) Κλήθηκε η Πυροσβεστική των Αθηνών και όχι της Θεσσαλονίκης, η οποία θα έφθανε στον χώρο του δυστυχήματος στο 1/3 του χρόνου με συνέπεια να καθυστερήσει το έργο της διάσωσης των τραυματιών.
4) Δεν περιφρουρήθηκε ο χώρος όπως γίνεται σε παρόμοιες περιπτώσεις με κόκκινες κορδέλες, ώστε να μην είναι δυνατή η πρόσβαση στο χώρο άσχετων ανθρώπων!
5) Αλλοιώθηκαν οι συνομιλίες του σταθμάρχη Λάρισας και γνωστή Αθηναϊκή εφημερίδα δημοσίευσε κάποιες συνομιλίες του που ενίσχυαν την άποψη ότι το δυστύχημα οφείλονταν σε «ανθρώπινο λάθος». Η ύπαρξη ανθρώπινου σφάλματος, ενόψει και της ανυπα- ρξίας συστημάτων ασφαλείας, δεν μπορεί να αποκλειστεί. Η τεράστια καταστροφή, όμως, δεν επήλθε μόνο από τη σύγκρουση των τρένων αλλά και από το γεγονός ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομα εύφλεκτους διαλύτες, πράγμα το οποίο προσπάθησαν να αποσιωπήσουν οι Αρχές για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Η ύπαρξη χημικών στο χώρο του δυστυχήματος αποδείχτηκε από την με ημερομηνία 7 Μαρτίου 2023 «ΙΑΤΡΙΚΗ ΒΕΒΑΙΩΣΗ – ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ» του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας, στο οποίο εξετάστηκε πυροσβέστης της Πυροσβεστικής Αθηνών που μετείχε στη δύναμη διάσωσης και διαπιστώθηκε ότι ο ασθενής αυτός πάσχει «από χημικό έγκαυμα 2ου βαθμού της ποδοκνημικής του άκρου ποδός και μικρό έγκαυμα 3ου βαθμού της άνω άκρας χείρας ΔΕ». Όσοι διαλύτες δεν κάηκαν στον αέρα διέρρευσαν στο έδαφος και για να εξαφανιστούν τα ίχνη τους στήθηκε επιχείρηση αποκομιδής μπάζων από την ιδιωτική εταιρία κάποιου κυρίου Παντρεμένου, ο οποίος με φορτηγά μετέφερε και απέθεσε σε δικό του ιδιωτικό χώρο χώματα από το χώρο του δυστυχήματος μαζί με προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων και ανθρώπινα μέλη.
Ποιος έδωσε εντολή στον ιδιώτη να κάνει το ξεμπάζωμα; Ποιός πλήρωσε στον ιδιώτη Παντρεμένο κάποιες χιλιάδες ευρώ; Οπωσδήποτε ούτε η Πυροσβεστική αλλά ούτε και η Αστυνομία. Προφανώς ο κ. εφέτης ανακριτής θα καλέσει το νόμιμο εκπρόσωπο της εταιρίας Παντρεμένου να του καταθέσει αντίγραφα των τιμολογίων που χορήγησε. Δεν μπορεί να έκανε τη δουλειά για την ψυχή της μάνας του! Θα έκοψε τιμολόγια. Ποιος τον πλήρωσε; Όποιος τον πλήρωσε έδωσε και την εντολή για την αποκομιδή των χωμάτων, τα οποία περιείχαν ίχνη εύφλεκτων διαλυτών.
6) Η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη και πέρασε από πολλές στάσεις όπου υπάρχουν κάμερες που καταγράφουν τα βαγόνια του τρένου. Περιέργως οι κάμερες αυτές δεν έχουν video από τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας! Κάποιος τα έσβησε! Ποιος; Προφανώς αυτός που φόρτωσε τους εύφλεκτους διαλύτες στη Θεσσαλονίκη. Διότι εδώ θα γίνει μεγάλο μπέρδεμα. Ανεξάρτητα από την διαφορετική ποινική ευθύνη αυτών που φόρτωσαν παράνομα στη Θεσσαλονίκη τους εύφλεκτους διαλύτες, θα προκύψει θέμα ασφαλιστικής κάλυψης. Έχω την άποψη ότι η ασφαλιστική εταιρία της εμπορικής αμαξοστοιχίας θα αρνηθεί να αποζημιώσει τα θύματα που κάηκαν από τους διαλύτες, διότι κάτι τέτοιο δεν θα περιλαμβάνεται στη σύμβαση ασφάλισης των μεταφερόμενων εμπορευμάτων.
7) Δύο ή τρεις μέρες μετά το δυστύχημα κάποιοι χώροι γύρω από αυτό επιστρώθηκαν με τσιμέντο και άσφαλτο (το έδειξαν φωτογραφίες στον Τύπο). Μπάζωμα κανονικό. Για ποιο λόγο; Κάποιοι είπαν ότι αυτό έγινε για να πατήσουν σταθερά τα πέδιλα των γερανών που σήκωναν τα βαγόνια. Η δοθείσα εξήγηση είναι αυθαίρετη, διότι μπαζώθηκε με τσιμέντο και άσφαλτο χώρος πέραν εκείνου που ήταν οι γερανοί. Εξάλλου, οι γερανοί ενήργησαν από την πρώτη στιγμή του δυστυχήματος, ενώ η τσιμεντοποίηση έγινε έπειτα από 2 έως 3 ημέρες, δηλαδή σε χρόνο που είχαν σηκωθεί τα βαγόνια προς αναζήτηση επιζώντων, οπότε τα πέδιλα των γερανών είχαν πατήσει σταθερά στο έδαφος. Ημερήσια Αθηναϊκή εφημερίδα της 11ης Νοεμβρίου 2023 δημοσίευσε ότι οι συγγενείς των θυμάτων στα Τέμπη έστειλαν εξώδικο στον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Αγοραστό ρωτώντας τον σχετικά με το μπάζωμα του χώρου και αυτός τους απάντησε ότι την εντολή έδωσε ο τότε υπουργός παρά τω πρωθυπουργώ κ. Χρήστος Τριαντόπουλος (έχω στο αρχείο μου το σχετικό δημοσίευμα).
Οι ίδιοι συγγενείς των θυμάτων με νέο εξώδικο προς τον κ. Αγοραστό του έθεσαν 12 ερωτήματα, κυριότερα των οποίων είναι τα εξής: α) Ποιος αποφάσισε για την επέμβαση στο χώρο; β) Λάβατε άδεια από τις δικαστικές αρχές, πότε από ποιόν συγκεκριμένα και με ποιόν τρόπο; γ) Πότε ξεκίνησε η επέμβαση στον χώρο και πότε ολοκληρώθηκε; δ) Πώς ακριβώς εκδηλώθηκε η επέμβαση και σε ποιόν χώρο μεταφέρατε πλήθος αποδεικτικών στοιχείων αλλά και ανθρώπινα κατάλοιπα των νεκρών συγγενών μας; ε) Ποια ακριβώς υπηρε- σία της Περιφέρειας ή ιδιώτης ανέλαβε το συγκεκριμένο έργο; στ) Ποιος σας είπε να εφαρμόσετε τον παραπάνω συνδυασμό (χαλίκια με υπολείμματα ασφάλτου και λευκό κονίαμα αγνώστου σύστασης) και γιατί; ζ) Τα οχήματα ή μηχανήματα έργου που μετείχαν σε ποιόν ανήκαν και ποιοι αριθμοί κυκλοφορίας αυτών; η) Ποια η δαπάνη για τα παραπάνω και ποιος την κάλυψε; θ) Δεν γνωρίζατε ότι πρόκειται για χώρο εγκλήματος που μόνο οι δικαστικές αρχές είχαν νόμιμη πρόσβαση; ι) Έχετε βιντεοσκοπήσει την όλη διαδικασία της επέμβασης στο χώρο;
8) Τελευταία προέκυψε ένα πολύ σοβαρό στοιχείο από μηνυτήρια αναφορά που υπέβαλε στον κ. Εισαγγελέα Λάρισας η οικογένεια του νεκρού μηχανοδηγού του Intercity Γ. Κουτσούμπα, στην οποία ισχυρίζεται ότι ο έμπειρος μηχανοδηγός αντελήφθη ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας Β. Σαμαράς τον είχε οδηγήσει σε λάθος σιδηροδρομική γραμμή και γι’ αυτό δύο λεπτά μετά την αναχώρηση από το σταθμό της Λάρισας σταμάτησε το τρένο μέσα στο σκοτάδι, στο πουθενά, και επικοινώνησε με τον άνω σταθμάρχη για να λάβει οδηγίες. Αυτό το κρίσιμο διάστημα των 10 έως 11 λεπτών προ της σύγκρουσης «λείπει» από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες και ταυτίζεται με το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η επιβατική αμαξοστοιχία είχε σταματήσει.
Κατά την οικογένεια του Γ. Κουτσούμπα η «εξαφάνιση» των συνομιλιών έγινε προκειμένου να ενοχοποιηθεί ο νεκρός μηχανοδηγός, πώς ενώ κατάλαβε ότι κινούνταν σε λάθος γραμμή δεν σταμάτησε, ως όφειλε, ούτε ενημέρωσε σχετικά τον σταθμάρχη Λάρισας. Να σημειωθεί εδώ ότι το περιεχόμενο της μηνυτήριας αναφοράς της οικογένειας Κουτσούμπα επιβεβαιώνουν με μηνύσεις τους στον κ. Εισαγγελέα Λάρισας τρείς επιζώντες επιβάτες του Intercity Δημήτρης Κωσταρέλος, Κωνσταντίνος Τοπουζίδης και Ευλαμπία Τζικοπούλου, οι οποίοι αναφέρουν στις μηνύσεις ότι δύο λεπτά μετά τη Λάρισα το τρένο σταμάτησε «στο πουθενά» για 10 περίπου λεπτά. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες το καταγραφικό του ΟΣΕ έχει κατασχεθεί από τον ειδικό εφέτη ανακριτή και θα σταλεί στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛΑΣ για να διαπιστωθεί αν έχουν διαγραφεί ηχητικά αρχεία συνομιλιών.
Από όλα τα παραπάνω προκύπτουν ευθύνες τόσο για την παραποίηση και εξαφάνιση στοιχείων ιδιαίτερα λόγω της παράνομης μεταφοράς εύφλεκτων διαλυτών από την εμπορική αμαξοστοιχία, όσο και από την απομάκρυνση σοβαρών αποδεικτικών στοιχείων από το χώρο του δυστυχήματος χωρίς άδεια των Δικαστικών Αρχών. Η ανάκριση θα είναι μακρά και επίπονη αλλά πιστεύω ότι με την συνδρομή των συγγενών των θυμάτων που έχουν πάρει πολύ ζεστά το πράγμα η υπόθεση θα διαλευκανθεί πλήρως και θα αποδοθούν ευθύνες σε όσους ενέχονται.
*Ο Γιώργος Χαλκιάς είναι επίτιμος δικηγόρος