ΣΕ μνημειακό, πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χώρο με επαρκή τεκμηρίωση της ιστορικής του αξίας, φιλοδοξεί να μετατρέψει το κτίριο της «Πασχαλείου Σχολής», στο Καπέσοβο, ο Δήμος Ζαγορίου.
Η «Πασχάλειος Σχολή» αποτέλεσε δωρεά των Καπεσοβιτών Κωνσταντίνου και Παύλου Πασχάλη, γεννημένοι περί τα 1770, που δραστηριοποιήθηκαν ως έμποροι στη Ρωσία, αποκτώντας μεγάλη περιουσία. Το κτίριο ανεγέρθηκε τέλη της δεκαετίας του 1850 και στα 1861 λειτούργησε για τις ανάγκες σχολείου του χωριού.
Εκτός αυτού, τα δύο αδέρφια προίκισαν την Σχολή και με μια πλούσια βιβλιοθήκη. Στις συλλογές της περιλαμβάνεται και ένα από τα 13 αντίγραφα της Χάρτας του Ρήγα Φεραίου, δηλαδή του πολιτικού χάρτη του δημοκρατικού κράτους που ο Ρήγας Φερραίος οραματίζονταν με την Επανάστασή του.
Η «Πασχάλειος Σχολή» λειτουργούσε έως το 1985 και σήμερα ο Πολιτιστικός Σύλλογος του χωριού διαμόρφωσε το ισόγειό της ώστε να αναπαριστά την παραδοσιακή Ζαγορίσια κατοικία. Συγκέντρωσε πλήθος εργαλείων που χρησιμοποιούνταν στο Ζαγόρι τους δύο τελευταίους αιώνες. Εκτός από τον Σύλλογο, πρωτοβουλίες για ζωντάνεμα του κτιρίου ανέλαβε και ο Δήμος.
Στο χαρακτηρισμένο ως μνημείο προχώρησε σε πλήρη στερέωση και αποκατάσταση (αντικατέστησε την στέγη, ενίσχυσε την περιμετρική τοιχοποιία, συντήρησε και αποκατέστησε τους εσωτερικούς χώρους και τα κουφώματα). Το 2021 υπέβαλε αίτηση χρηματοδότησης ύψους 405.000 ευρώ με πρόταση για την αξιοποίηση, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει: Συντήρηση του αντιτύπου της Χάρτας του Ρήγα και των σημαντικών βιβλίων της Βιβλιοθήκης καθώς και αρχειακού υλικού, ψηφιοποίησή τους, διαμόρφωση χώρου για έκθεσή τους στο ισόγειο σε προθήκες με ιδανικές συνθήκες διατήρησης, δημιουργία εκτεταμένων ταμπλό πληροφόρησης με σχέδια, εποπ- τικό υλικό και κείμενα που θα αφορούν στη σχολική αρχιτεκτονική και τις διδακτικές μεθόδους της εποχής, τον ευεργετισμό, την τοπική ιστορία κλπ.
Στόχος του Δήμου Ζαγορίου μέσω της εξασφάλισης χρηματοδοτικών εργαλείων είναι να υλοποιήσεις ένα έργο υψηλών προδιαγραφών, προσκαλώντας σε συνεργασία επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί με το αντικείμενο και μελετητές με την απαιτούμενη εμπειρία και κατάρτιση, για τη δημιουργία και λειτουργία ενός μνημειακού – πολιτιστικού – εκπαιδευτικού χώρου με επαρκή τεκμηρίωση της ιστορικής του αξίας, επιστημονική εκθεσιακή δεοντολογία, υψηλή αισθητική και στοχευμένη εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών.