Την παρέμβαση του Εισαγγελέα Άρτας προκάλεσε δημοσίευμα του «Τ» με τίτλο «Τα άλλα κόλπα υπεργολάβων του ΕΛΤΑ Courier» που αφορούσε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών διανομής κατ’ οίκον επιστολών και πακέτων.
Το δημοσίευμα που υπέγραφε ο συνάδελφος δημοσιογράφος Κώστας Παπαθεοδώρου αναφέρονταν αφενός στις άθλιες εργασιακές σχέσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων – όπως οι τελευταίοι με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις τους καταγγέλλουν – την παραχώρηση της υπηρεσίας σε ιδιώτες και κυρίως τη μεθόδευση ώστε οι ταχυμεταφορείς – εν προκειμένω η ΕΛΤΑ Courier Άρτας- αντί να παραδίδουν τα πακέτα κατ’ οίκον – υπηρεσία για την οποία πληρώνονται – επινοούν μεθόδους και πρακτικές ώστε να αναγκάζουν τους πολίτες να παραλαμβάνουν οι ίδιοι επιστολές και αντικείμενα από τα γραφεία τους.
Το εν λόγω δημοσίευμα μαζί με κάποιες άλλες διαδικτυακές αναρτήσεις κινητοποίησε τη Δικαιοσύνη και ο Εισαγγελέας ζήτησε κατάθεση από τον αρθρογράφο, ο οποίος την Δευτέρα της περασμένης εβδομάδας μετέβη στην Αστυνομία Άρτας και έδωσε κατάθεση εξιστορώντας τις μεθόδους που επινοούν οι υπεργολάβοι ταχυμεταφορών προκειμένου να μειώνουν τα λειτουργικά έξοδα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ οι πλέον συνήθεις πρακτικές για μη έγκαιρη ή και καθόλου παράδοση πακέτου ή επιστολής είναι η αποστολή μηνύματος (sms) ότι τάχα: «Περάσαμε και απουσιάζατε». Και επίσης, η φευγαλέα τηλεφωνική κλήση που δεν προλαβαίνεις να απαντήσεις και ο εν λόγω τηλεφωνικός αριθμός δεν δέχεται εισερχόμενη κλήση!
Να σημειωθεί ότι το θέμα δεν είναι μοναδικό! Είναι γενικευμένη ή ακόμα χειρότερα εναρμονισμένη πρακτική, που ταλανίζει χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι πληρώνουν αδρά για δήθεν ποιοτικότερες υπηρεσίες. Πολίτες που συνεχίζουν να κρέμονται στα γκισέ των υπεργολάβων που ήδη έχουν αποκτήσει ιδιοκτησιακή νοοτροπία χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν.
Να σημειωθεί ότι η Διοίκηση των ΕΛΤΑ ανακοίνωσε επιτάχυνση του αμφιλεγόμενου προγράμματος αναδιάρθρωσης, το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει λουκέτο σε 25 καταστήματά ήδη από τις 10 Ιουλίου. Ως γνωστόν έχουν κλείσει αρκετά καταστήματα σε απομακρυσμένες περιοχές και οι αντιδράσεις αναμένεται να πληθύνουν δεδομένων και των επερχόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών, καθώς ήδη ορισμένοι δήμαρχοι και υποψήφιοι δήμαρχοι στέλνουν επιστολές διαμαρτυρίας στην διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Ωστόσο, για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, πάντως, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναδιάρθρωσης φαίνεται να έχει χαρακτήρα… επιβίωσης καθώς εκτός του μεγάλου προγράμματος εθελουσίας εξόδου, με το οποίο αποχώρησαν από τον Οργανισμό περίπου 2.000 εργαζόμενοι, τίποτα άλλο δεν έχει προχωρήσει παρά το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ είχαν λάβει ενίσχυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο στο πλαίσιο της παροχής καθολικής υπηρεσίας.
Το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ αριθμεί σήμερα 1.150 καταστήματα και παρά το γεγονός ότι δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα πόσα απ’ αυτά θα κατεβάσουν οριστικά ρολά, εκτιμάται ότι ποσοστιαία θα φτάνουν περίπου το 10% του συνόλου. Το σχέδιο εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ προβλέπει αναβάθμιση της λειτουργίας των υποκαταστημάτων σε κομβικές περιοχές με διεύρυνση ωραρίου με περισσότερο προσωπικό. Αυτό θα εφαρμοστεί πιλοτικά από εφέτος το καλοκαίρι και θα ξεδιπλωθεί σταδιακά από το φθινόπωρο.
Ωστόσο, αυτό που έχει ενδιαφέρον και αναμένεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές είναι η προβλεπόμενη ενίσχυση της θέσης των ΕΛΤΑ στην αγορά των ταχυμεταφορών με τη διεύρυνση των συνεργειών με τα ΕΛΤΑ Courier. Πρόκειται για την πλέον προσοδοφόρα δραστηριότητα στον τομέα των ταχυμεταφορών – χάρη στην οποία ομοειδείς επιχειρήσεις ανά τον κόσμο έχουν κτίσει οικονομικές αυτοκρατορίες.
Αυτόν τον τομέα τα ΕΛΤΑ έχουν παραχωρήσει με αμφιλεγόμενες διαδικασίες σε ιδιώτες υπεργολάβους, οι οποίοι από την μία θησαυρίζουν συνήθως σε βάρος πελατών και εργαζομένων και από την άλλη δυσφημίζουν τον οργανισμό που αποτελεί ίσως την μοναδική γραμμή επαφής και επικοινωνίας με τους τελευταίους κατοίκους της απομακρυσμένης περιφέρειας.
Αναβάθμιση
Το σχέδιο αναδιοργάνωσης και εκσυγχρονισμού του δικτύου και των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ, αναμένεται να ξεδιπλωθεί σταδιακά σε βάθος 18 μηνών και, σύμφωνα με πηγές της εταιρίας, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Ένα νέο οικοσύστημα διανομής με ενοποιημένο, πλήρως εκσυγχρονισμένο και λειτουργικό δίκτυο, που περιλαμβάνει υποκαταστήματα σε όλη την επικράτεια, ενώ διατηρεί τα κόστη σε ανταγωνιστικά επίπεδα για την αγορά.
Νέο επιχειρησιακό μοντέλο που ενισχύει έμπρακτα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ψηφιακό μετασχηματισμό και υποδομές που μειώνουν τον χρόνο αναμονής και διευκολύνουν την εξυπηρέτηση στα κέντρα διαλογής.
Ανασχεδιασμό των δρομολογίων και ανανέωση του στόλου με οχήματα προηγμένης και πιο «πράσινης» τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Νέο υβριδικό μοντέλο παρουσίας που δεν στηρίζεται μόνο στο φυσικό δίκτυο των υποκαταστημάτων. Για το σχέδιο αναδιοργάνωσης ενημερώθηκαν και οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ, στους οποίους επισημάνθηκε πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση να «τρέξει» νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Σύμφωνα με την ενημέρωση της ΠΟΣΤ, «η χρηματοδότηση που δόθηκε το 2020 δεν απέδωσε τα αναμενόμενα εξαιτίας του κακού σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος εθελουσίας εξόδου και της ανυπαρξίας απαραίτητων παράλληλων ενεργειών επιχειρησιακής προσαρμογής της εταιρίας».
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι και το γεγονός ότι σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων, οι ταχυδρόμοι αναγκάζονται να πραγματοποιούν τις διανομές με δίκυκλα που έχουν γράψει χιλιάδες χιλιόμετρα.
Όπως επισημαίνει σε επιστολή του το Σωματείο Υπαλλήλων ΕΛΤΑ Πελοποννήσου, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου, τα δίκυκλα είχαν αγο- ραστεί το μακρινό 2004 με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν διανύσει από 60.000 έως και 120.000 χιλιόμετρα, να «μένουν» συχνά στο δρόμο και να αποτελούν παράγοντα διαρκούς κινδύνου για τους αναβάτες τους.