Ο Βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας μαζί με Βουλευτές της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής, κατέθεσαν δύο ερωτήσεις προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με δύο σοβαρά θέματα που ταλανίζουν τον εκπαιδευτικό κόσμο και αφορούν στην ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων και στην εφαρμογή των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για τα ιδιωτικά σχολεία.
Επισημαίνουν την αγωνία των μαθητών της Γ’ Λυκείου, των γονιών τους αλλά και των εκπαιδευτικών τους για την ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων που ακόμα δεν τους έχει ανακοινωθεί. Παρόλο που τα σχολεία έχουν κλείσει περίπου ένα μήνα, οι μαθητές δεν έχουν καμία ενημέρωση για την ύλη που θα διαγωνισθούν με αποτέλεσμα να εντείνουν, έτσι, τη ψυχολογική τους φόρτιση και να αυξάνουν τη σωματική τους κόπωση. Το Υπουργείο από την πλευρά του, ενώ θα έπρεπε εδώ και καιρό να είχε βάλει ένα τέλος σε αυτή την αβεβαιότητα, εφόσον γνωρίζει την ύλη που έχουν ήδη διδαχθεί οι μαθητές, τηρεί «σιγή ιχθύος» εις βάρος των παιδιών μας.
Επιπλέον, η ασάφεια και η σύγχυση συνεχίζεται στο χώρο της Παιδείας μέσα από τις Π.Ν.Π. που ορθώς ψηφίσθηκαν με σκοπό τη θεσμοθέτηση μέτρων για την προστασία των πολιτών από τον κορωνοϊό, αλλά υπάρχουν αντιφάσεις για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Η Π.Ν.Π. του Υπουργείου Παιδείας επέβαλε την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων και αυτή του Υπουργείου Εργασίας, αντιμετωπίζοντας τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ως επιχειρήσεις, τα εντάσσει στις πληττόμενες κατηγορίες που θα λάβουν προνόμια, χωρίς όμως να μπορούν οι εκπαιδευτικοί τους να πάρουν το ειδικό επίδομα των 800€, καθώς εργάζονται κανονικά μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Γνωστοποιούν, επίσης, μέσα από καταγγελίες των συνδικαλιστικών οργανώσεων ότι έχουν παρουσιαστεί πολλές περιπτώσεις ιδιοκτητών εκπαιδευτηρίων που, ενώ έχουν εισπράξει δίδακτρα για ολόκληρο το έτος, δεν καταβάλλουν τους μισθούς των εκπαιδευτικών και τους υποχρεώνουν να ενταχθούν στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ με εικονική αναστολή των συμβάσεών τους.
Τέλος θέτουν ερωτήματα για την αποκατάσταση της ηρεμίας των μαθητών για το πότε θα ανακοινωθεί η ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αλλά και το πότε και αν θα εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση αποσαφηνίζοντας την κατάσταση στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.
Ακολουθούν τα κείμενα των ερωτήσεων:
1)
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως
Θέμα: «Μην παίζετε άλλο με την αγωνία των μαθητών! Ανακοινώστε την ύλη των Πανελλαδικών τώρα!»
Τέλος στην αγωνία χιλιάδων μαθητών της Γ’ Λυκείου, των γονέων και των εκπαιδευτικών τους πρέπει να βάλει το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων και να ανακοινώσει τώρα την ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Έχει περάσει ήδη ένας μήνας από το κλείσιμο όλων των σχολείων, οδεύουμε προς το Πάσχα και ακόμη οι μαθητές δεν γνωρίζουν την ύλη πάνω στην οποία θα εξεταστούν.
Ανεξάρτητα από το εάν ανοίξουν τα σχολεία μετά τον Απρίλιο και κατά πόσο θα παραταθεί το διδακτικό έτος, θα πρέπει από τώρα να λυθεί η εκκρεμότητα της διδακτέας και εξεταστέας ύλης.
Το Υπουργείο έχει πλήρη γνώση της ύλης αυτής, την οποία διδάχτηκαν τα παιδιά πριν την αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων. Σε αυτή τη υπάρχουσα ύλη μπορεί η επιτροπή εξετάσεων να ορίσει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τί περιμένει λοιπόν και δεν ανακοινώνει την πραγματική ύλη που θα εξεταστούν οι μαθητές;
Η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη, και αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε όλοι, όμως δεν γίνεται να μην δρομολογείται από τη μεριά της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας μια οριστική λύση που θα βάζει τέλος στην αβεβαιότητα που βιώνουν αυτή τη στιγμή οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Είναι ένδειξη σεβασμού όλων μας απέναντι σε αυτά τα παιδιά και της τεράστιας προσπάθειας που κάνουν κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω της πανδημίας, η έγκαιρη γνωστοποίηση της εξεταστέας ύλης.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Υπουργός,
1. Πότε θα ανακοινώσει το Υπουργείο σας την εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων;
2. Θα είναι μειωμένη και προσαρμοσμένη σε όσα έχουν διδαχθεί οι μαθητές της Γ Λυκείου πριν το κλείσιμο των σχολείων
2)
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως
Θέμα: «Άμεση ανάγκη επίλυσης των προβλημάτων που έχουν προκύψει από την εφαρμογή των ΠΝΠ και αφορούν στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια»
Αναστάτωση και σύγχυση έχει προκαλέσει σε γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους, συνδικαλιστικούς φορείς και ιδιοκτήτες ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων η εφαρμογή των διατάξεων των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου αρμοδιότητας των Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων. Υπενθυμίζεται ότι τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια εκ του Νόμου τελούν υπό ένα ιδιότυπο καθεστώς: από τη μια μεριά αντιμετωπίζονται ως εκπαιδευτικοί Οργανισμοί και από την άλλη ως κανονικές επιχειρήσεις.
Με ΠΝΠ (ΦΕΚ 42/ τ. Α’/25.02.2020) του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων επιβλήθηκε – και ορθώς – η προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων και πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών, φορέων και ιδρυμάτων, δημοσίων και ιδιωτικών, ως αναγκαίο μέτρο για τον περιορισμό της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας.
Με ΠΝΠ (ΦΕΚ 64/ τ.Α’/14.03.2020) του Υπουργείου Εργασίας υποχρέωσε τις επιχειρήσεις, άρα και τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια κατ’ επέκταση – υπό το πρίσμα ότι αποτελούν κανονικές επιχειρήσεις – να εντάξουν τους εργαζόμενούς τους που δεν εργάζονται λόγω αναστολής της εργασίας τους στο Πρόγραμμα ΕΡΓΑΝΗ. Συγκεκριμένα το άρθρο 13 της ΠΝΠ ρητά ορίζει: «Οι επιχειρήσεις- εργοδότες στους οποίους επιβάλλεται ή έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας, κατόπιν εντολής δημόσιας αρχής, υποχρεούνται να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία δηλώνουν ότι η επιχείρησή τους τελεί υπό το καθεστώς προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας. Τα στοιχεία των εργαζομένων των επιχειρήσεων αυτών αντλούνται αυτόματα από το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ».
Στην ίδια ΠΝΟ ορίζεται ότι: «Από τον ανωτέρω ειδικό μηχανισμό στήριξης εξαιρούνται: α) όσοι εργάζονται εξ αποστάσεως, β) όσοι διατελούν σε πάσης φύσεως νόμιμη άδεια, γ) όσοι εργάζονται ως προσωπικό ασφαλείας και δ) οι εργαζόμενοι, των οποίων η σχέση εξαρτημένης εργασίας δεν αναστέλλεται λόγω της απαγόρευσης λειτουργίας των επιχειρήσεων».
Αντίφαση λοιπόν γεννάται από το γεγονός ότι από τη μια αυτές οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι εργάζονται κανονικά μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, από την άλλη όμως βάσει της ΠΝΠ του Υπουργείου Εργασίας έχουν ενταχθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις, οι οποίες θα λάβουν τα προνόμια που τίθενται στα μέτρα που ελήφθησαν για αυτές.
Την ίδια στιγμή πληθαίνουν καταγγελίες συνδικαλιστικών οργανώσεων (π.χ. ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ) σχετικά με τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν σε μερικά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Σύμφωνα με αυτές, ορισμένοι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων ή/ και φροντιστηρίων παρά το ότι έχουν εισπράξει δίδακτρα από τους γονείς για όλη τη χρονιά, δεν καταβάλλουν τους μισθούς των εκπαιδευτικών τους. Μάλιστα, τους αναγκάζουν να ενταχθούν στον μηχανισμό στήριξης και στο επίδομα των 800 Ευρώ, αναστέλλοντας εικονικά τις συμβάσεις τους, αν και συνεχίζουν να εργάζονται κανονικά και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αδιάλειπτα με την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Επειδή, είναι ξεκάθαρο ότι από την εφαρμογή των δυο ΠΝΠ (Υπ. Παιδείας και Εργασίας) έχει προκληθεί σύγχυση και αναστάτωση
Επειδή, είναι πρόδηλο ότι έχει δημιουργηθεί ένα σοβαρό νομικό κενό που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης
Επειδή, βάσει του άρθρου 36 του Ν. 682/77, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί υπάγονται σε κοινό μισθολογικό καθεστώς με τους δημόσιους εκπαιδευτικούς, ενώ ταυτόχρονα είναι κοινή η οργάνωση και διοίκηση των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολικών μονάδων
Επειδή, εκτός από τους εκπαιδευτικούς στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια εργάζονται και άλλοι εργαζόμενοι (π.χ. διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, οδηγοί σχολικών, συνοδοί κλπ)
Επειδή, απαιτείται η άμεση παρέμβαση της Κυβέρνησης με έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης που να καλύπτει το παραπάνω νομοθετικό κενό και να ξεκαθαρίζει την κατάσταση
Επειδή, κανείς δεν γνωρίζει το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί μέχρι τη λήξη της πανδημίας, την επιστροφή στην κανονικότητα και μια ενδεχόμενη παράταση του σχολικού έτους
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
1) Σε ποιες άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες θα προχωρήσετε ώστε να αποσαφηνιστεί η κατάσταση και να σταματήσει αυτή η σύγχυση;
2) Σκοπεύετε να προχωρήσετε στην έκδοση σχετικής ΚΥΑ;
3) Με ποιον τρόπο το Υπουργείο κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες ελέγχει και επιβλέπει την πιστή τήρηση της Νομοθεσίας στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια;
4) Απαιτείται ένα δίκαιο σύστημα κατανομής των βαρών με παράλληλη προστασία όλων των εργαζομένων στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο σας να το επιτύχει αυτό;