Η συνεχιζόμενη απεργία πείνας του κ. Πάνου Ρούτσι, ο οποίος έχασε το παιδί του στην τραγωδία των Τεμπών, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και λογικότατες απορίες σε όσους και όσες δεν βλέπουν την υπόθεση μέσα από κομματικά γυαλιά ή περιορισμένοι/ες από παρωπίδες φανατισμού.
Δημιουργεί, επίσης, έντονο προβληματισμό για την ουσία και την ποιότητα της δημοκρατίας στη χώρα μας, δεδομένου ότι στη δημοκρατία (θα πρέπει να) τίθεται σε πρώτη προτεραιότητα η προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, την ίδια στιγμή που, σύμφωνα με το Σύνταγμα, στην Ελλάδα ισχύει η αρχή της λαϊκής κυριαρχίας και η διάκριση των εξουσιών, κάτι το οποίο, όμως, φαίνεται να ακυρώνεται από τις ίδιες τις πράξεις των κυβερνώντων, πράξεις που, με τη σειρά τους γεννούν βάσιμες αμφιβολίες για την τήρηση των προηγούμενων. Ας δούμε, όμως τα γεγονότα, πριν επιχειρήσουμε να κά-νουμε μια ανάλυση των επιπτώσεών τους.
Σήμερα έχουμε έναν πατέρα, τον κ. Πάνο Ρούτσι να είναι 14 μέρες τώρα σε απεργία πείνας, ζητώντας να ικανοποιηθεί το αίτημα εκταφής του παιδιού του και διενέργειας βιοχημικών, ιστολογικών και αν- θρωπολογικών εξετάσεων στη σορό του. Έχουμε επίσης μία παραγγελία για προκαταρκτική για την εκταφή μόνο για ταυτοποίηση της σορού, που δεν απαντά συ- νεπώς στο αίτημα Ρούτσι. Και ένα ερωτηματικό για το αν θα έφτανε ένας πατέρας που έχασε το παιδί του, να ρισκάρει την ίδια τη ζωή του, εάν είχαν ικανοποιηθεί προηγούμενα αιτήματα εκταφής και βιοχημικών εξετάσεων.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα «dnews.gr», ήταν Νοέμβριος του 2024 όταν για πρώτη φορά έγινε αναφορά σε αταυτοποίητο βιολογικό υλικό που φυλασσόταν σε σα- κουλάκια δίπλα στο γραφείο του εφέτη ανακριτή των Τεμπών. Η επίσημη εξήγηση τότε ήταν ότι αυτό γινόταν στο πλαίσιο φύλαξης των πειστηρίων του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστό σε ποιο ή ποια από τα 57 θύματα ανήκουν τα οστά αυτά. Συγγενής θύματος υπέβαλε αίτημα να γίνουν βιοχημικές, τοξικολογικές και ανθρωπολογικές εξετάσεις και DNA στα συγκεκριμένα οστά. Το αίτημα όμως απορρίφθηκε όπως και η προσφυγή εναντίον των απορριπτικών ανακριτικών διατάξεων από το δικαστικό συμβούλιο. Σκεπτικό της απόρριψης ήταν ότι πρόκειται για ανακριτικές πράξεις που δεν χρησιμεύουν. Η απόρριψη άλλωστε σχετικών αιτημάτων των συγγενών των θυμάτων ήταν «κανόνας» σε όλη την διάρκεια των 2,5 χρόνων της ανακριτικής διαδικασίας. Η ίδια άρνηση για τοξικολογικές και βιοχημικές εξετάσεις εκφράστηκε επίσημα και στις τρεις (3) αιτήσεις εκταφής που κατέθεσε ο Παύλος Ασλανίδης, πατέρας θύματος των Τεμπών.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα «ertnews.gr», ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης (ο ίδιος που αρχικά έλεγε ότι δεν έχουν ποτέ κατατεθεί αιτήματα εκταφής) μιλώντας στον ΣΚΑΊ, δήλωσε: «Υπήρχε ένα βαθύ ανθρώπινο αίτημα ώστε να δει ο άν- θρωπος αυτός αν θάφτηκε το παιδί το δικό του στον τάφο που αυτός ξέρει. Δηλαδή να δει αν αυτό που ετάφη εκεί είναι το παιδί του. Υπάρχει ένα θέμα το οποίο προσπαθεί να αναβιώσει ξανά όλο αυτό το ζή- τημα αυτής της συνωμοσίας του ξυλολίου».
Η ίδια ιστοσελίδα αναφέρει ότι στην παραγγελία της η εισαγγελέας Πρωτοδικών Λάρισας ζητεί την εκταφή για την ταυτοποίηση της σορού μέσω DNA και πως η απόφαση της εισαγγελέως για εκταφή της σορού του γιου του, δεν ήταν αρκετή για τον κ Ρούτσι, έτσι ώστε να διακόψει την απεργία πείνας. Η ιστοσελίδα της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» προσθέτει ότι ο Πάνος Ρούτσι, δεν σταματά τον αγώνα του καθώς το «πράσινο φως» της Εισαγγελίας αφορά μόνο την ταυτοποίηση της σορού του γιου του και όχι τη διενέργεια τοξικολογικών εξετάσεων που θα ρίξει φως στα αίτια θανάτου του.
Με μια σύντομη δήλωσή του λίγο μετά τις οκτώ το βράδυ της Παρασκευής, μπροστά από τη Βουλή, ο Πάνος Ρούτσι γνωστοποίησε ότι θα συνεχίσει τον αγώνα του για τον γιο του, Ντένις, που σκοτώθηκε στα Τέμπη. «Συνεχίζω τον αγώνα μου, δεν σταματάω. Όπως έχω πει από την πρώτη στιγμή, την πρώτη μέρα, μέχρι τέλους. Γιατί αυτά τα αγγελούδια που είναι εκεί πάνω θέλουν δικαίωση. Και δεν θα το αφήσω έτσι. Μέχρι να γίνουν όλα όπως πρέπει» ανέφερε ο κ. Ρούτσι.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εύλογα. Αν κανείς δεν έχει να φοβηθεί τί- ποτε και υπάρχει όντως μια «συνωμοσία του ξυλολίου», όπως διατείνεται ο υπουργός, τι εμποδίζει τις αρχές να εγκρίνουν την εκταφή; Αν δεν υπήρχε τίποτε το με- μπτό, γιατί μπαζώθηκε ο χώρος, γιατί κα-ταστράφηκε το συλλεγέν γενετικό υλικό, γιατί απορρίφθηκαν όλες οι αιτήσεις εκταφής, οι οποίες, σημειωτέον, δεν έγιναν από άσχετους, αλλά από γονείς θυμάτων που αφενός ψάχνουν να δουν αν είναι όντων των παιδιών τους τα οστά που έθαψαν, αφετέρου αναζητούν την αλήθεια για τα αίτια της τραγωδίας.
Αν στη χώρα μας προστατεύονται τα αν-θρώπινα δικαιώματα και ισχύει η αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, γιατί θα πρέπει να φτάνει σε απεργία πείνας ένας άνθρωπος, για να γίνει δεκτό ένα νόμιμο αίτημά του; Και πώς διασφαλίζεται η διάκριση των εξουσιών, όταν πάσης φύσεως υπουργοί (του αρμοδίου μηδέ εξαιρουμένου) παίρνουν θέση εκ των προτέρων για το ζήτημα, με τον κίνδυνο να θεωρηθεί ότι χειραγωγούν τους λειτουργούς της δικαιοσύνης; Και πώς θα μπορούν οι πολίτες να εμπιστεύονται τη δικαιοσύνη, όταν υπάρχει υποψία χειραγώγησής της ή την εκτελεστική εξουσία (κυβέρνηση) όταν η πράξεις της αναδίδουν ενδείξεις απόπειρας χειραγώγησης ή και απόκρυψης της αλήθειας;
Δυστυχώς στις μέρες μας φαίνεται όλο και περισσότερο να εδραιώνεται μια διογκούμενη αμφισβήτηση των θεσμών (από τη στιγμή που και αυτοί δεν προβαίνουν στο αυτονόητο, δηλαδή την ειλικρινή ενημέρωση των πολιτών και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους) και μια έλλειψη εμπιστοσύνης στην αποτελεσματικότητα του πολιτικού συστήματος, η οποία αποτελεί θεμέλιο της νομιμότητας στις σύγχρονες κοινωνίες.
Μια τέτοια αμφισβήτηση, όμως, μπορεί να οδηγήσει (αν δεν έχει ήδη αρχίσει να οδηγεί) σε υπονόμευση των θεσμών, αποχή των νέων από την πολιτική, απαξίωση των δημοκρατικών διαδικασιών και σε μια γενικότερη πολιτική «αφασία» που, με τη σειρά της, οδηγεί στην εύκολη χειραγώγηση του λαού από κάθε λογής επιτήδειους που θα επιχειρήσουν να τον εκμεταλλευτούν για να υπονομεύσουν το δημοκρατικό πολίτευμα. Μπορεί να φαίνονται μακρινά όλα αυτά, αλλά, δυστυχώς, επιβεβαιώνονται από την ιστορία. Οφείλουμε να αποδείξουμε ότι κάτι έχουμε διδαχτεί από αυτή.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ