Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης είναι μαθηματικός και συγγραφέας βραβευθείς από την Γαλλική κυβέρνηση για υπηρεσίες προς την εκπαίδευση και τον πολιτισμό και από την Κυπριακή αντίστοιχη (η Μεγαλόνησος τόπος καταγωγής του), η οποία τού απένειμε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος για το βιβλίο του «Αχμές, ο γιος του φεγγαριού».
Μαθηματικά σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Πιέρ και Μαρί Κιουρί, στο Παρίσι, απ’ όπου το 1980 έλαβε το διδακτορικό του στην Αλγεβρική Θεωρία Αριθμών. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ και της ΕΛΑΣΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας).
Στην ερώτησή του «Τ» προς τον σημερινό φιλοξενούμενο για την σχέση μαθηματικών και αστυνομική λογοτεχνία, απαντά πως «όταν η μαθηματική μυθοπλασία συνδυάζεται με την ίντριγκα της λογοτεχνίας του μυστηρίου το αποτέλεσμα είναι συχνά εύληπτο και ευχάριστο ακόμα και για όσους θεωρούν ότι είναι πλήρως αποκομμένοι από τα μαθηματικά».
Γνωστός για το συγγραφικό του έργο, μέσω της αρθρογραφίας, αλλά και εκπομπές του στην ΕΡΤ, ο Τεύκρος Μιχαηλίδης έγινε ακόμα γνωστότερος από την κινηματογραφική ταινία «Έτερος εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια, η οποία είναι βασισμένη στο διήγημά του «Περίπτωσις αυτοδικίας» και στηρίζεται στις ιδιότητες των φίλιων αριθμών. Το πρώτο του βιβλίο «Μαθηματικά Επίκαιρα» από τις εκδόσεις «Πόλις» με δοκίμια σχετικά με τα μαθηματικά και την επικαιρότητα, κυκλοφόρησε το 2004.
Δύο χρόνια αργότερα, από τις ίδιες εκδόσεις, κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του «Πυθαγόρεια Εγκλήματα» που μεταφράστηκε σε έξι γλώσσες (Ιταλικά, Ισπανικά, Αγγλικά, Κινεζικά, Κορεάτικα και Γαλλικά). Στο βιογραφικό του περιλαμβάνονται επτά λογοτεχνικά βιβλία, τρία βιβλία εκλαΐκευσης της επιστήμης, δέκα διδακτικά βιβλία και 48 μεταφρασμένα από τα Γαλλικά στα Αγγλικά.

Συνέντευξη στη Βίκυ Καινούργιου

Ερ: Το φεστιβάλ αστυνομικής λογοτεχνίας θα σας φέρει για πρώτη φορά στην Άρτα; Τι γνωρίζετε γι’ αυτό και τι για την πόλη μας;
Απ: Ξέρω πως στο φεστιβάλ της Άρτας μαζεύονται πολλοί ενδιαφέροντες άνθρωποι με αγάπη για τη λογοτεχνία και ειδικότερα την αστυνομική μυθοπλασία. Προσβλέπω σε ενδιαφέρουσες, ζωηρές συζητήσεις και δημιουργικές αντιπαραθέ- σεις. Φυσικά και σε καλή παρέα.

Ερ: Μαθηματικά στην αστυνομική λογοτεχνία και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Εσείς το περιμένατε για μια επιστήμη που είτε αγαπιέται πολύ ή καθόλου;
Απ: Χάρη στο ποιοτικό έργο των πρωτοπόρων και ιδιαίτερα του Denis Guedj, η μαθηματική μυθοπλασία έχει δημιουργήσει το κοινό της. Όταν αυτή συνδυάζεται και με την ίντριγκα της λογοτεχνίας του μυστηρίου το αποτέλεσμα είναι συχνά εύληπτο και ευχάριστο ακόμα και για όσους θεωρούν ότι είναι πλήρως αποκομμένοι από τα μαθηματικά.

Ερ: Κάποιο λάθος θα πρέπει να γίνεται τελικά στα σχολεία μας για να έχουν τα μαθηματικά τόσους αρνητές… Το έχετε εντοπίσει και αν «ναι» μπορεί να διορθωθεί;
Απ: Το φαινόμενο δεν είναι Ελληνικό – κάθε άλλο. Ίσως η λύση θα μπορούσε να προκύψει από τη δημιουργία πολλών εναλλακτικών πυλών εισόδου προς τα μαθηματικά. Μια από αυτές είναι σίγουρα η μαθηματική μυθοπλασία.

Ερ: Το διήγημά σας «Περίπτωσις αυτοδικίας» γνώρισε επιτυχία και ως ταινία, υπό τον τίτλο «Έτερος Εγώ». Όταν μιλούσατε για «φίλιους αριθμούς» το περιμένατε;
Απ: Μ’ έναν τόσο χαρισματικό σκηνοθέτη κι ένα τόσο λαμπρό καστ ηθοποιών η επιτυχία ήταν αναμενόμενη.

Ερ: «Όλα είναι μαθηματικά», υποστηρίζουν κάποιοι. Έχουν δίκιο;
Απ: Φυσικά. Μπορείτε να βεβαιωθείτε και μόνοι σας: Ψάξτε κάτι στη ζωή σας που να είστε βέβαιοι ότι δεν έχει καμιά σχέση με τα μαθηματικά ούτε κάποια εξάρτηση από αυτά. Όταν θα νομίζετε ότι το έχετε βρει, απλώς θα πρέπει να το εξετάσετε σε μεγαλύτερο βάθος.

Ερ: Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μιλάμε πολύ με αριθμούς. Η εξίσωση όμως οικονομία – κοινωνία δεν… βγαίνει. Εσείς ως μαθηματικός και συγγραφέας τι λέτε;
Απ: Η εξίσωση δεν βγαίνει γιατί αυτοί που την χειρίζονται είναι στην καλύτερη περίπτωση ανίκανοι και στην χειρότερη (και συνηθέστερη) δόλιοι. Όταν κάποιος μαχαιρώνεται, το μόνο που δεν φταίει είναι το μαχαίρι.

Ερ: Πολύ θα ήθελα να ακούσω μια ερμηνεία της επικαιρότητας της χώρας μας με μαθηματικά, για να θυμηθούμε τα «Μαθηματικά Επίκαιρα». Σας είναι εύκολο;
Απ: Το αξιωματικό σύστημα, δηλαδή το σύνολο των βασικών αρχών, πάνω στο οποίο είναι δομημένη η κοινωνία μας είναι εμφανώς αντιφατικό με αποτέλεσμα να προκύπτουν διαρκώς και νέα σημεία ιδιομορφίας (singularities τα λένε στο χωριό μου) που κλονίζουν την ευστάθειά του. Αυτό που επιβάλλεται είναι η σύνταξη ενός νέου αξιωματικού συστήματος, αλλά προς τούτο απαιτούνται εμπνευσμένα μυαλά, που, έστω και αν υπάρχουν, είναι αποκομμένα από τον χώρο άσκησης της εξουσίας.

Ερ: Η τεχνολογία έχει συμβάλει θετικά ή αρνητικά, κατά την άποψή σας, στη σχέση των νέων με τα μαθηματικά και με την λογοτεχνία;
Απ: Η τεχνολογία προσφέρει στους νέους εύκολη πρόσβαση στην εικόνα, άρα αποστασιοποίηση από τον στοχασμό. Το δίκτυο των συν- δέσμων (links) καθιστά την συγκέντρωση και την εστίαση δύσκολες αν όχι αδύνατες. Αυτά είναι τα αρνητικά. Από την άλλη η τεχνολογία καθιστά το βιβλίο περισσότερο προσιτό τόσο ρίχνοντας το κόστος παραγωγής του, χωρίς επιπτώσεις στη ποιότητα, όσο και μέσω της ευρύτερης διάδοσής του, έστω και σε ηλεκτρονική μορφή. Πιστεύω ότι όταν ομαλοποιηθεί η έκρηξη της πληροφορικής επανάστασης το αποτύπωμα θα είναι θετικό.

Ερ: Γράφετε κάτι αυτό το διάστημα και αν «ναι» θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας ποια Αλγεβρική θεωρία αφορά;
Απ: 1. Αναμένω την έκδοση ενός βιβλίου που βρίσκεται στο τελικό στάδιο παραγωγής του. Ο τίτλος: Πίσω από το πέπλο, οι μαθηματικοί του εικοστού αιώνα. 2. Μόλις παρέδωσα ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με τίτλο Ένα πτώμα στην αυλή της Αμαλίας. Αυτό βρίσκεται στη φάση της επιμέλειας. 3. Άρχισα να σχεδιάζω ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με πρωταγωνίστρια την Όλγα Πετροπούλου. Η μαθηματική του συνιστώσα θα είναι αυτή τη φορά η τεχνητή νοημοσύνη.

Σας ευχαριστώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ