Τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν λειτούργησε στη χώρα μας σωστά το Δημοκρατικό Πολίτευμα. Γυρίσαμε πολλά χρόνια πίσω, όταν οι δεξιές κυβερνήσεις μετά το 1952 έκαναν ό,τι ήθελαν χωρίς να δίνουν λόγο σε κανένα.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα που υπέστη η δημοκρατία μας επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη ήταν με τη νομοθετημένη παγκόσμια πρωτοτυπία του ακαταδίωκτου! Ακαταδίωκτο νομικά σημαίνει παραγραφή οποιονδήποτε αδικημάτων εκ των προτέρων. Ψηφίστηκε από την πλειοψηφία της ΝΔ για τους γιατρούς επί covid-19, καθώς και για τους μετέχοντες στην επιτροπή για την διερεύνηση των αιτίων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών.
Στην πρώτη περίπτωση πέθαναν 31.000 συμπολίτες μας, ίσως οι περισσότεροι από κάθε άλλη χώρα σε σχέση με τον πληθυσμό, ενώ στη δεύτερη σκοτώθηκαν τουλάχιστον 57 νέοι κυρίως άνθρωποι. Όλους αυτούς του έφαγε το σκοτάδι. Αν και με ποιο τρόπο πέθαναν δεν θα μάθουμε ποτέ.
Δεν θα μάθουμε πόσοι ήταν οι επιβάτες του intercity, τι εύφλεκτα υλικά μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και με τη σύγκρουση δημιουργήθηκε εκείνο το μανιτάρι των 800 – 1000ο C που εξαέρωσε δυστυχείς ταξιδιώτες.
Δεν θα μάθουμε ποτέ, γιατί αμέσως μετά το δυστύχημα έγινε τσιμεντοποίηση και ασφαλτόστρωση μεγάλου τμήματος δίπλα από το χώρο της σύγκρουσης. Γιατί πήγε ο στρατός που δεν είχε προστρέξει ούτε στο Μάτι ούτε αλλού.
Δεν θα μάθουμε ποτέ, γιατί πήγε στα Τέμπη η πυροσβεστική των Αθηνών και όχι της Θεσσαλονίκης που είναι στο 1/3 της απόστασης. Και βέβαια προκαλεί έντονες υποψίες, ότι, ενώ είχε διαταχθεί τακτική ανάκριση που ανατέθηκε σε εφέτες ανακριτές, οι οποίοι στον κύκλο των ανακριτικών τους ενεργειών διέταξαν πραγματογνωμοσύνη για τη διακρίβωση των αιτίων του δυστυχήματος, η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη τους παρέκαμψε και διόρισε δική της επιτροπή!
Κατά τα άλλα…. σεβόμαστε την Ελληνική Δικαιοσύνη! Στα λόγια βέβαια. Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η δικαστική πραγματογνωμοσύνη αποκαλύπτει εντελώς διαφορετικά πράγματα από το πόρισμα της επιτροπής που διόρισε η κυβέρνηση.
Δεύτερο μεγάλο πλήγμα της δημοκρατίας μας ήταν οι υποκλοπές από την ΕΥΠ τηλεφωνικών συνομιλιών προσώπων που δεν είχαν σχέση με την Εθνική Ασφάλεια. Εκτός και αν είχαν και οι κυβερνώντες μας το απέκρυψαν. Θα σταθώ στον κ. Ανδρουλάκη, διότι πιστεύω ότι η παρακολούθηση του τηλεφώνου του ήταν πράξη εντελώς απερίσκεπτη, αφού, όπως έχουν φθάσει τα πράγματα για τη ΝΔ χωρίς συμμάχους από τα δεξιά της, ήταν απαραίτητη η μη διατάραξη των σχέσεών της με το Κεντρώο κόμμα του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ.
Από την άλλη μεριά ήταν αφελής η δικαιολογία του κ. Μητσοτάκη ότι τη «βρώμικη» δουλειά την έκαναν εν αγνοία του ο διοικητής της ΕΥΠ και ο ανιψιός του! Έτσι έλεγε, κύριε Μητσοτάκη, και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής για τη βία και νοθεία των εκλογών του 1961, ότι «Τα ανόητα αυτά σχέδια τα κατάρτιζαν μυστικές υπηρεσίες εν αγνοία της κυβερνήσεώς μου» (Πρβλ. Κων. Καραμανλής, Αρχείο Γεγονότα και Κείμενα, τόμος 7 σελ. 222) παραβλέποντας ότι τη Γενική Διεύθυνση Εθνικής Ασφαλείας (ΓΔΕΑ) που είχε αντικείμενο τις διώξεις εναντίον της Αριστεράς, την είχε ιδρύσει ο ίδιος το Νοέμβριο του 1958!
Ο κ. Μητσοτάκης με την παραδοχή του μέσα στη Βουλή ότι η ΕΥΠ παρακολουθούσε το τηλέφωνο του κ. Ανδρουλάκη, κατέστησε τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ ύποπτο, διότι αφενός δεν απάντησε γιατί παρακολουθούνταν το τηλέφωνό του και αφετέρου τον κάλεσε προκειμένου να τον ενημερώσει κατ’ ιδίαν για το θέμα αυτό χωρίς να μάθει σχετικά ο Ελληνικός Λαός!
Ορθά, επομένως, ζητάει ο κ. Ανδρουλάκης σε περίπτωση συνεργασίας ΝΔ – ΠΑΣΟΚ να μην είναι πρωθυπουργός ο κ. Μητσοτάκης. Τα πράγματα μπορεί να πάρουν διαφορετική τροπή μετά από την παραδοχή του κ. Μητσοτάκη στο ντιμπέϊτ για σκάνδαλο υποκλοπών και την αναφορά του κ. Ανδρουλάκη για την τιμωρία των υπευθύνων. Δημοσιογραφικές πληροφορίες λένε ότι η παραδοχή Μητσοτάκη έγινε για ικανοποίηση του Ανδρουλάκη και ότι έχει συμφωνηθεί η τιμωρία του κ. Δημητριάδη, του κ. Κοντολέοντα, της κ. Βλάχου κλπ. προκειμένου να γίνει στις 22 Μαΐου συγκυβέρνηση ΝΔ με ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ εφόσον το επιτρέπουν τα «κουκιά».
Συνταγματική παραβίαση ήταν ακόμα και η περίπτωση του αποκλεισμού του κόμματος ΕΛΛΗΝΕΣ του Κασιδιάρη από τις εκλογές 21ης Μαϊου. Εδώ έγιναν τέρατα και σημεία. Η κατά τον κ. Μητσοτάκη ανεξάρτητη δικαιοσύνη υπέστη πλήγμα από την εκτελεστική εξουσία. Η κυβέρνηση επενέβη με νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να αλλάξει τον αριθμό των μελών του Α΄ τμήματος του Αρείου Πάγου, όταν αντελήφθη ότι δεν μπορεί να πετύχει με τον Πρόεδρο του τμήματος κ. Τζανερίκο τον αποκλεισμό του κόμματος Κασιδιάρη. Η συνάντηση του κ. Τζανερίκου με τον κ. Γεραπετρίτη στο γραφείο του τελευταίου στη Βουλή, κάθε άλλο παρά θεσμική ήταν.
Εκτός από τον υπουργό της Δικαιοσύνης και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις ουδείς άλλος κυβερνητικός παράγων μπορεί να έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με ενεργεία δικαστικούς λειτουργούς. Ο κ. Τζανερίκος, έντιμος δικαστής, δέχθηκε πιέσεις και αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Η αύξηση του αριθμού του Α΄ τμήμα- τος του Αρείου Πάγου από 5 σε 10 απέδειξε ότι ο κ. Τζανερίκος δεν ενέδωσε στις πιέσεις.
Τέλος, δημοκρατική παραβίαση συνιστούν και οι εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη μεσούσης της προεκλογικής περιόδου από μία κυβέρνηση που μένει στη θέση της ως υπηρε- σιακή για να εκπροσωπεί τη χώρα. Είναι ανεπίτρεπτο σ’ αυτή την περίοδο ο πρωθυπουργός να κάνει εξαγγελίες πέραν του κομματικού του προγράμματος παραβιάζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την ισότητα των κομμάτων που μετέχουν στις εκλογές. Θα αργήσουμε πολύ να γίνουμε σύγχρονη Ευρωπαϊκή χώρα με ανεξαρτησία των Αρχών και σεβασμό των Θεσμών.
*Ο Γιώργος Χαλκιάς είναι
επίτιμος δικηγόρος