Της Παρασκευής Δούλη*

Η Βιοηθική αποτελεί τομέα γνώσεων και εφαρμογών της Ηθικής Φιλοσοφίας, τόσο θεωρητικό όσο και πρακτικό, ευρέως διαδεδομένο κατά την 10ετία του ’90 σε ολόκληρο τον κόσμο και κυρίως φυσικά στις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης.
Ο τομέας αυτός δεν είναι και τόσο πρόσφατος φυσικά, αλλά έκανε τα πρώτα του βήματα τον Σεπτέμβριο του 1947, όταν η Διεθνής Οργάνωση Υγείας σε συνεργασία με την UNESCO συνέταξε τον Διεθνή Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας, που ήταν επηρεασμένος από το πνεύμα της Δίκης της Νυρεμβέργης.
Η Βιοηθική είναι συνυφασμένη με τις προόδους της Βιοτεχνολογίας και της Βιοϊατρικής Μηχανικής και αναφέρεται στην ηθική χρήση των τεχνολογιών της έμβιας ύλης και των ιατρικών τεχνολογιών θεραπείας και βελτίωσης των ανθρώπινων ικανοτήτων. Ως τομέας της εφαρμοσμένης φιλοσοφίας, συμπλέκεται με την επιστήμη του δικαίου, παίζοντας τον ρόλο του συμβούλου και του επόπτη χρήση της βιοτεχνολογίας στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου.
Η Τεχνοηθική αποτελεί, επίσης, έναν εφαρμοσμένο τομέα της φιλοσοφίας που καταπιάνεται με την ορθή και δίκαιη χρήση των νέων τεχνολογιών όπως η ψηφιακή τεχνολογία και τα Drones στην ανθρώπινη κοινωνία (αρκετά επίκαιρο σ’ αυτή την περίοδο του πολέμου στην Ουκρανία). Επιτέλους, ήταν καιρός να συσταθεί μια άρτια Επιτροπή Βιοηθικής στον Ελλαδικό χώρο, μια και καθυστέρησε αρκετά να γίνει αυτό, λόγω του ότι η Ελλάδα ως χώρα – ουραγός των εξελίξεων της Βιοτεχνολογίας, καμία κυβέρνησή της δεν έκρινε επιτακτική την ανάγκη για κάτι τέτοιο.
Όμως, είδαμε πως η κρίση της πανδημίας του covid-19, επιτάχυνε την εμφάνιση του θεσμού της Επιτροπής Βιοηθικής, με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι αστοχίες – στο ήδη πάσχον – Εθνικό Σύστημα Υγείας της χώρας. Το ΕΝΩΝΩ δίνει απόλυτη βάση στον τομέα της Βιοηθικής, έτσι ώστε οι σύγχρονες Βιοϊατρικές Εφαρμογές να διατίθενται αποκλειστικά στην υπηρεσία του πολίτη και όχι να αφήνονται ασύδοτα και ανεξέλεγκτα στο έλεος των διεφθαρμένων συμφερόντων μιας μικρής κρατικής ή και υπερκρατικής ελίτ πολιτικών και μονοπωλιακών πλουτοκρατών που έχουν ως πρωταρχικό στόχο το κέρδος και τίποτα παραπάνω, εις βάρος της υγείας των πολιτών.
Η Επιτροπή Βιοηθικής θα πρέπει να βρίσκεται σε άρρηκτη σύνδεση και συνεργασία με τις Δικαστικές Αρχές της χώρας όσο και με τις Ιατροδικαστικές Υπηρεσίες του κάθε νομού, ώστε να διασφαλίζεται η ορθή χρήση και διαθεσιμότητα κάθε νέας θεραπείας στον πολίτη, με ασφάλεια και αξιοπιστία, διαβεβαιώνοντάς τον ότι η συγκεκριμένη θεραπεία είναι εγκεκριμένη, διαπιστευμένη και απόλυτα ασφαλής και όχι φυσικά υπό δοκιμή και πειραματική (με άμεσο πειραματόζωο τον ίδιον τον πολίτη). Τέλος, το ΕΝΩΝΩ δίνει μεγάλη έμφαση στην καινοτομία μετά συνειδήσεως. Και αυτό κάνει ακριβώς η Βιοηθική: Εμποτίζει με συνείδηση τη Βιοτεχνολογία και την Βιοϊατρική. Ας θυμηθούμε τα σοφά λόγια του François Rabelais «Επιστήμη χωρίς συνείδηση, δεν είναι τίποτα άλλο παρά φθορά της ανθρώπινης ψυχής».

*Η Παρασκευή Δούλη είναι υποψήφια βουλευτής Άρτας του «ΕΝΩΝΩ»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ