Ταχύτητα, υπευθυνότητα και ανάληψη των ευθυνών όλων των εμπλεκόμενων δημοτικών υπηρεσιών μηδέ εξαιρουμένου του υπουργείου Υποδομών και της ΔΕΗ, ζήτησαν οι τοπικοί φορείς εις ότι αφορά την ολοκλήρωση των μελετών για το έργο αντιπλημμυρικής θωράκισης της Άρτας και διευθέτησης της κοίτης του Αράχθου από το φράγμα Πουρναρίου ΙΙ έως τις εκβολές του ποταμού στον Αμβρακικό Κόλπο.
Ρεπορτάζ: Βίκυ Καινούργιου
Το αίτημα για ολοκλήρωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης έως το καλοκαίρι προκειμένου να προχωρήσει η οριστική μελέτη και να ενταχθούν τα έργα πιθανού κόστους άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ στη νέα προγραμματική περίοδο, αποτέλεσε κοινή συνισταμένη στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη (4 Απριλίου) στο Δημαρχείο της πόλης με πρωτοβουλία του δημάρχου Αρταίων Χρήστου Τσιρογιάννη, παρουσία εκπροσώπων της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο. Με αφορμή την επίσκεψη κλιμακίου των μελετητών μετά από πρόσκληση του Δήμου Αρταίων ώστε να δουν από κοντά όλα τα σημεία κατά μήκος της κοίτης και της υπό μελέτη διευρυμένης κοίτης του ποταμού, προσκλήθηκαν εκτός από τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων και εκπρόσωποι όλων των υπηρεσιών, φορέων και οργανισμών που εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο.
Θυμίζουμε ότι το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 2015 με αφορμή τη μεγάλη πλημμύρα του Φεβρουαρίου του ίδιου έτους. Δημοπρατήθηκε αρχές του 2016, όμως σύμβαση υπογράφηκε το 2019, λόγω ενστάσεων στη διαγωνιστική διαδικασία. Επιπλέον, στο έργο δεν εμπλέκεται ο Δήμος Αρταίων καθότι κύριος και επιβλέπων αυτού είναι απευθείας το υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο, όπως τονίστηκε, οι όποιες καθυστερήσεις δεν μπορούν και δεν πρέπει να αφήνουν αδιάφορο όχι μόνο τον Δήμο Αρταίων αλλά και τον Δήμο Νικ. Σκουφά τον οποίο διατρέχει ο Άραχθος κατάντη του φράγματος, όσο τους πολιτικούς εκπροσώπους του νομού, τους φορείς και τους πολίτες. Κι αυτό – όπως εξάλλου διατυπώθηκε από αρκετούς στην εν λόγω συνάντηση – διότι αποτελεί μείζον αναπτυξιακό και έργο ασφάλειας για την περιοχή.
Κλιματική αλλαγή και οι προτάσεις
Σε συνθήκες κλιματικής κρίσης ουδείς μπορεί να εγγυηθεί πως δεν θα συμβεί μια ακόμα ίδιας ή μεγαλύτερης έντασης πλημμύρα.
Την ίδια στιγμή η Άρτα χωρίς την οριοθέτηση και διευθέτηση του ποταμού δεν μπορεί να αναπτυχθεί πολεοδομικά. Η όποια αναθεώρηση του σχεδίου πόλης είναι γνωστό ότι για την Άρτα σκοντάφτει χρόνια τώρα στην έλλειψη αυτών των έργων.
Για τις προτεινόμενες λύσεις σχετικά με το πώς θα αποφευχθεί μια πιθανή μεγάλη πλημμύρα σ’ όλη την περιοχή κάτω από τον ταμιευτήρα του Υδρολογικού Φράγματος Πουρναρίου, έχει χυθεί ήδη πολύ μελάνι.
Αξίζει να σημειωθεί, σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχαν οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας μελετητών, πως μεταξύ τεσσάρων σεναρίων για μια πλημμύρα με περίοδο επαναφοράς τα 100 χρόνια, όταν η εισροή υδάτων στον ταμιευτήρα υπολογίζεται σε 4.600 κυβικά ανά δευτερόλεπτο και η έξοδος προς το ποτάμι σε 3.396 κυβικά το δευτερόλεπτο με άνοιγμα θυροφραγμάτων στα 118 μέτρα ύψος νερού στο φράγμα, προτάσσονται τα εξής δύο: Η κατασκευή διπλής υπόγειας σήραγγας από το ύψος του παραποτάμιου πάρκου που θα διαπερνά τον λόφο Περάνθης για να αποτρέψει τη διέλευση 1.400 κυβικών μέτρων νερού το δευτερόλεπτο από την υπάρχουσα κοίτη, από την οποία μπορούν να περάσουν 2.000 κυβικά το δευτερόλεπτο.
Το δεύτερο σενάριο, που υδραυλικά χαρακτηρίστηκε αρτιότερο όμως θεωρείται υψηλότερου κόστους, είναι η κατασκευή μονής υπόγειας σήραγγας από τον λόφο Περάνθης που θα παρακάμψει 700 κυβικά ανά δευτερόλεπτο από την υπάρχουσα κοίτη και παράλληλα ανοιχτή διώρυγα από το σημείο μεταξύ Ιμαρέτ και Ελεούσας που θα παρακάμψει άλλα 700 κυβικά το δευτερόλεπτο προκειμένου να διέλθουν κάτω από την ιστορική και οδική γέφυρα Άρτας. Πάντα με δεδομένο ότι 2.000 κυβικά ανά δευτερόλεπτο, βάση μοντέλων που μελετήθηκαν, μπορούν να διοχετευθούν χωρίς προβλήματα στην υπάρχουσα κοίτη του ποταμού.
Και στις δύο περιπτώσεις τα 1.400 εν συνόλω κυβικά το δευτερόλεπτο θα επαναφέρονται στην κοίτη στην περιοχή Γλυκορίζου μετά τις εγκαταστάσεις του εργοστασίου Βιολογικού Καθαρισμού της Άρτας, γι’ αυτό και τα δύο σενάρια προβλέπουν ταυτόχρονα αναχώματα που κατά περίπτωση σε ορισμένα σημεία θα φτάνουν και τα τρία μέτρα, τα οποία θα οριοθετούν αυτό που ονομάζεται διευρυμένη κοίτη του ποταμού. Δηλαδή απλούστερα μια περιοχή όπου σε περίπτωση πλημμυρικού φαινομένου θα κατακλύζεται έως τα προστατευτικά αναχώματα.
Δεύτερη προτεινόμενη λύση
Η δεύτερη κατά σειρά προτεινόμενη λύση, δηλαδή μονή σήραγγα και ανοιχτή διώρυγα για να διοχετευθούν 700 κυβικά νερού το δευτερόλεπτο σε καθεμιά κατεύθυνση, ήτοι σύνολο 1.400, θεωρείται υδραυλικά καλύτερη, γιατί αν δεν λειτουργήσει η διπλή σήραγγα του πρώτου σεναρίου για τα 1.400 κυβικά δεν θα υπάρχει άλλη εναλλακτική ώστε να αποσοβηθεί μια εκτεταμένη πλημμύρα. Επιπλέον τα έργα μπορούν να εκτελεστούν σε φάσεις, κάτι που δεν ισχύει για την διπλή σήραγγα.
Όμως η κατασκευή της διώρυγας πλάτους 80 μέτρων απαιτεί απαλλοτριώσεις που ανεβάζουν το κόστος του έργου. «Δεν μας αφορά αυτό, ούτε τους πολίτες της Άρτας. Εμείς θέλουμε το καλύτερο αποτέλεσμα για την ασφάλεια της πόλης και των πολιτών» είπε ο δήμαρχος Αρταίων στην διάρκεια της παρουσίασης. «Η μελέτη πρέπει να ολοκληρωθεί έγκαιρα ώστε να χρηματοδοτηθούν και να εκτελεστούν τα έργα. Τί να την κάνουμε αν είναι η καλύτερη μελέτη αλ- λά μένει στο συρτάρι του υπουργείου;», διερωτήθηκε.
Προς τούτο, λοιπόν, ο κ. Τσιρογιάννης τόσο στην διάρκεια της σύσκεψης όσο και στις μετέπειτα δηλώσεις του, επισήμανε πως «υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις ενόσω συζητούμε με τις διαχειριστικές αρχές για ένταξη έργων στη νέα προγραμματική περίοδο στο Ταμείο Ανάκαμψης. Εμείς ζητάμε να τελειώσει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και να αδειοδοτηθεί μέχρι το καλοκαίρι ώστε σε οκτώ με δέκα μήνες αργότερα να έχουμε οριστική μελέτη για να προλάβουμε να εντάξουμε τα έργα για χρηματοδότηση. Πρέπει να πιέσουν όλοι και θα στείλουμε επιστολή προς τους βουλευτές μας να πιέσουν και εκείνοι για να τελειώσουμε».
Τι είπε το μελετητικό γραφείο
Η νόμιμη εκπρόσωπος της εταιρείας «Υδροδομική Σύμβουλοι Μηχανικοί» και κοινή εκπρόσωπος της κοινοπραξίας «Υδροδομική ΕΚΟΣ ΑΔΚ» που κάνει την μελέτη διευθέτησης Ιωάννα Ξανθοπούλου, επισήμανε το γεγονός πως εις ότι αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, υπάρχουν πράγματι καθυστερήσεις από τουλάχιστον δέκα υπηρεσίες, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση από τον Οκτώβριο του 2021.
Παράλληλα, σε οποιοδήποτε σενάριο κι αν επιλεγεί για οριστική μελέτη, απαιτείται και η γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, κάτι που εκτιμήθηκε πως… κατά παράδοση θα καθυστερήσει, επίσης. Την ευθύνη, ωστόσο, για την κινητοποίηση όλων των υπηρεσιών που δεν έχουν γνωμοδοτήσει επί μήνες τώρα ή την απόφαση να παρακαμφθούν, έχει το υπουργείο Υποδομών που είναι αναθέτουσα αρχή.
Σε ερώτηση του «Τ» για το αν και σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η όλη διαδικασία, η κ. Ξανθοπούλου επισήμανε πως έχει δοθεί παράταση για τις μελέτες έως τον Ιούλιο του 2024. Όμως, ζητούμενο αποτελεί να απαντήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς που έχουν καθυστερήσει την γνωμοδότησή τους για να προχωρήσουν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και την οριστική μελέτη. Γι’ αυτό και χαρακτήρισε «ουσιαστική την σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του δημάρχου ώστε να καθίσουν όλοι στο ίδιο τραπέζι».
ΤΕΕ και άλλοι φορείς
Την ίδια στιγμή, βέβαια, τόσο από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), το οποίο εκπροσώπησε ο Γιώργος Παππάς, όσο και από τον συνδυασμό «Ριζοσπαστική Δημοτική Αλλαγή» που εκπροσώπησε η Βάσω Αμπελογιάννη, τον επικεφαλής του συνδυασμού «Γέφυρα στο Μέλλον» Ι. Παπαλέξη, αλλά και από τον δήμαρχο Χρήστο Τσιρογιάννη στις δηλώσεις προς τον «Τ» υπογραμμίστηκε πως πρέπει στην υπόθεση αυτή να συνεργαστεί και η ΔΕΗ. Με πρώτο τον κ. Παππά, τονίστηκε πως το ΤΕΕ σε επιστολή του από τον περασμένο Οκτώβριο έχει θέσει ως σοβαρό το ζήτημα εκπόνησης υδρολογικής μελέτης χωρίς να προηγηθεί το σχέδιο κανονισμού λειτουργίας θυροφραγ- μάτων από την πλευρά της ΔΕΗ.
«Δεν μπορεί να μελετώνται έργα κατάντη του φράγματος χωρίς νωρίτερα να υπάρχει μελέτη για την λειτουργία και διαχείριση της στάθμης του ταμιευτήρα» εξήγησε ο ίδιος.
Ο εκπρόσωπος της ΔΕΗ στη σύσκεψη Γιώργος Σακκάς, επισήμανε πως «για να μελετηθεί η λειτουργία (κανονισμός λειτουργίας θυροφραγμάτων Πουρναρίου) πρέπει να ξέρουμε τι περνάει στο ποτάμι. Αυτή τη στιγμή δεν περνάει τίποτα! Αν υπάρχουν έργα που επιτρέπουν “Χ” κυβικά ανά δευτερόλεπτο θα κάνουμε κι εμείς μετά μελέτη λειτουργίας».
Για το ίδιο θέμα η εκπρόσωπος της κοινοπραξίας ανέφερε ότι η μελέτη, λαμβάνοντας στοιχεία και από την μεγάλη πλημμύρα του 2015, προχώρησε με παροχή 3.396 κυβικά, με την οποία συμφώνησε η ΔΕΗ. Ότι δηλαδή μπορεί να μην ξεπεράσει αυτό το όριο. Ωστόσο, το ζήτημα είναι ότι όσο υψηλότερη είναι η παροχή πλημμύρας που μελετάται τόσο μεγαλύτερα και τα έργα που απαιτούνται.
Γιώργος Παππάς
Ο Γιώργος Παππάς εκ μέρους του ΤΕΕ, δήλωσε σχετικά με το θέμα στον «Τ»: «Εμείς γνωμοδοτήσαμε επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εδώ και πέντε μήνες. Όμως – δυστυχώς – οι διαδικασίες φαίνεται πως δεν προχωρούν εις ότι αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, η οποία είναι αναγκαία για την εκπόνηση της οριστικής μελέτης οριοθέτησης. Χωρίς την περιβαλλοντική αδειοδότηση δεν μπορεί να προχωρήσει η μελέτη οριοθέτησης.
Δηλαδή η αντιπλημμυρική προστασία και τα έργα διευθέτησης που θα καθοριστούν από την οριοθέτηση. Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, όπως η επέκταση του Σχεδίου Πόλης και οτιδήποτε έχει να κάνει με πολεοδομικό σχεδιασμό, καταλαβαίνετε ότι πηγαίνουν πολύ πίσω».
Επιπροσθέτως τόνισε πως «ο ρόλος μας ως ΤΕΕ είναι να μπορούμε να διασφαλίσουμε την τεχνική εγκυρότητα της λύσης που προτείνουν οι μελετητές. Δεν υποκαθιστούμε μελετητές ούτε δημόσιους φορείς. Είμαστε επιστημονικός σύμβουλος της πολιτείας και έχουμε υποχρέωση να συνδράμουμε όταν μας ζητείται η αρτιότητα της όποιας τεχνικής λύσης.
Θέλω να επισημάνω, λοιπόν, την αναγκαιότητα της αντιπλημμυρικής προστασίας η οποία θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει. Η ΔΕΗ ως φορέας που έχει την διαχείριση του φράγματος είναι υποχρεωμένη να τηρήσει τους περιβαλλοντικούς της όρους. Από αυτούς εξαρτάται η παροχή σχεδιασμού των αντιπλημμυρικών έργων. Όσο αυτά τα δύο δεν ξεκαθαρίζουν νομίζω ότι θα γίνεται μια διελκυστίνδα, η οποία δεν είναι υπέρ του έργου».
Συμφωνία της ΡΔΑ
Με τις θέσεις του ΤΕΕ δήλωσε δια της Βάσως Αμπελογιάννη πως ταυτίζεται και η «Ριζοσπαστική Δημοτική Αλλαγή», η οποία πρόσθεσε ότι το τέταρτο κατά σειρά σενάριο που προβλέπει σήραγγα και διώρυγα κρίνεται ασφαλέστερο γιατί αν δεν λειτουργήσει η σήραγγα θα υπάρχει μια εναλλακτική δίοδος αποφόρτισης. Η ίδια υπογράμμισε πως πρέπει και η ΔΕΗ να προχωρήσει στην τήρηση περιβαλλοντικών όρων και πως «αυτό αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την Άρτα».
Το μεγαλύτερο θέμα…
Για το «μεγαλύτερο θέμα που απασχολεί την Άρτα πάνω από 30 χρόνια» έκανε λόγο ο Γιάννης Παπαλέξης, ο οποίος υπογράμμισε πως «όταν ξεκινάς από διαχείριση παροχής 3.400 κυβικών το δευτερόλεπτο, αυτό οδηγεί σε φαραωνικά έργα. Πρέπει να πέσει λίγο και η ΔΕΗ εις ότι αφορά την παροχή».
Ο ίδιος στις δηλώσεις του πρόσθεσε πως «αν είχε γίνει το φράγμα Αγίου Νικολάου τίποτε απ’ όλα αυτά δεν θα χρειάζονταν διότι η ΔΕΗ θα είχε δύο φράγματα να “παίξει” που θα ματαίωναν την πιθανότητα πλημμύρας. Βέβαια η τοπική κοινωνία διαφώνησε, όμως θα ήταν μια λύση που δεν μπαίνει ποτέ στο τραπέζι».
«Λαϊκή Συσπείρωση»
«Πρέπει να αποφασίσουμε αν το νερό είναι ευλογία ή κατάρα. Αν είναι εμπόρευμα ή κοινωνικό αγαθό» τόνισε ο εκπρόσωπος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Βησσαρίων Ζιώβας, ο οποίος πρόσθεσε: «Βλέπω ότι επιβεβαιωνόμαστε σε ό,τι είχαμε πει για το θέμα αυτό στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Αν συμφωνήσουμε ότι είναι εμπόρευμα τότε θα αφήσουμε τη ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) να το ξεπουλάει. Όπως ξεπουλήθηκε το λιμάνι Ηγουμενίτσας και πήραν μαζί τα Σύβοτα και την Σαγιάδα και δεν άφησαν τίποτα…».
Ο κ. Ζιώβας συμφώνησε ότι από τη στάθμη του νερού στο φράγμα εξαρτώνται πολλά πράγματα και πως για το λόγο αυτό πρέπει άμεσα όλοι, Δήμοι, Περιφέρεια κλπ να απαντήσουν και να ξεκαθαρίσουν αν το νερό είναι κοινωνικό αγαθό.
Αγωνία για καθυστερήσεις
Ο δήμαρχος Αρταίων μετέφερε την αγωνία του για τις καθυστερήσεις σχετικά με την περιβαλλοντική αδειοδότηση που οδήγησε και στην πρόσκληση της σύσκεψης.
«Μιλάμε για έργα των 150 εκατομμυρίων ευρώ και αν καθυστερήσουμε με την οριστική μελέτη δεν θα μας περιμένουν οι διαχειριστικές αρχές» είπε. Παράλληλα, έθεσε το ζήτημα των εκτάσεων εκτός της διευρυμένης κοίτης που θα δημιουργηθεί, λέγοντας: «Μέσα από τα αναχώματα δεν θα μπορεί να γίνει καμία κατασκευή διότι θα αποτελεί έκταση ελεγχόμενης πλημμύρας. Εμείς ζητάμε να απαλλοτριωθεί αυτή η έκταση και να γίνει δημοτική για να αναπτυχθούν ήπιες δραστηριότητες. Να αποτελέσει ζώνη ανάπλασης για αναψυχή και τουρισμό».
Ειδικά για το σενάριο που προβλέπει μονή σήραγγα και ανοιχτή διώρυγα, ο ίδιος επισήμανε ότι θα μπορούσε η διώρυγα να προβλεφθεί κλειστή για να χρησιμεύσει ως περιφερειακός δρόμος, ενώ τόνισε ότι «οι μελετητές πρέπει να αποφασίσουν το καλύτερο που μπορεί να είναι ένα πέμπτο σενάριο με διπλή σήραγγα και διώρυγα για μεγαλύτερη ασφάλεια. Όμως το ζητούμενο είναι να φτάσουμε στο τέλος σ’ ένα αποτέλεσμα. Να γίνουν έργα».
Κι αυτά…
Νέα μελέτη θα απαιτηθεί για την γεφύρωση του Αράχθου στο ύψος της Φοιτητικής Εστίας. Όπως ξεκαθάρισαν οι μελετητές, η γέφυρα θα βρίσκεται μέσα στην διευρυμένη κοίτη και ως εκ τούτου θα πρέπει να είναι μεγαλύτερου ανοίγματος, ενώ οι προσβάσεις της, επίσης εντός διευρυμένης κοίτης, θα πρέπει να αποτελούνται από ανοίγματα ωσάν καμάρες για να περνάει το νερό σε περίπτωση πλημμύρας.
Όλα όσα σχεδιάζονται σήμερα στην Άρτα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα έργα οριοθέτησης και διευθέτησης της κοίτης.
Ανάμεσα σ’ αυτά ακόμα και το διοικητήριο της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας. στο στρατόπεδο «Παπακώστα» όπου βρίσκεται το νέο κτίριο που θα γίνει πρέπει – όπως ειπώθηκε στη σύσκεψη – να μετατοπιστεί ορισμένα μέτρα γιατί θα διέρχεται η σήραγγα που στο αρχικό της τμήμα θα είναι ανοιχτή. Την διευκρίνιση έδωσε η κ. Ξανθοπούλου στον κ. Δάφνο εκπρόσωπο τεχνικών υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας.
Νέα γέφυρα έχει ζητήσει ο Δήμος Αρταίων να μελετηθεί για τη σύνδεση Άρτας – Βλαχέρνας.Η υπάρχουσα – διευκρίνισε ο δήμαρχος – είναι πολύ χαμηλή και εξυπηρετεί ανάγκες πολιτικής προστασίας. Πρέπει να αποσυρθεί. Η γεφύρωση θα μελετηθεί στο ύψος της οδού Κρυστάλλη.
Είπαν
Μιχάλης Κατσιμπόκης: «Είναι κρίσιμο μέγεθος για τον σχεδιασμό ο κανονισμός λειτουργίας του φράγματος από τη ΔΕΗ. Ακόμα και το ύψος στο οποίο θα ανοίγουν τα θυροφράγματα. Αν εισέρχονται 4.600 και ανοίξει στα 118 μέτρα ενώ βρέχει επί τρεις ώρες, τότε το σχέδιο αυτό ακυρώνεται».
Δημήτρης Μπαρέλος, εκπρόσωπος ΟΦΥΠΕΚΑ: «Ενημερωθήκαμε ότι πρέπει να γνωμοδοτήσουμε ενώ έτρεχε ήδη η παράταση. Έχουμε απαντήσει ότι χρειάζεται ειδική οικολογική αξιολόγηση γιατί η περιοχή που γίνονται τα αναχώματα είναι περιοχή Natura».
Βασίλης Μαγκούτης, εκπρόσωπος Επιμελητηρίου: «Έχουμε καθυστερήσει 43 χρόνια. Αν καθυστερήσουμε κι άλλο περιμένοντας την γνωμοδότηση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) για να προστατέψουμε το κτίριο “Παπακώστα” θα χάσουμε το ιστορικό γεφύρι!».
Δημήτρης Χουλιάρας, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου: «Εκτός από το τεχνικό κομμάτι το έργο αυτό σχετίζεται και με την ανάπτυξη της Άρτας. Όμως ακούμε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις. Πείτε μας, λοιπόν, που πρέπει να απευθυνθούμε και φεύγοντας από εδώ ποιόν πρέπει να πιέσουμε».
ΥΓ: Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι υπηρεσιών Δήμου και ΠΕ Άρτας που έθεσαν ερωτήσεις στους μελετητές.