Του Ευάγγελου Χρηστάκη*
Δυστυχώς οι ιστορικοί του μέλλοντος θα είναι επικριτικοί για τα λάθη και τις παραλείψεις της σημερινής Ελλάδας μετά και το πρόσφατο θλιβερό γεγονός των Τεμπών.
Κατά τη γνώμη μου για όλα ευθύνονται οι παθογένειες του Ελληνικού κράτους που αποτελούν τροχοπέδη στην ποιότητα και την ορθότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του.
Μία από τις χειρότερες και παλαιότερες παθογένειες έχει να κάνει με το φαινόμενο των συναρμοδιοτήτων. Τοπικοί άρχοντες και κρατικοί αξιωματούχοι οχυρώνονται πίσω από αυτές για να μη κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Ως αποτέλεσμα, είναι όλοι καλά, αλλά κανείς υπεύθυνος. Αυτό πληρώνουμε στις περιπτώσεις των έκτακτων φυσικών φαινομένων, των πυρκαγιών αλλά και στη διαχείριση – συντήρηση των τεχνικών έργων της χώρας. Καμία κυβέρνηση δεν ξεμπλέκει αυτό το κουβάρι αλλά όποια τολμήσει θα αφήσει σημαντική παρακαταθήκη.
Η Ελλάδα διαθέτει περίπου 6.000 οδικές γέφυρες, εκ των οποίων οι 3.000 βρίσκονται στο παλαιό Εθνικό και Επαρχιακό δίκτυο της χώρας. Μέχρι σήμερα καμία κυβέρνηση δεν είχε μεριμνήσει να δημιουργήσει μητρώο αυτών των έργων, έργων μιας άλλης εποχής που χρησιμοποιούνται καθημερινά, ώστε να καταγράφονται τα προβλήματα και να δρομολογούνται οι απαραίτητες συντηρήσεις. Ένα τεχνικό έργο όταν κατασκευάζεται απαιτεί και την απαραίτητη συντήρηση ώστε να παραμένει ασφαλές και λειτουργικό για τους πολίτες.
Ένα από αυτά τα έργα είναι και η οδική γέφυρα Αράχθου στην είσοδο της πόλης της Άρτας. Η γέφυρα κατασκευάστηκε το 1962 και σήμερα μετράει 60 χρόνια ζωής. Για την εποχή της ο τύπος αυτών των γεφυρών ήταν πρωτοποριακός . Σήμερα η μέθοδος της προέντασης χρησιμοποιείται κατά κόρον.
Όμως από τότε έχει γίνει έλεγχος στατικότητας της γέφυρας, έχει γίνει κάποια ουσιαστική συντήρηση στα βάθρα της και στους δοκούς του καταστρώματος, πέραν από την αλλαγή της τελικής επίστρωσης ασφάλτου;
To 2018 το TEE Άρτας με έγγραφο προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε υποβάλλει αίτημα για διενέργεια διεξοδικών ελέγχων για την ασφάλεια της γέφυρας της Άρτας, χωρίς μέχρι τώρα να έχει ικανοποιηθεί. Όταν είχα υποβάλλει το αίτημα είχε γίνει η κατάρρευση τμήματος γέφυρας στη Γένοβα της Ιταλίας.
Πριν λίγες ημέρες έκλεισε η γέφυρα των Σερβίων στη Κοζάνη και ξεκίνησε άμεσα η συντήρηση στους δύο προβληματικούς τένοντες ώστε να αποκατασταθεί το πρόβλημα που υπάρχει για τη στατικότητα της γέφυρας. Θα συνεχίσουν με διενέργεια ελέγχων στους υπόλοιπους 48 τένοντες ώστε αν παρατηρηθούν προβλήματα να αποκατασταθεί η βλάβη τους.
Επομένως, είναι η επιτακτική ανάγκη να διενεργηθεί άμεσα προσεισμικός έλεγχος από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ΚΑΙ στην οδική γέφυρα της Άρτας και αν παρατηρηθούν προβλήματα στους τένοντες, στα βάθρα ή και στο κατάστρωμα να προχωρήσουν άμεσα στη συντήρησή τους. Πρώτα βάζω το θέμα της ασφάλειας των πολιτών που τη χρησιμοποιούν καθημερινά και μετά τη σημαντικότητά της για την οικονομία τη πόλης της Άρτας αλλά και ολόκληρης της Ηπείρου.
*Ο Ευάγγελος Ν. Χρηστάκης είναι Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός, Πρόεδρος ΤΕΕ Άρτας μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ/ΤΗ