Αξιόπιστη ενημέρωση για επαγγελματικό προσανατολισμό από φροντιστήριο “Αστρολάβος”
Την δυνατότητα σε μαθητές, γονείς και καθηγητές της Άρτας για άμεση ενημέρωση σε ζητήματα επαγγελματικού προσανατολισμού θα δώσει το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αστρολάβος» το Σάββατο 4 Μαρτίου. Προς τούτο διοργανώνει εκδήλωση, 7:30 το απόγευμα, στην αίθουσα του Συλλόγου «ΣΚΟΥΦΑΣ» με προσκεκλημένο τον σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού Στράτο Στρατηγάκη, του οποίου σήμερα φιλοξενούμε συνέντευξη στον «Τ».
Ο και μαθηματικός κ. Στρατηγάκης θα μιλήσει για όλα τα θέματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και το επίμαχο για τους σημερινούς εφήβους που έχει να κάνει με το αυριανό τους βήμα. Ρωτήσαμε μαθήτρια της πρώτης τάξης του λυκείου αν και κατά πόσο προβληματίζει την ίδια και την παρέα της τι σπουδές θα ακολουθήσουν. «Το συζητάτε μεταξύ σας το θέμα;» ρωτήσα- με και η απάντηση που λάβαμε ήταν: «Πολύ. Πάρα πολύ. Διότι δεν εξετάζουμε πια μόνο τι θα μας άρεσε να κάνουμε, αλλά κυρίως ποιες σχολές έχουν προοπτική εργασίας για να μπορέσουμε μετέπειτα να ζήσουμε αξιοπρε- πώς». Την ίδια στιγμή βέβαια προβληματισμός υπάρχει και σχετικά με διάφορες μεταβολές στο σύστημα, που περιπλέκουν και «βραχυκυκλώνουν» τους νέους. Για όλα αυτά, λοιπόν, θα μιλήσει ο κ. Στρατηγάκης σε μια προσπάθεια για καλύτερη και πάντως έγκυρη πληροφόρηση.
Ο Στράτος Στρατηγάκης εξάλλου έχει ιδιαίτερη εμπειρία και γνώση για να λύσει απορίες καθόσον εκτός από εκπαιδευτικός ο ίδιος (μαθηματικός) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου είναι: εκπαιδευτικός συντάκτης του naftemporiki.gr από το 2014, συνεργάτης της εφημερίδας «Καθημερινή» από το 2005, σύμβουλος σταδιοδρομίας και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, ενώ έχει υπάρξει εκπαιδευτικός συντάκτης της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος» της Βόρειας Ελλάδας καθώς επίσης υπήρξε συνεργάτης της πάλαι ποτέ εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» σε θέματα εκπαίδευσης.
Είναι, λοιπόν, σημαντικό το γεγονός ότι θα έρθει στην Άρτα και θα προβεί σε άμεση ενημέρωση για όλους όσους παρακολουθήσουν την εκδήλωση.
Συνέντευξη στη Βίκυ Καινούργιου
Ερ: Κύριε Στρατηγάκη πόσο μεγάλο είναι κατά τη γνώμη σας το έλλειμμα ενημέρωσης των αυριανών πολιτών σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού;
Απ: Ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν είναι μία στιγμή. Δεν είναι μόνο η περίοδος της εφηβείας του ανθρώπου, η περίοδος που προσπαθεί να επιλέξει την αρχή του δικού του μονοπατιού στη ζωή. Είναι μία διαδικασία που κρατά όλη τη ζωή του ανθρώπου. Ο άνθρωπος πρέπει να ενημερώνεται συνεχώς για τις εξελίξεις στην κοινωνία και τα επαγγέλματα, ώστε να μπορεί να αναθεωρεί την πορεία του όποτε αυτό χρειαστεί. Ως προς την εφηβεία και τις αποφάσεις που παίρνονται αυτή την περίοδο, που είναι το αντικείμενό μας, δεν υπάρχει μόνο έλλειμμα ενημέρωσης, αλλά και παραπληροφόρηση και επιλογές με λάθος κριτήρια.
Ερ: Η πρωτοβουλία που έλαβε ο «Αστρολάβος» για έγκυρη ενημέρωση με την δική σας παρουσία κρίνεται θετικά. Ωστόσο γονείς και μαθητές πού μπορούν να στραφούν για να παρακολουθούν τις σχετικές εξελίξεις;
Απ: Ο άνθρωπος πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να μην επαναπαύεται στις αποφάσεις που έχει πάρει, διότι ο κόσμος μας αλλάζει με ασύλληπτες ταχύτητες. Ο Οδηγός Σταδιοδρομίας, η ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχω δημιουργήσει, λύνει αυτό ακριβώς το πρόβλημα.
Ερ: Ρώτησα μαθήτρια της Α’ λυκείου αν αποτελεί θέμα συζήτησης στην παρέα της η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος. Η απάντηση ήταν πώς είναι από τα κυρίαρχα. Όχι μόνο για το τι αρέσει στον καθένα να κάνει αύριο, αλλά κυρίως με τι επάγγελμα θα ζήσει αξιοπρεπώς και χωρίς φυσικά να μεταναστεύσει από την Ελλάδα. Απαντάται αυτό το ερώτημα στους νέους σήμερα;
Απ: Η αλήθεια είναι ότι όλοι θέλουν να σπουδάσουν για να βρουν μια αξιοπρεπή εργασία με καλό μισθό. Πώς θα το πετύχουν αυτό; Πώς θα επιλέξουν σπουδές που θα τους οδηγήσουν στον στόχο τους; Θα προτάξουν τις επαγγελματικές προοπτικές ή το θέλω τους; Την απάντηση θα δώσουμε στο σεμινάριο που καλώ τους μαθητές και τους γονείς τους να παρακολουθήσουν. Η εμπειρία μας δείχνει ότι οι έρευνες για τα επαγγέλματα του μέλλοντος συχνά διαψεύδονται. Αντί, λοιπόν, να κυνηγάμε το επάγγελμα που πιθανόν θα μας εξασφαλίσει, καλύτερα είναι να κυνηγάμε τα όνειρά μας.
Ερ: Πώς κρίνετε σήμερα το εκπαιδευτικό σύστημα; Ποιά είναι η μεγαλύτερη κατά την άποψή σας αστοχία του;
Απ: Η μεγαλύτερη αστοχία του είναι ότι δεν μπορεί να εξαλείψει οριστικά την παπαγαλία. Δεν μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και τις κλίσεις τους.
Ερ: Υπογράμμισα τη λέξη σήμερα διότι κάθε τρεις και λίγο το σύστημα στη χώρα μας αλλάζει. Γι’ αυτό τι έχετε να πείτε;
Απ: Οι συχνές αλλαγές είναι αποτέλεσμα του αρχικού κακού σχεδιασμού, αλλά και της φιλοδοξίας όλων των υπουργών Παιδείας να συνδέσουν το όνομά τους με μία «μεταρρύθμιση». Το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ έχει δομικά προβλήματα που κανείς δεν θέλει να αγγίξει. Το πρώτο είναι οι κοινές σχολές, οι σχολές δηλαδή που δηλώνονται από υποψηφίους που ανήκουν σε διαφορετικά πεδία και, προφανώς, εξετάστηκαν σε διαφορετικά μαθήματα. Μετά συγκρίνονται για το ποιος συγκέντρωσε τα περισσότερα μόρια έχοντας εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι κάποιες φορές εξετάζονται σε μαθήματα άσχετα με το περιεχόμενο των σπουδών τους. Για να σπουδάσεις σε ένα τμήμα Μαθηματικών εξετάζεσαι στη Χημεία, που αποτελεί και κριτήριο εισαγωγής. Η τελευταία φορά που βλέπει Χημεία ένας Μαθηματικός είναι την ημέρα που εξετάστηκε στις Πανελλαδικές. Δεν υπάρχει πουθενά Χημεία στο πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων Μαθηματικών, αλλά αποτελεί κριτήριο εισαγωγής. Αντίθετα η Πληροφορική, που έχει άμεση σχέση με τα Μαθηματικά, δεν αποτελεί εξεταζόμενο μάθημα.
Ερ: Πολύς λόγος γίνεται αυτό το διάστημα για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Δημιουργεί όπως λέγεται αδικίες; Ποιά η γνώμη σας γι’ αυτή;
Απ: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), έτσι όπως νομοθετήθηκε αφήνει εκτός ΑΕΙ έναν στους τρεις υποψηφίους, όσους πρακτικά γράψουν κάτω από 8. Ο δεύτερος από τους τρεις, που έχει γράψει μεταξύ 8 και 14,5, έχει περιορισμένη πρόσβαση στο Μηχανογραφικό του, δηλαδή δεν μπορεί να δηλώσει όποια σχολή επιθυμεί, αλλά μόνο μερικές, ανάλογα με τη βαθμολογία του. Αυτή θεωρώ ότι είναι η μεγαλύτερη αδικία. Τέλος, ο τρίτος από τους τρεις, που έχει γράψει πάνω από 14,5 δεν επηρεάζεται καθόλου από την ΕΒΕ. Το μόνο θετικό της ΕΒΕ είναι ότι δεν επηρεάζεται από τη δυσκολία ή την ευκολία των θεμάτων, καθώς το ελάχιστο όριο που απαιτείται για να ανοίξει το Μηχανογραφικό του υποψηφίου είναι να έχει γράψει το 80% του μέσου όρου που έγραψαν όλοι οι υποψήφιοι και όχι να γράψει μέσο όρο 10, όπως ήταν μέχρι το 2010.
Ερ: Η άποψη που λέει να σταματήσουν οι πανελλαδικές και η τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι προσβάσιμη σε όλους, οπότε να κρίνεται εκεί ποιοι μπορούν να ανταποκριθούν και ποιοι όχι, σας βρίσκει σύμφωνο;
Απ: Αυτό είναι πολύ ωραίο για να είναι αληθινό. Για να εγγράφονται όλοι στο 1ο έτος και μετά στο 2ο έτος να γίνεται η επιλογή πρέπει τα Πανεπιστήμιά μας να έχουν αρκετά κτήρια και διδάσκοντες, κάτι που δεν συμβαίνει. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει κοινωνική εμπιστοσύνη. Θα υπάρξουν αμφισβητήσεις για την αντικειμενικότητα των κρίσεων των καθηγητών των ΑΕΙ. Αντίθετα, οι πανελλαδικές εξετάσεις έχουν καθιερωθεί στην κοινωνία μας ως αδιάβλητο σύστημα. Δεν είναι δίκαιο αλλά είναι αδιάβλητο.
Ερ: Είναι γεγονός ότι δεν μπορούν πουθενά όλοι οι άνθρωποι να γίνουν επιστήμονες. Υπάρχουν επαρκή πεδία όμως για άλλου είδους κατάρτιση προκειμένου να στραφούν οι νέοι προς επαγγελματική αποκατάσταση;
Απ: Αυτό εξαρτάται από την πορεία της Οικονομίας μας. Αν η ανάπτυξη περιοριστεί στον τουρισμό οι θέσεις εργασίας θα είναι συγκεκριμένες. Αν η ανάπτυξη περιλάβει και άλλους τομείς θα δημιουργηθούν και άλλες θέσεις εργασίας. Τις θέσεις εργασίας τις καθορίζει η Οικονομία.
Ερ: Ποιά είναι η γνώμη σας για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια;
Απ: Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν πολύ καλές επιδόσεις στην έρευνα. Στη διδασκαλία, όμως, υπάρχουν προβλήματα, κυρίως λόγω του μικρού αριθμού διδασκόντων που διατηρεί απηρχαιωμένες μεθόδους διδασκαλίας, που εστιάζουν στις εξετάσεις.