ΜΕΡΟΣ Α’
Αμφιβολίες το μυαλό μου βασανίζουνε πολλές, Αμφιβολίες τρελές.


Θυμάμαι, σα να ήταν χθες την επιμονή της μάνας μου, να με μάθει να ζητάω συγνώμη. Είναι αλήθεια ότι τη δυσκόλεψα πολύ. Όταν την ρώτησα γιατί δεν με μαθαίνει να μην κάνω λάθη, μου είχε απαντήσει το απλό ότι «λάθη, μόνο οι νεκροί δεν κάνουν» και η συζήτησή μας σταμάτησε κάπου εκεί. Ευτυχώς, όμως, η ζωή συνεχίζει να δίνει απαντήσεις ακόμα και σε θέματα που μπορεί να θεωρούμε λυμένα μέσα μας. Έτσι, με τα χρόνια έμαθα ότι «έχουμε το δικαίωμα να κάνουμε λάθη, αλλά έχουμε επίσης το καθήκον να τα διορθώνουμε», ή «δεν είναι τα λάθη μας που καθορίζουν ποιοι είμαστε. Είναι το πώς συνερχόμαστε απ’ αυτά τα λάθη», ή «το να μη διορθώνει κανείς τα λάθη του είναι μεγάλο λάθος».
Όλα αυτά βέβαια ισχύουν για μένα και για σένα. Τους φτωχούληδες του Θεού. Για τους ισχυρούς της εξουσίας ισχύουν άλλα. Όπως αυτό που είπε ο Ναπολέων Βοναπάρτης: «Τρία πράγματα δεν κάνεις στην πολιτική: δεν υποχωρείς, δεν ανακαλείς και δεν παραδέχεσαι τα λάθη σου». Έτσι ό,τι και να πράξουν, όσο λάθος και αν είναι, όσο και αν αποδεικνύεται επι- στημονικά το λάθος τους, δεν το παραδέχονται με τίποτα.
Κάπως έτσι γίνεται αυτές τις μέρες, με τη μελέτη του Θόδωρου Λύτρα, σχετικά με την ενδο-νοσοκομειακή θνησιμότητα των διασωληνωμένων ασθενών, λόγω Covid-19, στην Ελλάδα, από τον Σεπτέμβριο 2020 μέχρι τον Απρίλιο 2022. Η νέα μελέτη που είδε το φως της δημοσιότητας και υπογράφει μόνο ο Θοδωρής Λύτρας – ενώ απουσιάζει η επιστημονική υπογραφή του Σωτήρη Τσιόδρα – έρχεται να επιβεβαιώσει πλήρως τα ευρήματα της αρχικής τους μελέτης το 2021, με την έρευνα να διεξάγεται στη βάση ενός υπερδιπλάσιου δείγματος διασωλη- νωμένων ασθενών. Συγκεκριμένα, το δείγμα του δεύτερου μέρους της έρευνας ανέρχεται στα 14.011 άτομα, ενώ στο πρώτο είχαν χρησιμοποιηθεί 6.282 ασθενείς.
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, το ποσοστό των νεκρών διασωληνωμένων ασθενών ΕΚΤΟΣ ΜΕΘ έφτασε στο 97,7%, δηλαδή πέθαναν 1.084 άτομα. Αντίστοιχα, το ποσοστό των νεκρών δια- σωληνωμένων ασθενών ΕΝΤΟΣ ΜΕΘ έφτασε το 72,7%. Με άλλα λόγια, ΑΝ (το μεγάλο ΑΝ) υπήρχαν ΜΕΘ για όλους τους ασθενείς που την χρειάστηκαν, θα πέθαιναν σύμφωνα με το ποσοστό 72,7%, 807 ασθενείς, αντί για 1.084. Δηλαδή, πέθαναν επιπλέον, τουλάχιστον 277 ασθενείς, αποκλειστικά και μόνον επειδή δεν δημιουργήθηκαν περισσότερες ΜΕΘ από την κυβέρνηση.
Αλλά πόσες ΜΕΘ τελικά έπρεπε να έχουμε; Με βάση λοιπόν, τα διεθνή standard, θα έπρεπε το 10% των νοσοκομειακών κλινών να είναι ΜΕΘ. Στα δημόσια Νοσοκομεία είναι αναπτυγμένες 35.000 κλίνες. Ως εκ τούτου θα έπρεπε να λειτουργούν 3.500 κλίνες ΜΕΘ! Το 2019 λειτουργούσαν το πολύ 540! Σήμερα, σε καιρό πανδημίας, λειτουργούν λιγότερες από 1.000 ΜΕΘ. Ήδη, πριν από το 2019 οι μελέτες έδειχναν ότι το ποσοστό θνησιμότητας των ασθενών που καταφέρνουν να βρουν έγκαιρα ΜΕΘ είναι κατά μέσο όρο 20% και για όσους ασθενείς δεν καταφέρνουν να βρουν, το ποσοστό θνησιμότητας είναι κατά μέσο όρο 50%. Δηλαδή 2,5 φορές περισσότεροι νεκροί.
Όταν, λοιπόν, ο επιδημιολόγος Θεόδωρος Λύτρας αποκάλυψε ότι η κυβέρνηση είχε στα χέρια της από τον Μάιο του 2021 μελέτη του ίδιου και του Σωτήρη Τσιόδρα που ανέφερε ότι η νοσηλεία εκτός ΜΕΘ σχετίζεται με 87% αυξημένη θνητότητα, ο Πρωθυπουργός από το Βήμα της Βουλής στις 1/12/2021 έλεγε ότι: «Υπάρχουν σήμερα ασθενείς διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ; Ναι, υπάρχουν. Είναι σε κρεβάτι με κανονική φροντίδα; Είναι. Έχουμε ενδείξεις ότι έχουμε μεγαλύτερη θνησιμότητα σε αυτούς τους ασθενείς σε σχέση με αυτούς οι οποίοι είναι στις μονάδες εντατικής θεραπείας; Δεν έχω τέτοια ένδειξη. Δεν έχω. Έχετε εσείς; Φέρτε τη!».
Λες και χρειάζεται κάποια μελέτη για να γνωρίζει κάποιος ότι ο λόγος που η επιστήμη δημιούργησε και οργάνωσε τις ΜΕΘ ήταν γιατί οι ασθενείς που χρειάζονται Εντατική Θεραπεία, αν μείνουν εκτός ΜΕΘ, απλά πεθαίνουν. Όπως δεν χρειάζεται κάποια μελέτη, για να καταλάβει κάποιος ότι όποιοι πέφτουν με αεροπλάνο, πεθαίνουν. Εσείς έχετε κάποια τέτοια μελέτη; Εγώ δεν έχω. Αν έχετε εσείς, φέρτε τη!
Σε παρακαλώ, κράτα τις Αμφιβολίες σου σε αναμονή, για μια εβδομάδα, μέχρι το επόμενο φύλλο. Υπάρχει και συνέχεια.
Αθώος, λόγω Αμφιβολιών

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here