Την Παρασκευή, στις 16 του Σεπτέμβρη του 2022, το Μουσικό Σχολείο Άρτας συμμετείχε σε επιστημονικό συνέδριο για τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή, που πραγματοποιήθηκε στην Άρτα από τις 16 έως τις 18 Σεπτεμβρίου 2022, μετά από πρόσκληση του Δ.Σ. και του προέδρου του Μ/Φ συλλόγου «Ο Σκουφάς» κου Νικολάου Μπανταλούκα.

Το συνέδριο διοργάνωσαν ο Μ/Φ Σύλλογος Άρτας “O Σκουφάς”, σε συνεργασία με το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και είχε ως θέμα: «Από την  Καταστροφή στην Αναγέννηση: 100 χρόνια από το 1922». Το συνέδριο τελούσε υπό την αιγίδα της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Υπουργείου Πολιτισμού, με συνδιοργανωτές το Δήμο Αρταίων και την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας.

Το Μουσικό Σχολείο Άρτας συμμετείχε με το μουσικό σύνολο «Μικρά Ασία» και παρουσίασε τμήμα του ομώνυμου μουσικού έργου/δίσκου που εκδόθηκε το 1972 σε μουσική Απόστολου Καλδάρα και στίχους Πυθαγόρα. Ο συγκεκριμένος δίσκος εκδόθηκε και κυκλοφόρησε με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή τον Αύγουστο του 1972. Ένας δίσκος που μέσα σε ένα χρόνο έμελλε να γίνει ορόσημο της ελληνικής δισκογραφίας κερδίζοντας το τίτλο του πρώτου χρυσού δίσκου με πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων και του πρώτου ξένου δίσκου σε πωλήσεις στην Αμερική. Τα τραγούδια ερμήνευσαν ο Γιώργος Νταλάρας και σε πρώτη δισκογραφική εμφάνιση η Χάρις Αλεξίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πρωτοκυκλοφόρησε ο δίσκος δεν έχαιρε ένθερμης υποδοχής με εξαίρεση ένα κείμενο του Παύλου Παλαιολόγου στο «Βήμα» στις 31 Αυγούστου 1972, με τίτλο «Ιστορία σ’ ένα δίσκο» το οποίο κλείνει ως εξής: «Δόξες του έθνους, μεγάλοι ποιητές, ακαδημαϊκοί και νομπελίστες, σας στρώνω δάφνες για να περάσετε. Συμπαθάτε μας, όμως, όταν σας λέμε ότι η δική σας λύρα με τους υψηλούς φθόγγους δεν ράγισε την ψυχή της μάζας όσο οι απλοϊκοί αυτοί στίχοι και τα λαϊκά μοτίβα που γυρίζουν με τις στροφές ενός δίσκου». Στην τεράστια επιτυχία του δίσκου συνετέλεσε και η εποχή της δικτατορίας κατά την οποία κυκλοφόρησε. Οι στίχοι του Πυθαγόρα και το αλληγορικό νόημα μιλούσαν στην ψυχή, όχι μόνο των Μικρασιατών, αλλά και ολόκληρου του Ελληνικού λαού για την αδελφοσύνη των ανθρώπων. Μάλιστα, κατά την πρώτη κυκλοφορία  επενέβη αμέσως η λογοκρισία και έκοψε από τη «Γιορτή ζεϊμπέκηδων» το τετράστιχο που έλεγε «Κράτα ρε καρδιά, λένε τα παιδιά, μέχρι να λευτερωθούμε απ’τον Κεχαγιά».

Η μουσική του Απόστολου Καλδάρα αναδεικνύεται μέσα από την ενορχηστρωτική του δεινότητα. Έχει παντρέψει τις κοινές επιλογές οργάνων της εποχής όπως ηλεκτρικό μπάσο, κιθάρα, τύμπανα, πιάνο, μπουζούκι, με όργανα προερχόμενα από την ανατολική μεσόγειο όπως ούτι, σαντούρι, κανονάκι, αλλά και άλλα ευρωπαϊκά όργανα όπως βιολοντσέλο, φλάουτο, τσέμπαλο, ξυλόφωνο προτείνοντας μια φρέσκια μουσική αισθητική που θα επηρεάσει τα επόμενα χρόνια τη συνθετική αντίληψη. Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι καταρρίπτει τις ταμπέλες “παραδοσιακό”, “κλασικό”, “λαϊκό” και υποστηρίζει την αρμονική τους σύμπραξη μέσα από ένα έργο ακρογωνιαίο λίθο για την ειρηνική συνύπαρξη δύο λαών: “ Εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ, όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ”.

Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του συνθέτη του έργου. Σκοπός του μουσικού μας συνόλου είναι να παρουσιάσουμε σύντομα ολόκληρο το εξαιρετικό έργο των Απόστολου Καλδάρα και Πυθαγόρα στη χρονιά που διανύουμε, 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και 50 χρόνια από την έκδοσή του.

Ευχαριστούμε το Μ/Φ σύλλογο «Ο Σκουφάς» για την πρόσκληση και την συνεργασία και το Επιμελητήριο Άρτας για την παραχώρηση και τη χρήση της ισόγειας αίθουσάς του. Τέλος, ευχαριστούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες του μουσικού μας συνόλου για τη συνεργασία και το υπέροχο αποτέλεσμα.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Παναγιώτης Γιαννούτσος, Αναστασία Σταύρου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here