Κούρσα ταχύτητας διαγράφουν οι ηλεκτρονικές απάτες παντός είδους το τελευταίο διάστημα τόσο στη χώρα μας όσο και στην Άρτα.
Σωρεία οι υποθέσεις ηλεκτρονικής κλοπής χρημάτων με διάφορες μεθόδους είναι πρόδηλο ότι απασχολούν και προβληματίζουν την Διεύθυνση Ασφάλειας, καθώς η συχνότητα το τελευταίο δίμηνο ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Η ηλεκτρονική απάτη έχει κατά το κοινώς λεγόμενο «πάρει κεφάλι» έναντι κάθε άλλης μορφής παραβατικότητας, κι όλα δείχνουν ότι θα πρέπει να λειτουργήσουν άμεσα τα αντανακλαστικά της πολιτείας με επιπλέον νομοθετικές παρεμβάσεις και δικλίδες ασφάλειας των πολιτών, καθώς και του τραπεζικού συστήματος.
Τα προηγούμενα χρόνια η Ασφάλεια Άρτας ασχολούνταν ετησίως με υποθέσεις ηλεκτρονικής απάτης μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού και ξαφνικά από το 2021 η συχνότητά τους άρχισε να ανεβαίνει σε αρκετές δεκάδες. Όμως εφέτος, και ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, μέσα σε ελάχιστο χρόνο συγκεντρώνεται σωρεία υποθέσεων τόσων που ξεπερνούν το 50% του περυσινού έτους!
Όλες οι περιπτώσεις
Ο διοικητής Ασφάλειας Άρτας Θεόδωρος Γούσιας, στον οποίο απευθύνθηκε η εφημερίδα μας, επιβεβαίωσε ότι πράγματι η εικόνα που προσλαμβάνουμε από την κοινωνία αντανακλάται στα στοιχεία της Διεύθυνσης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι μια πρώτη «ασπίδα» απέναντι σ’ αυτό το είδους εγκλήματος, που αρκετές φορές είναι και καλά οργανωμένο, αποτελεί η ενημέρωση του πολίτη. Αναζητώντας στοιχεία για τις διάφορες υποθέσεις που έχουν απασχολήσει έως σήμερα την τοπική Ασφάλεια, ο ίδιος τόνισε: «Είναι όλων των ειδών όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα», προσθέτοντας: «Έχουμε τις περιπτώσεις “ψαρέματος” των τραπεζικών στοιχείων με τη μέθο- δο των αγγελιών πωλήσεων διαφόρων ειδών στο διαδίκτυο. Επίσης, εκείνες που αντιγράφουν το τραπεζικό περιβάλλον μιας τράπεζας και στέλνουν μηνύματα, ζητώντας επιβεβαίωση κωδικών τραπεζικών λογαριασμών. Έχου- με το τέχνασμα ότι θέλει κάποιος να φέρει μεγάλο ποσό χρημάτων από το εξωτερικό και αναζητά με το αζημίωτο έναν λογαριασμό στην Ελλάδα για να τα περάσει μέσα απ’ αυτόν, αλλά και τις εξαπατήσεις επιχειρηματιών με μεγάλες παραγγελίες δήθεν κάποιου γνωστού, τις κλοπές καρτών και πολλές άλλες».
Πάντως και στην Άρτα είναι αρκετές χιλιάδες ευρώ που το τελευταίο διάστημα κάνουν φτερά από λογαριασμούς πολιτών, που πλέον ψάχνουν, μαζί βέβαια και η Ασφάλεια, για να εξιχνιάσουν τις υποθέσεις αυτές.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τόσο από την αστυνομία όσο και από το τραπεζικό σύστημα πολλές φορές οι δράστες βρίσκονται πολύ μακριά -ακόμα και στο εξωτερικό- ενώ δύσκολα εντοπίζονται τα χρήματα που έχουν αφαιρέσει. Κι αυτό διότι υπάρχει η μέθοδος να κινούνται αυτόματα από λογαριασμό σε λογαριασμό, κάνοντας τον γύρο της χώρας (από Κρήτη σε Μακεδονία και από Ρόδο σε Κέρκυρα), με διαφορετικά ονόματα δικαιούχων έως ότου αναληφθούν και εξαφανιστούν…
Δεν συναλλασσόμαστε
Πήραμε τις περιπτώσεις μια- μία, ώστε να δούμε τι συμβαίνει και τι μπορεί να κάνει ο πολίτης.
Πάμε πρώτα στις αγγελίες και τις εξ αποστάσεως αγορές: Πουλάει για παράδειγμα κάποιος ένα αυτοκίνητο με αγγελία, δέχεται τηλεφώνημα από οπουδήποτε και του ζητάει να δοθεί τραπεζικός λογαριασμός για να βάλει προκαταβολή. Μετά από λίγο ξανακαλεί και λέει ότι αντί για 1.000 ευρώ έβαλε 10.000 και ζητά επιβεβαίωση σε μήνυμα που στέλνει για να του επιστραφούν τα 9.000. Σ’ αυτή την περίπτωση ο πολίτης το λιγότερο που θα πάθει είναι να του καταβάλει τελικά 9.000 και να τα χάσει οριστικά.
Στην χειρότερη περίπτωση, όμως, αν του έχουν αντιγραφεί και οι κωδικοί του, θα του αδειάσουν το λογαριασμό. Οπότε ως προς αυτό η λύση είναι να μην κάνουν τέτοιες συναλλαγές που σε μεγάλο βαθμό πλέον έχουν καταστεί επικίνδυνες.
Δεν απαντάμε
Ο Θεόδωρος Γούσιας υπήρξε ρητός και κατηγορηματικός αναφορικά με τις περιπτώσεις που λαμβάνονται είτε μηνύματα στα κινητά είτε emails από… τράπεζες, ζητώντας να επιβεβαιωθούν κωδικοί ή να δοθεί οποιαδήποτε άλλη έγκριση για να προχωρήσει δήθεν ενημέρωση στοιχείων κλπ.
«Δεν απαντάμε σε κανένα μήνυμα. Τα διαγράφουμε αμέσως ή πηγαίνουμε απευθείας στην τράπεζά μας και ενημερώνουμε».
Ως προς αυτό ο ίδιος εξήγησε ότι το αναφέρουν ξεκάθαρα και οι τράπεζες σε δική τους ενημέρωση πως ουδέποτε δηλαδή θα ζητήσουν κωδικούς και στοιχεία μ’ αυτόν τον τρόπο. «Πρέπει να καταλάβουμε ότι μια κλοπή με φυσικό τρόπο την κάνει οποιοσδήποτε. Όμως με ηλεκτρονικό τρόπο έχει αποδειχτεί ότι πρόκειται για δράστες που διαθέτουν καλές γνώσεις, πειθώ και συνήθως καλή γνώση της τεχνολογίας», είπε ο διοικητής Ασφάλειας Άρτας, τονίζοντας: «Απόδειξη αποτελεί ότι αντιγράφουν πολύ πειστικά το περιβάλλον ηλεκτρονικών συναλλαγών των τραπεζών».
Μεγάλες παραγγελίες
Την ίδια στιγμή στην Άρτα καταγράφονται ήδη απάτες προς επιχειρηματίες, στους οποίους απευθύνονται κάποιοι, κάνοντας μεγάλες παραγγελίες.
Ο διοικητής Ασφάλειας επιμένει ότι το ηλεκτρονικό έγκλημα είναι καλά οργανωμένο. «Άλλοτε επικαλούνται ονόματα γνωστών ατόμων προς τον επιχειρηματία. Λένε δηλαδή ότι είναι συγγενείς του τάδε. Άλλοτε επικαλούνται ακόμα και οργανισμούς, όπως ότι πρόκειται για παραγγελία από τον Δήμο ή για περίπτωση αγοράς μεγάλης δωρεάς πχ από τη Μητρόπολη. Σκαρφίζονται τα πάντα και φυσικά δεν είναι δύσκολο να επικαλεστούν και ονόματα προσώπων που κατέχουν θέση ή ρόλο στην περιοχή. Έτσι, κάνουν μεγάλες παραγγελίες και μετά ζητούν στοιχεία για να βάλουν άμεσα χρήματα ως προκαταβολή ή και εξόφληση. Εκεί ακριβώς επικαλούνται δυσκολία στην συναλλαγή, ζητούν επιβεβαίωση και άλλα στοιχεία με αποτέλεσμα να καταφέρνουν να αδειάσουν λογαριασμούς…».
Σε τέτοιες περιπτώσεις ο Θ. Γούσιας επιμένει ότι δεν πρέπει να δίνονται επιπλέον στοιχεία. Οι επαγγελματίες πρέπει να επικοινωνούν με όποιον εκείνοι επικαλούνται ως γνωστό ή ως φορέα ή οργανισμό. «Να είναι σίγουροι πως αν πουν “παρακαλώ δώστε μου ένα τηλέφωνο να σας καλέσουμε εμείς για να μιλήσω λιγάκι απευθείας με τον τάδε”, θα κλείσουν και δεν θα ξανακαλέσουν».
Βιασύνη
Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα των απατεώνων σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι η ταχύτητα με την οποία επιθυμούν να ολοκληρώσουν την συναλλαγή.
Υπάρχει περίπτωση επαγγελματία οδηγού, τον οποίο καλούσαν επιτακτικά παρότι τους έλεγε ότι είναι… στο τιμόνι, ώστε να επιβεβαιώσει στοιχεία για την δήθεν άμεση πληρωμή για κάποια αγορά. Σταμάτησαν μόνο όταν τους είπε ότι δεν θυμάται τα στοιχεία και θα καλέσει στην τράπεζα.
Το στοιχείο αυτό της βιασύνης είναι κοινό σε πολλές περιπτώσεις. Ακόμα και από ορισμένους που αναφέρουν με περισσή ευγένεια «όχι σας παρακαλώ θέλω να είμαι εντάξει με τις οικονομικές μου υποχρεώσεις. Θα σας βάλω άμεσα αυτή τη στιγμή τα χρήματα. Δεν θέλω να υπάρχουν εκκρεμότητες κλπ».
Πρόκειται για την ίδια ακριβώς βιασύνη ώστε να καταφέρουν να ολοκληρώσουν την κλοπή το συντομότερο δυνατό. Κι αυτό διότι δεν θέλουν να αφήσουν περιθώρια στον παθόντα να σκεφτεί ή και να επικοινωνήσει με όποιον επικαλούνται ως κοινό γνωστό ή με την τράπεζα.
Βασική συμβουλή
Μια βασική όσο και σημαντική συμβουλή προς τους πολίτες μεταφέρει μέσω του «Τ» ο διοικητής Ασφάλειας Άρτας.
Ο κ. Γούσιας εξηγεί ότι τόσο στην περίπτωση κλοπής μιας κάρτας συναλλαγών όσο και σε αντίστοιχη αλίευσης στοιχείων λογαριασμών, είναι σημαντικό αυτός να μην αντανακλάται στο σύνολο των χρημάτων ενός ατόμου ή νοικοκυριού.
Δίνοντας ένα παράδειγμα ο ίδιος εξήγησε: «Στην φυσική κοπή, σου αρπάζει κάποιος το πορτοφόλι σου. Κουβαλάς άραγε σ’ αυτό όλα τα χρήματα που διαθέτεις; Φυσικά όχι. Έχεις ένα ποσό για τις τρέχουσες συναλλαγές σου. Έτσι, λοιπόν, καλόν είναι τα χρήματα που χρειάζονται για τις τρέχουσες συναλλαγές να τα έχει κανείς σ’ έναν ξεχωριστό λογαριασμό και το βασικό του “κομπόδεμα” -ας το πούμε έτσι- σε άλλον. Οπότε σε περίπτωση που πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης να μην του αφαιρέσουν όλα τα χρήματα που διαθέτει».