Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για το θέμα των καταλήψεων και των ευθυνών που επιρρίπτονται στους αρμόδιους. Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 3ου ΓΕΛ Άρτας, πιστεύοντας ότι υπάρχει παραπληροφόρηση γύρω από το γεγονός, θεωρεί ότι είναι υποχρέωσή του να ενημερώσει σχετικά την κοινή γνώμη, καθώς και όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Μαθητές και των δύο σχολικών μονάδων (3ου ΓΕΛ και 3ου Γυμνασίου) που φιλοξενούνται στο χώρο, προχώρησαν σε κατάληψη του κτιρίου με τις συνήθεις διαδικασίες των Γενικών συνελεύσεων και της ψηφοφορίας. Η πλειοψηφία της μαθητικής κοινότητας αποφάσισε να προχωρήσει σε δράσεις αυτού του είδους για προβλήματα που αφορούν μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας Covid-19, καθώς και για καθαρά εκπαιδευτικά θέματα, όπως Τράπεζα Θεμάτων και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Δυστυχώς, το θέμα πήρε διάσταση από συμπολίτες που αναπτύσσουν κριτική άποψη χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εξαπολύοντας χαρακτηριολογικές θέσεις που θίγουν την σχολική μας κοινότητα.
Από την πλευρά μας πρέπει να αποσαφηνίσουμε πως, όταν έχεις να κάνεις με παιδιά της ευαίσθητης εφηβείας, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθησία. Η διαχείριση θεμάτων κινείται μόνο σε παιδαγωγικούς άξονες. Η επιστημονική και παιδαγωγική μας κατάρτιση επιβάλλει την ανάγκη προστασίας των μαθητών μας από οποιονδήποτε χρησιμοποιεί δημόσια Μέσα Ενημέρωσης και κάνει κριτικές πολύπλευρα, χωρίς να υπολογίζει την προφανή επιρροή σε λάθος κατευθύνσεις της κοινής γνώμης. Σε αυτή την περίπτωση μόνο κακοβουλία και αφροσύνη καταδεικνύεται.
Σε αυτούς που με μεγάλη ευκολία κουνούν το δάχτυλο και μας εγκαλούν, θα θέλαμε να τους απαντήσουμε ότι είναι πολύ εύκολο από τον καναπέ σου να κάνεις κριτική. Θα θέλαμε, επίσης, να τους πούμε πως, πριν μας στήσουν στον τοίχο, θα έπρεπε αυτοί πρώτα να πληροφορηθούν καλύτερα για τα γεγονότα, ασχέτως αν θυμούνται την «κατάντια» της εκπαίδευσης μόνο όταν τα παιδιά, με λάθος τρόπο διεκδίκησης, αρθρώνουν αιτήματα, ενώ τον υπόλοιπο καιρό δε βγάζουν λέξη για το χρόνια υποχρηματοδοτούμενο και υποστελεχωμένο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι καταλήψεις σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα έχουν πλέον μια ιστορία τριάντα ετών. Σποραδικά στην αρχή και συστηματικά την τελευταία περίοδο, μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων -στο πλαίσιο μιας κουλτούρας διεκδίκησης, προβολής αιτημάτων και διαπραγμάτευσης που πηγάζει από τις Μαθητικές Κοινότητες- προχωρούν σε αυτού του είδους τις κινητοποιήσεις. Η ευθύνη βαραίνει όλους μας: Δημοτική Αρχή, Εκπαιδευτική Κοινότητα, Γονείς.
Ας γνωρίζουν, λοιπόν, όλοι οι αναμάρτητοι που λιθοβολούν το σχολείο ότι:
Τα σχολεία καταλαμβάνονται σε ώρες που δε λειτουργούν ως διδακτήρια και ανήκουν στην δικαιοδοσία του Δήμου. Επανειλημμένως έχουμε ζητήσει νυχτερινή φύλαξη, αλλά δεν έχουμε εισακουστεί. Υπάρχει σύστημα συναγερμού στα σχολεία, αλλά οι μαθητές γνωρίζουν πώς να το απενεργοποιούν.
Το κτίριο του 3ου Γυμνασίου και Λυκείου χρονολογείται από το 1969 με παράθυρα παλιά και σιδερένια. Πρόκειται για ένα ευάλωτο κτήριο, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και δύσκολα αμύνεται στην εισβολή του καθενός. Πριν 4 με 5 χρόνια δόθηκε η υπόσχεση ότι το κτήριο θα μπει σε ενεργειακή αναβάθμιση.
Η περίοδος της Τηλεκπαίδευσης ήταν καταστροφική για τους μαθητές και συνολικά την εκπαιδευτική κοινότητα. Τα παιδιά συνήθισαν στην κουλτούρα της, την οποία δύσκολα πλέον αποχωρίζονται. Προτιμούν να μένουν στο σπίτι τους και φορώντας τις πιζάμες τους να προσποιούνται οι περισσότεροι ότι παρακολουθούν από τα κρεβάτια τους το μάθημα. Είναι γνωστό πως υπάρχουν και γονείς που προτιμούν αυτή την κατάσταση, θεωρώντας ότι μ’ αυτό τον τρόπο κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι ασφαλή. Ποιος, ωστόσο, θα μπορούσε να ισχυριστεί πως είναι ποτέ δυνατό να κλείσουμε τα παιδιά μας στη γυάλα;
Στο σημείο αυτό η ευθύνη μας, δασκάλων και γονέων, είναι τεράστια. Οφείλουμε να καταλάβουμε ότι πρέπει να μεγαλώσουμε ενήλικες, ανθρώπους που θα κληθούν να αντιμετωπίζουν με ωριμότητα τις προκλήσεις της ζωής. Να διδάξουμε στους νέους ότι η ζωή δεν είναι πάντα δίκαιη και ότι χρειάζεται κόπος για να πετύχεις τους στόχους σου. Δυστυχώς, μεγαλώνουμε γενιές που πιστεύουν ότι όλα είναι εύκολα, προλαβαίνοντας πριν καν το ζητήσουν τις επιθυμίες τους.
Η προσπάθεια αυτή για ενημέρωση στηρίζεται στην ανάγκη κατανόησης και ερμηνείας των γεγονότων. Κάθε άτομο προσεγγίζει ό,τι συμβαίνει γύρω του με βάση κάποιους σημασιολογικούς χάρτες που απέκτησε κατά τη διάρκεια της ζωής του. Όμως οι πληροφορίες που προσλαμβάνουμε για πρόσωπα και γεγονότα τα οποία βρίσκονται έξω από τα στενά πλαίσια των γνωριμιών μας, καλό θα ήταν να φιλτράρονται πριν γίνουν καταγγελτικός λόγος.
Σύλλογος Διδασκόντων 3ου Λυκείου Άρτας