Δεν είναι απλό να αισθάνεσαι ότι υποχωρεί ώρα με την ώρα, μέρα με τη μέρα το έδαφος κάτω από τα πόδια σου… Πόσο μάλλον αν η υποχώρηση αυτή αφορά σε σχολικό συγκρότημα που την τελευταία πενταετία, όπως διαπιστώθηκε από τον τεχνικό έλεγχο, έχει υποστεί καθίζηση 10 μέτρων!

Το πρόβλημα εντοπίζεται στο 9ο δημοτικό σχολείο Άρτας, που κατασκευάστηκε και λειτούργησε λίγο πριν το 2000 στο λόφο Περάνθης. Το σχολείο το συναντούμε κατευθυνόμενοι προς το νοσοκομείο. Στην μπροστινή όψη μοιάζουν όλα να είναι κανονικά. Στο πίσω μέρος, όμως, το τοιχίο αντιστήριξης άρχισε πριν μερικά έτη να εμφανίζει υποχώρηση. Η πρώτη παρατήρηση έγινε από τους ειδικούς που είχαν τοποθετήσει μπλε μπογιά στο άνοιγμα ενός εκατοστού περίπου, στο κάθετο ύψος. Σήμερα, βέβαια, η υποχώρηση είναι εξόφθαλμη, ενώ σταδιακά οι ρωγμές επεκτείνονται προς το κέντρο της σχολικής αυλής, αφήνοντας ήδη σημάδια αποκόλλησης του πεζοδρομίου στη συνάντησή του με τον τοίχο του κτηρίου.
Ένα τηλεφώνημα στα γραφεία της εφημερίδας μας ήταν αρκετό. Το διαπιστωμένο πρόβλημα, κάθε φορά που οι βροχές είναι έντονες και παρατεταμένες -πράγμα καθόλου σπάνιο στην Άρτα- κορυφώνει την αγωνία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Γιατί; Διότι, όπως μας επισημάνθηκε «είναι άγνωστο το βάθος του προβλήματος… και δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει μέχρι ποιού σημείου μπορεί να φτάσει».
Και τεράστια τρύπα
Ασφαλώς ένα τέτοιο πρόβλημα δεν περιγράφεται από απόσταση. Η διευθύντρια, Φωτεινή Λισγάρα, ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας, ανοίγοντας την πόρτα του σχολείου της προκειμένου να δούμε από κοντά τί έχει συμβεί. Και πράγματι η πίσω αυλή …κρύβει μια σοβαρή καθίζηση, με τους εκπαιδευτικούς να έχουν τοποθετήσει απαγορευτική κορδέλα στο πιο επίμαχο σημείο. Συνολικά ο χώρος αυτός έχει καταστεί ανενεργός για τους μαθητές όπως και το γήπεδο μπάσκετ, στο οποίο απαγορεύεται αυστηρά η χρήση του παρά μόνο υπό την επίβλεψη του γυμναστή. Κι αυτό διότι στο τέρμα του γηπέδου, η υποχώρηση άφησε μια τεράστια τρύπα. Πάνω της τοποθετήθηκαν ορισμένα κλαδιά για να μην χάνεται η μπάλα στο κενό και κυρίως για να μην πλησιάζουν μαθητές.
Ο γυμναστής που υπηρετεί στο ίδιο σχολείο από την δεκαετία του ’90 (όταν στεγάζονταν σε νοικιασμένη πολυκατοικία), θυμάται τον χώρο αυτό από τις ημέρες κατασκευής του νέου συγκροτήματος. «Ήταν βραχώδης αλλά με άνισο ανάγλυφο», περιέγραψε ο Κωνσταντίνος Παππάς και πρόσθεσε: «Όταν κατασκευάζονταν το κτήριο έφεραν χώμα και χαλίκι που στρώθηκε πάνω από τους βράχους. Στα πρώτα χρόνια λειτουργίας, σ’ ένα σημείο, υποχώρησε η αυλή και δημιουργήθηκε μια τρύπα, η οποία επουλώθηκε άμεσα με ειδικά υλικά και άσφαλτο στη συνέχεια». Ο κ. Παππάς, θυμάται πως τα τελευταία πέντε χρόνια το πρόβλημα άρχισε να γίνεται ολοένα πιο έντονο. «Ειδικά την τελευταία τετραετία μεγαλώνει διαρκώς…», μας είπε.
Η διευθύντρια, έπιασε το νήμα του προβλήματος από τη στιγμή της τοποθέτησής της σ’ αυτή τη θέση ευθύνης, συνεχίζοντας την αλληλογραφία με τις σχετικές επισημάνσεις προς τον Δήμο Αρταίων.
«Υπήρξε ανταπόκριση», μάς επισήμανε η κ. Λισγάρα και πρόσθεσε: «Στάλθηκε μηχανικός από τον Δήμο, ο οποίος είδε από κοντά το πρόβλημα, κάνοντας μετρήσεις προκειμένου να εκπονηθεί μελέτη. Μας έχουν ενημερώσει ότι θα γίνει μελέτη για να υπάρξει ολοκληρωμένη παρέμβαση».
Εν τω μεταξύ στο εσωτερικό του κτηρίου με βεβαιότητα απαντά ότι «δεν παρατηρούνται μέχρι στιγμής ρωγμές». «Είναι κάτι που εξετάζουμε όλοι μας σχολαστικά. Ξέρουμε ότι θα πρέπει να παρατηρούμε και να ελέγχουμε συνεχώς, ακριβώς γιατί αν ό μη γένοιτο συμβεί, θα έχει άμεση σχέση μ’ αυτή την καθίζηση», σημειώνει η ίδια.
Υποχώρηση κατά 10 μέτρα
Σε συνέχεια του ρεπορτάζ ο «Τ» επικοινώνησε με τον αρμόδιο για θέματα Παιδείας αντιδήμαρχο, Χριστόφορο Σιαφάκα, ο οποίος είναι ενήμερος για το πρόβλημα. «Ολοκληρώθηκε μελέτη από μηχανικό που για τον λόγο αυτό στάλθηκε από το Δήμο στο σχολείο», εξήγησε και πρόσθεσε: «Η μελέτη που εκπονήθηκε έδειξε υποχώρηση 10 μέτρων περίπου. Για να προχωρήσουμε σε ολοκληρωμένη παρέμβαση απαιτείται μελέτη στατικότητας, καθώς και εξειδικευμένη αντίστοιχη, που θα καταδείξει τον τρόπο παρέμβασης. Είμαστε ακριβώς στο στάδιο αυτό», δήλωσε ο κ. Σιαφάκας.
Παράλληλα, ο ίδιος επισήμανε ότι μετά την έγκριση του προϋπολογισμού έτους 2021, στην πρώτη αναμόρφωση θα εγγραφεί σχετική πίστωση για ολοκληρωμένο έργο, που θα προχωρήσει με την ένδειξη του επείγοντος.
Ο κ. Σιαφάκας επισήμανε σχετικά: «Μέσω της ΣΑΤΑ (Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης) με προϋπολογισμό 311.000 ευρώ, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για εργασίες παρεμβάσεων σε σχολικά κτήρια, όπου έχουμε καταγράψει επίσης διάφορα προβλήματα. Παράλληλα, μέσω του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, καταθέτουμε πρόταση για αντίστοιχες παρεμβάσεις και σ’ άλλα σχολεία, εκτός από το 9ο δημοτικό. Το συγκεκριμένο δεν εντάχθηκε μαζί μ’ αυτά, γιατί εκεί πρόκειται για πρόβλημα που χρειάζεται ξεχωριστό έργο σημαντικής τεχνικής παρέμβασης. Αυτό θα το προχωρήσουμε με αυτόνομο έργο ως επείγον».
Αυστηρή επίβλεψη αλλά…
Τόσο η διευθύντρια όσο και ο γυμναστής του σχολείου, στάθηκαν στην αγωνία όλων των εκπαιδευτικών προκειμένου να μην μετακινούνται οι μαθητές στην πίσω αυλή.
Ο λόγος είναι προφανής. Ο φόβος πιθανής ξαφνικής υποχώρησης. «Ειδικά στο τμήμα αυτό που βλέπετε βάζουμε κορδέλα και απαγορεύεται να πλησιάσουν οι μαθητές», ανέφερε η κ. Λισγάρα, καθώς ο «Τ» φωτογράφιζε το πρόβλημα.
Μπορεί μεν στη διάρκεια λειτουργίας οι δάσκαλοι να επιτηρούν με αυστηρότητα τον χώρο, τις απογευματινές ώρες όμως πολλά παιδιά μπαίνουν στο προαύλιο του σχολικού συγκροτήματος και ασφαλώς κινούνται σ’ όλες τις κατευθύνσεις. «Πάντα υπάρχει ο κίνδυνος. Ορισμένες φορές βρίσκουμε την κορδέλα βγαλμένη και την τοποθετούμε ξανά το πρωί», αναφέρουν.
Ως εκ τούτου ο κίνδυνος ατυχήματος σε οποιαδήποτε ώρα και για οποιοδήποτε παιδί είναι πάντα υπαρκτός…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here