Το ταξίδι στο νησί γίνεται κυρίως μέσω Χιλής. Το δικό μου έγινε από την αντίθετη πλευρά της Γαλλικής Πολυνησίας. Αθήνα-Λος Άντζελες μέσω Παρισιού περίπου 20 ώρες με αεροπλάνο, Λος Άντζελες-Παπεέτε, πρωτεύουσα της Ταϊτής, άλλες 7 ώρες.
Με ένα μικρό αεροπλάνο βρεθήκαμε λίγες ημέρες στα Μπόρα-Μπόρα (νησάκι περίπου σαν τον Πόρο), από τους πιο γνωστούς τουριστικούς προορισμούς της Πολυνησίας. Πρόκειται για ένα ηφαιστειογενή κατάφυτο κώνο που τον περικλείει ένα κοραλλιογενές δαχτυλίδι. Μεταξύ τους βρίσκεται μια λιμνοθάλασσα με κάτασπρη άμμο από συντρίμμια κοραλλιών που θεωρείται όμορφη, καμία σχέση όμως με τις δικές μας θάλασσες.
Επιστροφή με τον ίδιο τρόπο στην Ταϊτή και νέα μεγάλη 4ωρη πτήση για το Νησί του Πάσχα. Κατάλυμα στον μοναδικό οικισμό του νησιού Χάγκα Ροε δίπλα στο αεροδρόμιο, σε ξενοδοχείο με μπανγκαλόου. Κάτω η παραλία του οικισμού αρκετά καλή αλλά απλησίαστη από τα θεόρατα κύματα, μόνο κάποιοι τολμηροί έκαναν σέρφινγκ. Ο οικισμός, μια κωμόπολη με φαρδείς δρόμους και χαμηλά σπίτια με στέγη από τσίγκο, μέσα σε πολύ πράσινο. Αρκετά μαγαζιά για φαγητό και σουβενίρ (κυρίως Μοαϊ). Οι κάτοικοι πολυνήσιοι μοιάζουν αρκετά με τους νοτιοανατολικοασιάτες (Βιετναμέζους κτλ).
Την επόμενη κάναμε περιήγηση στο νησί κατά γκρουπ με αυτοκίνητο και ξεναγό. Οι δρόμοι ασφαλτοστρωμένοι είτε χωμάτινοι είναι σε σχετικά καλή κατάσταση. Πρώτη επίσκεψη στον κρατήρα του ηφαιστείου RANOKAOY (πλησίον του οικισμού) με κατακόρυφες παρειές και στο βάθος λίμνη με νούφαρα. Στη συνέχεια ο πρώτος αρχαιολογικός χώρος με εξέδρες όπου είναι τοποθετημένα ομάδες Μοαϊ είτε μεμονωμένα. Αρκετά, επίσης, μισοκατεστραμμένα διάσπαρτα. Το βράδυ εξαιρετικοί παραδοσιακοί χοροί στο ξενοδοχείο (Typical dances of Rapa Nui).
Συνέχεια περιήγηση στο υπόλοιπο νησί όπου και ο κύριος αρχαιολογικός χώρος Αχου Τογκαρίκι με την μεγαλύτερη συγκέντρωση αγαλμάτων. Πλησίον της παραλίας βρίσκεται εξέδρα με τοποθετημένα 15 Μοαϊ σε καλή κατάσταση. Η περιοχή έχει ανακηρυχθεί από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.
Σε άλλο μέρος βρίσκεται λατομείο αγαλμάτων. Σκάλιζαν στην πέτρα τη βασική μορφή με κοφτερά εργαλεία, την απέκοπταν από τον κύριο βράχο, την μετέφεραν πλησίον όπου τελειοποιούσαν την μορφή. Μυστήριο αποτελεί η μεταφορά όγκων πάνω από 100 τόνους για να στηθούν στις εξέδρες. Το πιθανότερο η μεταφορά να γινόταν πάνω σε στρογγυλούς κορμούς δένδρων, όπως στην αρχαία Αθήνα μετέφεραν τα μάρμαρα του Παρθενώνα από την Πεντέλη, και το στήσιμο με κεκλιμένο χωμάτινο επίπεδο και σχοινιά.
Περιήγηση στο υπόλοιπο νησί, όπου υπάρχει δεύτερος κρατήρας παλαιού ηφαιστείου με μικρή λίμνη στο βάθος. Στη συνέχεια συναντάμε μέρος με στρογγυλεμένη μεγάλη πέτρα που συμβολίζει μάλλον το αυγό του ανθρώπου -πουλί. Απαραίτητο γούρι το άπλωμα των χεριών των επισκεπτών πάνω στην επιφάνεια του αυγού, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία.
Σε ολόκληρο το νησί ένα καταπράσινο λιβάδι, το ανάγλυφο ήπιο και το κλίμα γλυκό. Οι ακτές βραχώδεις και απλησίαστες με μονίμως αφρισμένη θάλασσα. Μόνο μια ακτή υπάρχει με εξαιρετική άμμο και καλή θάλασσα όπου γίνεται κολύμβηση με τον φόβο πάντα των καρχαριών. Στην είσοδο μια πινακίδα PLAYA APTA PARA EL BANO (ακτή κατάλληλη για κολύμβηση). Για τους Αρτινούς που δεν γνωρίζουν ισπανικά είναι μια παραλία με το όνομα ΑΡΤΑ, προφανώς προς… τιμήν τους που έφθασαν σ’ αυτή την άκρη του κόσμου.
Επιστροφή στο Παπεέτε, πάλι με 4ωρη πτήση. Το τελευταίο πιάτο του ταξιδιού ο γύρος της Ταϊτής ενός νησιού με περίπου 170.000 κατοίκους, στο μέγεθος αλλά και το σχήμα της Ρόδου. Η παραλιακή διαδρομή είναι εξαιρετική με το εσωτερικό του νησιού ένα ηφαιστειογενές βουνό κατάφυτο και απροσπέλαστο. Επίσκεψη στο κοντινό νησί Μορέα, περίπου μισή ώρα με καράβι. Η Μορέα θεωρείται από τα ωραιότερα νησιά της Πολυνησίας και ο γύρος του είναι κάτι μοναδικό.
Στο αεροδρόμιο για την επιστροφή κάποιος της ασφαλείας με υποπτεύθηκε επειδή η χώρα Ελλάδα δεν του έλεγε κάτι. Μαλάκωσε όταν του εξήγησα ότι το όνομα της χώρας του, Πολυνησία (Polynesia) είναι ελληνική λέξη και σημαίνει πολλά νησιά. Ξανά σχεδόν 30ωρο ταξίδι επιστροφής, Παπεέτε-Λος Άντζελες-Παρίσι-Αθήνα.
*Ο Χρήστος Ντάλας είναι πολιτικός και τοπογράφος μηχανικός