Οι Βουλευτές της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής, με επικεφαλής την Πρόεδρο κ. Φώφη Γεννηματά, επανακατέθεσαν τρεις τροπολογίες στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με τις οποίες επανέρχονται, λόγω των ιδιαίτερων υγειονομικών συνθηκών και των οικονομικών επιπτώσεων στην κοινωνία, σε αιτήματα, στα οποία η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει απαντήσει ούτε ανταποκρίθηκε θετικά σε αυτά.
Συγκεκριμένα, με την πρώτη τροπολογία ζητούν να ισχύσουν για τους εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα Υγείας και Πρόνοιας, στο ΕΚΑΒ, στις υγειονομικές μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως και για εργαζομένους υπηρεσιών και κοινωνικών προγραμμάτων των Δήμων (Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, υπηρεσίες καθαριότητας κ.λπ.) όσα ισχύουν μέχρι σήμερα για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, με την ένταξη τους στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (Κ.Β.Α.Ε).
Παράλληλα ζητούν, ως ελάχιστο και συμβολικό δείγμα, την χορήγηση μηνιαίου επιδόματος έκτακτων συνθηκών , για την αναγνώριση του τιτάνιου έργου όσων είναι στη πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, και συγκεκριμένα, όλων όσων εργάζονται στο Εθνικό Σύστημα Υγείας καθώς και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας, το ΕΚΑΒ, τις Μονάδες Πρόνοιας, τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, το Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, στις υπηρεσίες καθαριότητας, στους εργαζόμενους στην Πολιτική Προστασία, στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Με τη δεύτερη τροπολογία ζητούν, την παράταση της προστασίας της κύριας κατοικίας, η οποία λήγει την 30ή Απριλίου 2020, και ενώ η Κυβέρνηση έσπευσε να επαναλειτουργήσει Ειρηνοδικεία και Πρωτοδικεία από τις 27 Απριλίου, εν μέσω της πανδημίας, για να μπορέσουν οι τράπεζες να ασκήσουν πιέσεις και νομικές διαδικασίες προς τους δανειολήπτες.
Τονίζουν ότι για να υπάρξει αποτελεσματική προστασία της κύριας κατοικίας θα πρέπει να επανέλθουν σε ισχύ οι διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 3869/2010 περί υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, με προσθήκη και νέων διατάξεων που βελτιώνουν το υπάρχον πλαίσιο, για την εξαίρεση της κύριας κατοικίας από την εκποίηση και ρευστοποίηση και την αποκατάσταση της προστασίας στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.
Συγχρόνως, προτείνουν επικουρικά και παράλληλα, να δοθεί η δυνατότητα αξιοποίησης της συνεισφοράς του Δημοσίου του άρθρου 76 του Ν. 4605/2019, για τη βελτίωση της ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη, αλλά και τη βέλτιστη αποπληρωμή των χρεών προς τους πιστωτές.
Επίσης, προτείνουν τροποποιήσεις σειράς διατάξεων του Ν. 4605/2019 για τη βελτίωση της διαδικασίας ρύθμισης των δανειακών υποχρεώσεων, όπως με αναπροσαρμογή στα όρια προστασίας, ώστε να καλύπτουν ευρύτερα κοινωνικά στρώματα με την οφειλή ανά πιστωτή μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ αντί για 130.000 ευρώ που ισχύει σήμερα.
Επιπλέον, ζητούν την προστασία της κύριας κατοικίας και για την αγροτική ακίνητη περιουσία, τονίζοντας ότι το επάγγελμα των αγροτών είναι συνυφασμένο με τους αγρούς που εκμεταλλεύονται, και επισημαίνουν ότι η προστασία της αγροτικής περιουσίας είναι αναγκαία προκειμένου οι αγρότες να είναι σε θέση να συνεχίσουν να ασκούν το επάγγελμά τους.
Τέλος, με την τρίτη τροπολογία επαναφέρουν το αίτημά τους για την πάγια μείωση κατά 50% της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων καθώς και των φυσικών προσώπων με επιχειρηματική δραστηριότητα για το φορολογικό έτος 2019 και τα επόμενα. Επιπλέον ζητούν, την πλήρη απαλλαγή από την καταβολή της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019, για όσες επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα πλήττονται είτε λόγω αναστολής λειτουργίας από δημόσια αρχή είτε από συρρίκνωση του κύκλου εργασιών τους λόγω της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.
Ακολουθούν τα κείμενα των τριών Τροπολογιών της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής:
1) ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας:
«Κύρωση της από 30.3.2020 Π.Ν.Π. “Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις (A΄75)»
Θέμα: Έμπρακτη αναγνώριση του έργου και της κοινωνικής προσφοράς του προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας και του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και εν γένει των ανθρώπων της πρώτης γραμμής για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, εργαζομένων στους Δήμους, ενστόλων κ.λ.π.
Αιτιολογική έκθεση
Με την τροπολογία αυτή προτείνεται να ισχύουν πλέον και για τους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα Υγείας και Πρόνοιας, όσα ισχύουν μέχρι σήμερα για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό και παράλληλα επιδιώκεται η συμβολική και απολύτως ελάχιστη αναγνώριση του τιτάνιου έργου όσων είναι στη πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.
Η κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο κόσμος μας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δοκιμάζει την αντοχή της κοινωνίας μας , απειλεί την υγεία και τη ζωή των πολιτών. Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της απειλής αυτής έχουν τεθεί από την πρώτη στιγμή όλοι οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στις μονάδες υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας, το ΕΚΑΒ, τις Μονάδες Πρόνοιας, τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, το Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, στις υπηρεσίες καθαριότητας, κ.λ.π. που με αυτοθυσία και αυταπάρνηση «φυλάττουν Θερμοπύλας» υπό δυσχερέστατες συνθήκες, συχνά διακινδυνεύοντας την ίδια τους την υγεία. Ο πατριωτισμός που επιδεικνύουν, ο ανθρωπισμός προς τον πάσχοντα συνάνθρωπο και η συνεχής επαγρύπνηση για την αντιμετώπιση της απειλής και την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας αναδεικνύουν τους διακονούντες το ΕΣΥ ως πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς και ατομικής ευθύνης και το Δημόσιο Σύστημα Υγείας και Πρόνοιας ως πρώτιστο κοινωνικό αγαθό που οφείλουμε όλοι να προστατεύσουμε, σε πείσμα των νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων κάποιων που μέχρι πρότινος αποθέωναν την Αγορά, σήμερα όμως σιωπούν στρεφόμενοι στο ΕΣΥ ως αποκούμπι και στήριγμα στις δύσκολες περιστάσεις.
Ως πραγματικά ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης του τεράστιου έργου των λειτουργών υγείας που επιδεικνύουν ύψιστη προσήλωση στο έργο προστασίας της δημόσιας υγείας καθώς και των λειτουργών της προστασίας, της ασφάλειας των πολιτών και της ασφάλειας της χώρας προτείνονται τα παρακάτω άρθρα.
Επί του άρθρου 1
Η διαφορετική αντιμετώπιση στην ασφάλιση και στις παροχές μεταξύ των ασφαλισμένων με όμοια χαρακτηριστικά και των συνταξιούχων του ΕΦΚΑ που προέρχονται από διαφορετικά ταμεία πριν το 2016 είναι μια παθογένεια, η οποία αντιβαίνει την αρχή της ισότητας. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν εργαζόμενοι ως νοσηλευτές σε νοσηλευτικά ιδρύματα: όσοι από αυτούς υπάγονται στην ασφάλιση του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υπάγονται και στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Αντίθετα, νοσηλευτές που ασκούν την ίδια εργασία με τα ίδια καθήκοντα ακόμη και στο ίδιο νοσηλευτικό ίδρυμα αλλά υπάγονται στην ασφάλιση του Δημοσίου δεν υπάγονται στα ΒΑΕ. Η παθογένεια αυτή αναδεικνύεται ιδιαίτερα έντονα σήμερα που οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοιού, διακινδυνεύοντας με αυταπάρνηση την υγεία τη δική τους και των οικογενειών τους
Με τη διάταξη αυτή προτείνεται ο Κανονισμός Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΚΒΑΕ), που εκδόθηκε με βάση το νόμο 3863/2010, να επεκταθεί και να ισχύει για όλους τους εργαζόμενους, νοσηλευτικό, επιστημονικό, τεχνολογικό, υγειονομικό και βοηθητικό προσωπικό σε Νοσηλευτικά Ιδρύματα, Κλινικές, Μικροβιολογικά, Βιοχημικά, Ακτινολογικά και Ακτινοθεραπευτικά Εργαστήρια, Υγειονομικές Μονάδες, Κέντρα Υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) αλλά και Νοσηλευτικών μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Στρατιωτικά Νοσοκομεία, ΚΙΧΝΕ-Ιατρεία μονάδων σχηματισμών και πλοίων ), καθώς και τα πληρώματα ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ τους εργαζόμενους του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας, των Μονάδων Πρόνοιας συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών δομών, υπηρεσιών και κοινωνικών προγραμμάτων των Δήμων, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, των υπηρεσιών καθαριότητας κ.λ.π., ανεξαρτήτως του φορέα κύριας ασφάλισης (πλέον ενταχθέντα στον ΕΦΚΑ) από τον οποίο προέρχονται. Αποκαθίσταται έτσι μια ακραία δυσμενής διάκριση, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην εμπέδωση και αποκατάσταση της ισονομίας και της δικαιοσύνης.
Επί του άρθρου 2
Με το άρθρο αυτό προτείνεται ως συμβολική και απολύτως ελάχιστη αναγνώριση του τιτάνιου έργου όλων ανεξαιρέτως των εργαζομένων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας συμπεριλαμβανομένου του ΕΚΑΒ, των Μονάδων Πρόνοιας, των κοινωνικών δομών, υπηρεσιών και κοινωνικών προγραμμάτων των Δήμων, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, των υπηρεσιών καθαριότητας, κ.λ.π., των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων που είναι στην πρώτη γραμμή, η χορήγηση μηνιαίου επιδόματος έκτακτων συνθηκών και για όσο χρόνο κρατήσει η πανδημία και η έκτακτη κατάσταση που έχει προκληθεί.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας:
«Κύρωση της από 30.3.2020 Π.Ν.Π. “Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις (A΄75)»
Προτεινόμενες ρυθμίσεις
Άρθρο 1
Υπαγωγή εργαζομένων στον Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων
1.Στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (Κ.Β.Α.Ε) του άρθρου 17 του ν. 3863/2010 υπάγονται, ανεξαρτήτως του φορέα κύριας ασφάλισης τους μέχρι 31.12.2016 που στην συνέχεια εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ:
α) Οι απασχολούμενοι ως νοσηλευτικό, επιστημονικό, τεχνολογικό, υγειονομικό και βοηθητικό προσωπικό σε Νοσηλευτικά Ιδρύματα, Κλινικές, Μικροβιολογικά, Βιοχημικά, Ακτινολογικά και Ακτινοθεραπευτικά Εργαστήρια, Υγειονομικές Μονάδες, Κέντρα Υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), στις Μονάδες Πρόνοιας του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας (Ε.Σ.Κ.Φ) στο Βοήθεια στο Σπίτι και σε όλες τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων.
β) Τα πληρώματα ασθενοφόρων του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας(ΕΚΑΒ).
γ)Οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες καθαριότητας που λαμβάνουν το επίδομα επικινδυνότητας.
2. Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Υγείας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή του άρθρου αυτού και προσδιορίζονται οι συγκεκριμένες δομές και υπηρεσίες των παραγράφων α), β) και γ) των οποίων οι εργαζόμενοι, διοικητικοί και τεχνικοί εντάσσονται στις παραπάνω προβλέψεις.
Ομοίως, με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Άμυνας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται οι ειδικότητες, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος αναλογικής εφαρμογής του άρθρου αυτού για τους εργαζόμενους στα Νοσηλευτικά Ιδρύματα και τις υγειονομικές μονάδες και υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Άρθρο 2
Χορήγηση επιδόματος έκτακτων συνθηκών
Στους εργαζόμενους σε μονάδες του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) και του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας, ανεξαρτήτως ειδικότητας και χρόνου απασχόλησης, στο ΕΚΑΒ, στις κοινωνικές υπηρεσίες, στις δομές και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, στο Βοήθεια στο Σπίτι, στις υπηρεσίες καθαριότητας, χορηγείται μηνιαίο επίδομα έκτακτων συνθηκών για το χρονικό διάστημα Φεβρουάριος 2020 μέχρι τη λήξη των πανδημίας του κορωνοϊού. Οι δικαιούχοι και το ύψους του επιδόματος καθορίζονται με Κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υγείας, και Εργασίας που εκδίδεται εντός 10 ημερών και βαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και Εθνικής Άμυνας οι προβλέψεις του άρθρου αυτού επεκτείνονται αναλογικά για εργαζόμενους στην Πολιτική Προστασία, στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις και καθορίζεται το ύψος, οι ειδικότητες και οι προϋποθέσεις καταβολής του.
2) Τροπολογία – Προσθήκη
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση της από 30.3.2020 Π.Ν.Π. ‘’Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις’’ (Α’ 75)».
Αιτιολογική Έκθεση
Θέμα: «Επαναφορά της προστασίας της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και βελτίωση της διαδικασίας ρύθμισης των δανειακών υποχρεώσεων».
Ο Ν.3869/2010 εισήγαγε στη χώρα μας το θεσμό της ατομικής πτώχευσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους υπερχρεωμένους καταναλωτές να ρυθμίζουν τα χρέη τους με βάση τις πραγματικές τους δυνατότητες, καθιερώνοντας την προστασία της κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Ο υπερχρεωμένος οφειλέτης, εφόσον είχε περιέλθει χωρίς δόλο σε μόνιμη αδυναμία πληρωμής, μπορούσε να αιτηθεί την προστασία της κύριας κατοικίας του, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποπλήρωνε με το χαμηλό επιτόκιο ενός στεγαστικού δανείου σε μακροχρόνια βάση, το ποσό που θα εισέπρατταν οι τράπεζες από τη ρευστοποίησή της.
Ο Ν.3869/2010 αποτέλεσε, μέσα στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης, το πιο σημαντικό εργαλείο των αδύναμων δανειοληπτών για να ρυθμίσουν τα χρέη τους με βάση τις πραγματικές τους δυνατότητές και να προστατεύσουν την κατοικία τους. Αυτό συνέβη την ίδια στιγμή που οι τράπεζες εμφανίζονταν απρόθυμες να προβούν σε ουσιαστικές ρυθμίσεις και αναπροσαρμογές των χρεών. Πλέον, υπό τις νέες δραματικές οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνει η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι ακόμη περισσότερο αναγκαία η διαφύλαξη της κατοικίας των νοικοκυριών που έχουν περιέλθει σε μόνιμη αδυναμία.
Η προηγούμενη κυβέρνηση όχι μόνο δεν στήριξε την εφαρμογή του νόμου 3869/2010 αλλά, δυστυχώς, κατήργησε τις διατάξεις για την προστασία της κύριας κατοικίας. Στη θέση τους εισήγαγε το Ν.4605/2019, ένα νόμο που απέχει πολύ από το να προσφέρει αποτελεσματική προστασία της κατοικίας των υπερχρεωμένων πολιτών. Ο Ν.4605/2019 αφορά στην ουσία ένα πρόγραμμα, διαθέσιμο για μία ορισμένη χρονική περίοδο, για τη ρύθμιση ορισμένων, ενυπόθηκα εξασφαλισμένων, τραπεζικών πιστώσεων. Ως τέτοιο πρόγραμμα, δεν μπόρεσε να καλύψει το κενό που άφησε η απάλειψη της προστασίας της κατοικίας στο πλαίσιο του Ν.3869/2010.
Άλλωστε, το πλήθος των προϋποθέσεων που θέτει για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις του, με βάση και τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, αποκλείει το συντριπτικό μέρος των δανειοληπτών που βρίσκονται είτε σε πρόσκαιρη ή σε μόνιμη αδυναμία. Ο Ν.4605/2019 έχει πρόσκαιρη ισχύ, δε λαμβάνει υπόψη τις συνολικές οφειλές, δεν προβλέπει τη συλλογική τους ρύθμιση, ενώ δε διαμορφώνει προϋποθέσεις για ένα νέο οικονομικό ξεκίνημα, καθώς μεταφέρει στο απώτερο μέλλον το σύνολο των υποχρεώσεων του οφειλέτη ή τα τυχόν περιορισμένα, ευεργετήματα διαγραφής χρέους.
Σήμερα, τα νοικοκυριά απειλούνται όσο ποτέ άλλοτε από την απώλεια της κατοικίας. Οι τράπεζες, αντί της διευκόλυνσης των ρυθμίσεων με βάση τις δυνατότητες των δανειοληπτών, έχουν επιλέξει τη στρατηγική της πώλησης των δανείων. Χιλιάδες πλειστηριασμοί κατοικιών επισπεύδονται, πλέον και από τις εταιρίες που αγοράζουν τα δάνεια αποβλέποντας στο γρήγορο κέρδος τους. Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος δεν έχει παράγει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Καθίσταται επιβεβλημένο, προκειμένου να αποφευχθεί το τραγικό αδιέξοδο αρκετών νοικοκυριών, να αποκατασταθεί το πλέγμα προστασίας της κύριας κατοικίας που προέβλεπε ο Ν.3869/2010.
Η δικαστική κρίση και η πρόσβαση που έχουν, πλέον, οι πιστωτές, σε όλα τα κρίσιμα οικονομικά δεδομένα του δανειολήπτη εγγυώνται και διασφαλίζουν την αξιόπιστη εφαρμογή του νόμου. Συγχρόνως όμως, η αποκατάσταση της προστασίας θα προσφέρει στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά μία στοιχειώδη διαπραγματευτική δύναμη για την επιδίωξη μίας ουσιαστικής, ρεαλιστικής και κατάλληλης ρύθμισης.
Με την πρώτη παράγραφο επαναφέρεται η προστασία της κύριας κατοικίας του Ν.3869/2010. Τα όρια προστασίας αναπροσαρμόζονται, ώστε να καλύπτουν ευρύτερα κοινωνικά στρώματα. Συγχρόνως, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης της συνεισφοράς του Δημοσίου του άρθρου 76 του Ν. 4605/2019, στη λογική του νόμου αυτού, για τη βελτίωση της ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη, αλλά και τη βέλτιστη αποπληρωμή των χρεών προς τους πιστωτές.
Με τη δεύτερη παράγραφο προβλέπεται η αντίστοιχη εφαρμογή των διατάξεων για την προστασία της κύριας κατοικίας και για την αγροτική ακίνητη περιουσία. Το επάγγελμα των αγροτών είναι συνυφασμένο με τους αγρούς που εκμεταλλεύονται. Η προστασία της αγροτικής περιουσίας είναι αναγκαία προκειμένου οι αγρότες να είναι σε θέση να εξακολουθούν να ασκούν το μόνο εντέλει επάγγελμα το οποίο έχουν επιλέξει και έχουν αναπτύξει τις δεξιότητές τους. Μέσα, άλλωστε, από την εκμετάλλευση των αγρών τους αντλούν τα εισοδήματα εκείνα που θα τους επιτρέψουν να αποπληρώσουν και την οφειλή για τη διάσωση της κύριας κατοικίας τους. Με την προτεινόμενη διάταξη καθιερώνεται το δικαίωμα των κατ’ αποκλειστικό επάγγελμα αγροτών να ζητούν την εξαίρεση της ρευστοποίησης ακίνητης αγροτικής περιουσίας (γεωργικής ή κτηνοτροφικής) που θα τους επιτρέπει να ασκούν το επάγγελμά τους. Με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής το δικαστήριο καθορίζει την έκταση που θα εξαιρεθεί από την ρευστοποίηση και τους όρους αποπληρωμής της οφειλής που συναρτάται και εξασφαλίζεται με τη διάσωση της αγροτικής περιουσίας.
Με την τρίτη παράγραφο επέρχεται τροποποίηση διατάξεων για το πρόγραμμα επιδότησης αποπληρωμής στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη σε κύρια κατοικία του Ν. 4605/2019
Το Κίνημα Αλλαγής είχε επισημάνει κατά τη συζήτηση του Ν.4605/2019 ότι οι διατάξεις για την προστασία της κύριας κατοικίας δεν θα μπορούσαν σε καμία περίπτωση να αναπληρώσουν το έλλειμμα από την κατάργηση των διατάξεων του άρθρου 9 του Ν.3869/2010, ενώ απεδείχθη παντελώς ανεπαρκές και ως ένα πρόγραμμα ρύθμισης ενυπόθηκων δανείων που έχουν εξασφάλιση στην κύρια κατοικία. Οι εκτιμήσεις του Κινήματος Αλλαγής, δυστυχώς, επιβεβαιώθηκαν πανηγυρικά από το ασήμαντο αριθμό αιτήσεων που ευδοκίμησαν, σε σχέση με το πραγματικό πρόβλημα και τις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν. Γι’ αυτό και μία παράταση της ισχύος του εν λόγω νόμου, δίχως την προηγούμενη αποκατάσταση του Ν.3869/2010 και τη ριζική βελτίωση των προϋποθέσεων υπαγωγής, δεν θα ήταν μόνο αναποτελεσματική, αλλά και εξόχως υποκριτική.
Το Κίνημα Αλλαγής θεωρεί ότι οι λόγω διατάξεις θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο Ν.3869/2010, ως ένα πρόγραμμα διευκόλυνσης και επίσπευσης ρύθμισης οφειλών που οδηγούν στην προστασία της κύριας κατοικίας. Στο πλαίσιο αυτό, με την παρούσα ρύθμιση πραγματοποιούνται οι ακόλουθες αλλαγές:
1) Προσαρμόζονται κατ’ αρχήν οι προθεσμίες έτσι ώστε η ρυθμιστική παρέμβαση της πολιτείας να αναφέρεται στις επίκαιρες συνθήκες. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προσδιορίζονται με αναφορά την 31η Μαρτίου 2020 και ως τελευταία ημερομηνία για την αξιοποίηση του προγράμματος ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2020.
2) Αφαιρούνται ή αμβλύνονται κριτήρια αποκλεισμού δανειοληπτών. Έτσι, η ύπαρξη άλλης περιουσίας μέχρι 80.000 ευρώ περιορίζεται μόνο στο πρόσωπο του οφειλέτη, ενώ εξακολουθεί να λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή εισοδηματική κατάσταση.
3) Σε ρύθμιση υπάγονται δάνεια με συνολική ανά πιστωτή οφειλή μέχρι 200.000 (αντί για 130.000) ευρώ. Οι πιστωτές δεν μπορούν να υπονομεύσουν τη ρύθμιση, κάτι που δεν είναι στη διακριτική τους ευχέρεια καθώς υποχρεούνται σε πρόταση σύμφωνα με τους όρους που ορίζονται στον νόμο, και ειδικότερα στο άρθρο 75. Οι δανειολήπτες, σε περίπτωση που κρίνονται επιλέξιμοι από την πλατφόρμα, πλην όμως δεν τους έγινε αντίστοιχη πρόταση, απολαμβάνουν ήδη, και ως προσωρινή, την όποια προστασία του νόμου.
Τροπολογία – Προσθήκη
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση της από 30.3.2020 Π.Ν.Π. ‘’Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις’’ (Α’75)»
Άρθρο
1. Στο άρθρο 9 του ν. 3869/2010 προστίθενται παράγραφοι 2 έως 5 που έχουν ως ακολούθως:
«2. Ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης και σχέδιο διευθέτησης οφειλών, ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση βεβαρημένο ή με μη εμπράγματη ασφάλεια ακίνητο, εφόσον, στο πρόσωπο του οφειλέτη, πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) το συγκεκριμένο ακίνητο χρησιμεύει ως κύρια κατοικία του, β) το μηνιαίο διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα δεν υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, όπως αυτές προσδιορίζονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 του παρόντος, προσαυξημένες κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%), και γ) η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης δεν υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά πενήντα χιλιάδες ευρώ (50.000) ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά είκοσι πέντε χιλιάδες (25.000) ευρώ ανά τέκνο.
Το σχέδιο διευθέτησης οφειλών θα προβλέπει ότι ο οφειλέτης καταβάλλει το μέγιστο της δυνατότητας αποπληρωμής του και ότι καταβάλλει ποσό τέτοιο ώστε οι πιστωτές του να μη βρεθούν χωρίς τη συναίνεσή τους, σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης. Με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος ορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της μεγίστης ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη και τον προσδιορισμό του ποσού το οποίο θα ελάμβαναν οι πιστωτές σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και για τον προσδιορισμό της ενδεχόμενης ζημίας των πιστωτών.
3. Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2, οποιοσδήποτε διάδικος μπορεί να ζητήσει να ληφθεί υπόψη η εμπορική και όχι η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας του οφειλέτη. Στην περίπτωση αυτή, το δικαστήριο διορίζει ως πραγματογνώμονα πιστοποιημένο εκτιμητή, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο περιλαμβάνεται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών της Διεύθυνσης Οικονομικού Συντονισμού και Μακροοικονομικών Προβλέψεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών. Τα έξοδα της πραγματογνωμοσύνης βαρύνουν το διάδικο που τη ζητεί. Το αίτημα για διορισμό πραγματογνώμονα είναι απαράδεκτο, αν δεν υποβάλλεται είτε με την αίτηση είτε με αυτοτελές δικόγραφο, το οποίο κατατίθεται τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν την ημερομηνία συζήτησης της αίτησης. Αν το αίτημα υποβληθεί με την αίτηση, ο Ειρηνοδίκης διορίζει πραγματογνώμονα κατά την ημέρα επικύρωσης. Αν υποβληθεί με αυτοτελές δικόγραφο, ο πραγματογνώμονας διορίζεται με πράξη του αρμόδιου δικαστή, η οποία εκδίδεται μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την κατάθεσή του, με κλήτευση των διαδίκων πριν από είκοσι τέσσερις (24) ώρες. Δεν απαιτείται διορισμός πραγματογνώμονα αν οποιοσδήποτε διάδικος προσκομίσει έκθεση πιστοποιημένου εκτιμητή του δεύτερου εδαφίου. Αν το δικαστήριο δεν εξαιρέσει την κύρια κατοικία από τη ρευστοποίηση, τότε για τρία (3) έτη από τη δημοσίευση της απόφασης η τιμή πρώτης προσφοράς κατά τον πλειστηριασμό της δεν μπορεί να είναι κατώτερη του ορίου αξίας για την προστασία της κύριας κατοικίας κατά τη γ’ περίπτωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2. Αν σε δύο διαδοχικούς πλειστηριασμούς, με τιμή πρώτης προσφοράς ίση με το όριο αξίας για την προστασία της κύριας κατοικίας κατά τη γ’ περίπτωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2, δεν γίνει κατακύρωση, τότε ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει μεταρρύθμιση της απόφασης για τη δικαστική ρύθμιση των οφειλών του, προκειμένου να εξαιρεθεί η κύρια κατοικία του από τη ρευστοποίηση, εφόσον συντρέχουν και οι υπόλοιπες προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2. Στη δίκη της αίτησης μεταρρύθμισης τεκμαίρεται αμάχητα ότι η εμπορική αξία της κατοικίας είναι κατώτερη του ορίου αξίας για την προστασία της κατά τη γ’ περίπτωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2, ενώ ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 2 κρίνεται με βάση το χρόνο άσκησης της αρχικής αίτησης. Κατά το χρονικό διάστημα των καταβολών της παραγράφου 2 του άρθρου 8 το δικαστήριο κατανέμει το ποσό που μπορεί να καταβάλει ο οφειλέτης μεταξύ της ρύθμισης οφειλών του άρθρου 8 και του σχεδίου διευθέτησης οφειλών του παρόντος άρθρου, διασφαλίζοντας ότι οι πιστωτές δεν θα βρεθούν χωρίς τη συναίνεσή τους σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν, στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης.
4. Η μη τήρηση από τον οφειλέτη των υποχρεώσεων που επιβάλλονται κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 2, επιτρέπει στον πιστωτή να κινήσει διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη και της μοναδικής κατοικίας του. Καταγγελία της ρύθμισης της παραγράφου 2 επιτρέπεται εφόσον ο οφειλέτης καθυστερεί υπαιτίως την καταβολή τεσσάρων διαδοχικών μηνιαίων δόσεων ετησίως ή καθυστερεί την καταβολή δόσεων της ρύθμισης, έτσι ώστε το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση να υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τεσσάρων (4) μηνιαίων δόσεων ετησίως. Για τον υπολογισμό του έτους στο προηγούμενο εδάφιο λαμβάνεται ως αφετηρία ο χρόνος έκδοσης της αποφάσεως που διατάσσει την καταβολή των δόσεων κατά το παρόν άρθρο. Αν ο οφειλέτης κατοικεί ή διαμένει σε ξένο ακίνητο, τότε οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται και για το μοναδικό ακίνητο του οφειλέτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία. Η προστασία του ακινήτου, σύμφωνα με τα προηγούμενα, ισχύει και εφόσον ο οφειλέτης έχει την επικαρπία ή ψιλή κυριότητα ή ιδανικό μερίδιο επ’ αυτών.
5. Ο οφειλέτης δύναται να αιτηθεί τη συνεισφορά του Δημοσίου που προβλέπεται στο άρθρο 76 του Ν. 4605/2019 για τη μερική κάλυψη των μηνιαίων καταβολών που ορίζονται στο πλαίσιο της ρύθμισης της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας Κοινωνικής ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών καθορίζονται οι προϋποθέσεις, ο τρόπος προσδιορισμού και το ακριβές ύψος της συνεισφοράς του Δημοσίου.»
2. Μετά το άρθρο 9 του ν. 3869/2010 προστίθενται άρθρο 9Α που έχει ως ακολούθως:
«Προστασία αγροτικής περιουσίας»
Ο οφειλέτης που είναι αγρότης στο επάγγελμα μπορεί στην πρόταση εκκαθάρισης και το σχέδιο διευθέτησης οφειλών, να ζητήσει να εξαιρεθούν από την εκποίηση αγροί τους οποίους χρησιμοποιεί για την άσκηση αποκλειστικής γεωργικής ή κτηνοτροφικής δραστηριότητας, εφόσον η αντικειμενική αξία των αγρών ή, σε περίπτωση που δεν υφίσταται τέτοια, η εμπορική αξία δεν υπερβαίνει το ήμισυ των αξιών που ορίζονται για την προστασία της κύριας κατοικίας. Η ρύθμιση για την εξαίρεση των αγρών από τη ρευστοποίηση πραγματοποιείται με ανάλογους όρους με αυτούς που προβλέπονται στο άρθρο 9».
3. Οι ακόλουθες διατάξεις του Ν. 4605/2019 τροποποιούνται ως ακολούθως:
α) Στις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 67 η φράση «την 31η Δεκεμβρίου 2018» αντικαθίσταται από την φράση «την 31η Μαρτίου 2020».
β) Η υπό περίπτωση ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 68 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«ε) Αν το σύνολο των οφειλών των παραγράφων 2 έως 4 υπερβαίνει τα 20.000 ευρώ, η ακίνητη περιουσία, πέραν της κύριας κατοικίας του, καθώς και τα μεταφορικά μέσα του αιτούντα έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τα 80.000 ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του άρθρου 72».
γ) Η υπό περίπτωση η) της παραγράφου 1 του άρθρου 68 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«η) Το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης του άρθρου 72, δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ ανά πιστωτή ή τις 170.000 ανά πιστωτή αν στις οφειλές αυτές περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια. Αν η οφειλή έχει συνομολογηθεί σε άλλο, πλην ευρώ, νόμισμα, τότε για τον καθορισμό των ορίων του προηγούμενου εδαφίου, λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία αλλοδαπού νομίσματος και ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του άρθρου 72».
δ) Στην παράγραφο 1 του άρθρου 72 η φράση «έως την 30ή Απριλίου 2020» αντικαθίσταται από την φράση «έως την 31η Δεκεμβρίου 2020».
ε) Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 74 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της αίτησης κάθε πιστωτής υποχρεούται να υποβάλλει πρόταση για ρύθμιση της απαίτησής του σύμφωνα με τους όρους του άρθρου 75».
στ) Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 77 καταργείται.
ζ) Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 78 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Αν ο πιστωτής παρέλειψε να υποβάλλει πρόταση, χωρίς να επικαλεστεί μη επιλεξιμότητα του αιτούντα κατά το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 74, η προσωρινή διαταγή χορηγείται ήδη με τους όρους του άρθρου 75».
η) Την αίτηση της παραγράφου 1 του άρθρου 72 Ν. 4605/2019 μπορούν να επανυποβάλλουν και οφειλέτες των οποίων η αίτηση δεν οδήγησε σε συναινετική ρύθμιση επιλέξιμων οφειλών.
3) ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας:
«Κύρωση της από 30.3.2020 Π.Ν.Π. “Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις (A΄75)»
Θέμα: Μείωση προκαταβολής φόρου στο 50% για όλους και πλήρης απαλλαγή για τις πληττόμενες από τον COVID-19 επιχειρήσεις, φυσικών και νομικών προσώπων.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
Άρθρο …
Πάγια μείωση προκαταβολής του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων καθώς και από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα κατά 50% και απαλλαγή από την προκαταβολή για το φορολογικό έτος 2019 για επιχειρήσεις που πλήττονται από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19
Η προκαταβολή φόρου εισοδήματος για νομικά και φυσικά πρόσωπα με επιχειρηματική δραστηριότητα είναι μια πάγια διαδικασία προείσπραξης φορολογικών εσόδων από το Δημόσιο η οποία ωστόσο έλαβε τη διάσταση του καταχρηστικού άτοκου δανεισμού του δημοσίου από τους φορολογούμενους όταν η προκαταβολή εκτινάχθηκε στο 100% του φόρου του φορολογικού έτους για τα νομικά πρόσωπα με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 1 ν.4334/2015 και για τα φυσικά πρόσωπα με τις διατάξεις της παρ.11 της υποπαραγράφου Δ.1 της παραγράφου Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015.
Το Κίνημα Αλλαγής έχει ήδη καταθέσει πρόταση για μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50% για όλες τις επιχειρήσεις φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά η έκτακτη υγειονομική και οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας λόγω της διασπορά του κορωνοϊού COVID-19 και η πίεση που υφίστανται οι εγχώριες επιχειρήσεις επιβάλλει την πλήρη απαλλαγή από την προκαταβολή για το φορολογικό έτος 2019 για όλες τις πληττόμενες ή κλειστές επιχειρήσεις. Το μέτρο αυτό κρίνεται αναγκαίο για την επιβίωση των επιχειρήσεων διότι η επίπτωση της κρίσης στον κύκλο εργασιών κατά το 2020, αλλά και για τα επόμενα έτη, αναμένεται να είναι πάρα πολύ βαριά και καθιστά αυτονόητη την υποχρέωση ελάφρυνσης τους από την προκαταβολή φόρου.
Πιο συγκεκριμένα, με τις προτεινόμενες διατάξεις θεσπίζεται πάγια μείωση κατά 50% της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων καθώς και από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα για το φορολογικό έτος 2019 και τα επόμενα. Επιπλέον απαλλάσσονται από την καταβολής της για το φορολογικό έτος 2019, όσες επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα πλήττονται είτε λόγω αναστολής λειτουργίας από δημόσια αρχή είτε από συρρίκνωση του κύκλου εργασιών της λόγω της διασπορά του κορωνοϊού COVID-19.
Άρθρο …
Πάγια μείωση προκαταβολής του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων καθώς και από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα κατά 50% και απαλλαγή από την προκαταβολή για το φορολογικό έτος 2019 για επιχειρήσεις που πλήττονται από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19
1. Στην παράγραφος 1 του άρθρου 69 του ν.4172/2013 (Α΄ 167) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Με βάση τη δήλωση που υποβάλλει ο φορολογούμενος και τους λοιπούς τίτλους βεβαίωσης που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, για το φορολογικό έτος 2019 και επόμενα, βεβαιώνεται ποσό ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του φόρου που προκύπτει από επιχειρηματική δραστηριότητα για τον φόρο που αναλογεί στο εισόδημα του διανυόμενου φορολογικού έτους. Τα φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σε κλάδους για τους οποίους έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας καθώς και σε κλάδους οι οποίες πλήττονται από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19 απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής του ανωτέρω ποσού για το φορολογικό έτος 2019. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, προσδιορίζονται οι πληγείσες επιχειρηματικές δραστηριότητες ανά κλάδο καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.»
2.Στην παράγραφος 1 του άρθρου 71 του ν.4172/2013 (Α΄ 167) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Με βάση τη δήλωση που υποβάλλει το νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα και τους λοιπούς τίτλους βεβαίωσης που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας για το φορολογικό έτος 2019 και επόμενα, βεβαιώνεται ποσό ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του φόρου που προκύπτει από επιχειρηματική δραστηριότητα για τον φόρο που αναλογεί στο εισόδημα του διανυόμενου φορολογικού έτους. Επιχειρήσεις για τις οποίες έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας καθώς και επιχειρήσεις οι οποίες πλήττονται από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19 απαλλάσσονται το ανωτέρω ποσό για το φορολογικό έτος 2019. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, προσδιορίζονται οι πληγείσες επιχειρήσεις ανά κλάδο καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.