RSS

3. Αθλητικά
  4. Οικονομία
  5. Πολιτική

Μια ζωή γεμάτη παραδόσεις…

Τη φετινή σχολική χρονιά, 2016-2017, οι μαθητές-τριες της Ε’ τάξης του δημοτικού σχολείου Αγίου Σπυρίδωνα μαζί με τη δασκάλα μας, κ. Γεωργία Τσουμίτα, υλοποιήσαμε ένα πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο: «Μια ζωή γεμάτη παραδόσεις».

Οι δράσεις μας καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς ήταν πολλές. Ξεκινήσαμε μελετώντας παλιά οικοδομήματα της τριγύρω περιοχής με κυριότερα το Κοτσέκι, ένα πέτρινο κτίριο στο κέντρο του χωριού που ανήκε στον Τούρκο διοικητή Ιμάμ Τσαούς και το καμπαναριό της εκκλησίας του χωριού, το οποίο δεσπόζει στην κεντρική πλατεία.

Συνεντεύξεις
Πήραμε συνεντεύξεις από τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας για το εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής τους, τον τρόπο ενδυμασίας, τα μαθήματα και τις τιμωρίες που τους έβαζαν οι δάσκαλοί τους εκείνα τα χρόνια. Παίξαμε παλιά παραδοσιακά παιχνίδια με τη βοήθεια του γυμναστή του σχολείου μας, κ. Φάνη Κώτση, όπως σκλέτζα, εφτάπυργο, πεντόβολα κα. Βρήκαμε Ηπειρώτικες συνταγές και συνταγές μαγειρικής επηρεασμένες από άλλους πολιτισμούς, με τους οποίους συνυπήρξαμε παλιότερα. Καλέσαμε δύο γιαγιάδες (φωτο αριστερά) στο σχολείο να ζυμώσουν ψωμί και να μας ανοίξουν φύλλα, φτιάχνοντας μία νοστιμότατη λαχανόπιτα.

Μουσική και χορός
Ενόψει της γιορτής της 25ης Μαρτίου ήρθε στο σχολείο μας ένας κύριος από τον Σύλλογο “Μακρυγιάννη” να μας δείξει παλιές παραδοσιακές φορεσιές, γυναικείες και αντρικές, και να μας διδάξει Ηπειρώτικους χορούς. Προσκαλέσαμε, επίσης, από το Μουσικό Σχολείο τον καθηγητή παραδοσιακών κρουστών, κ. Ηλία Λένη, και τον καθηγητή του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, κ. Βασίλη Κομματά, μαζί με δύο φοιτητές του να παίξουν και να τραγουδήσουν με την συνοδεία κλαρίνων, παραδοσιακούς Ηπειρώτικους ήχους και όχι μόνο.

Εθιμα
Πριν τις διακοπές του Πάσχα αναβιώσαμε κάποια έθιμα: ζυμώσαμε λαζαράκια, βγήκαμε και τραγουδήσαμε (φωτο) σε σπίτια του χωριού τα κάλαντα του Λαζάρου με τη συνοδεία της μουσικού του σχολείου μας και τα αυγά που μαζέψαμε από τις γυναίκες του χωριού τα βάψαμε με φλούδες κρεμμυδιών.

Εορτολόγιο
Στο πλαίσιο των θρησκευτικών παραδόσεων που μελετήσαμε, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε το δικό μας εορτολόγιο με τους Αγίους και Μάρτυρες που διδαχθήκαμε όλη τη χρονιά στο μάθημα των θρησκευτικών, ενώ τον Μάιο διοργανώσαμε ημερήσια εκδρομή στα Ζαγοροχώρια Ιωαννίνων και συγκεκριμένα στο χωριό Ελάτη, όπου επισκεφθήκαμε ένα παραδοσιακό εργαστήρι επεξεργασίας μαλλιού και είδαμε όλη τη διαδικασία, από το αρχικό πλύσιμο έως την ύφανση στον αργαλειό.

Το δώρο του κ. Παύλου
Να μην ξεχάσουμε να τονίσουμε ότι ένας συγχωριανός μας καλλιτέχνης, ο κ. Παύλος Παπανικολάου, μαθαίνοντας από την κυρία μας την προσπάθεια που κάνουμε, θέλησε να φιλοτεχνήσει έναν πίνακα ζωγραφικής με ανάλογο θέμα για να κοσμήσει την έκθεσή μας και στο τέλος τον έκανε δωρεά στο σχολείο μας για να τον θυμόμαστε.
Νιώθουμε πολύ ευχαριστημένοι που κάναμε όλες αυτές τις δραστηριότητες φέτος και ζήσαμε αυτή την αξέχαστη εμπειρία! Πράγματα ξεχασμένα στον χρόνο βγήκαν στην επιφάνεια, εμείς οι νεότεροι γνωρίσαμε πώς ήταν η καθημερινή ζωή των προγόνων μας και το σημαντικότερο: μάθαμε να τιμάμε και να σεβόμαστε την Ελληνική μας παράδοση.

Το αποκορύφωμα, όμως, όλου του προγράμματος ήταν η ιδέα της κυρίας μας να δημιουργήσουμε το δικό μας Λαογραφικό Μουσείο. Όλα τα παιδιά της τάξης ρωτήσαμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας, ψάξαμε στα υπόγειά μας και φέραμε στο σχολείο παλιά αντικείμενα που στις μέρες μας δε χρησιμοποιούνται πια.

Η συλλογή μας περιελάμβανε: οικιακά σκεύη (πχ γκιούμια, τσουκάλια, σινί, κακάβι σε πυροστιά, αργέλογο, σφραγίδες άρτου, παλάντζα, γουδί και γουδοχέρι, είδη σερβιρίσματος για κέρασμα κλπ), νομίσματα -Ελληνικά και ξένα από μετανάστες συγγενείς μας στο εξωτερικό-, εργαλεία (κασάρι, κοσιά, ξυλοφάγο, σιάρες, βαριοπούλα κα) και όπλα, έναν αργαλειό, μια ραπτομηχανή, υφαντά και πλεκτά, στρωσίδια, φλοκάτες, είδη ενδυμασίας (μαντήλια, τσαρούχια, φορεσιές, νυφικό κα), κοσμήματα, είδη ψυχαγωγίας (παλιά ραδιόφωνα, δίσκους πικ-απ), φωτογραφικές μηχανές, παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες και άλλα χρήσιμα σύνεργα των παλιών ανθρώπων (όπως κουδούνες ζώων, χειροκίνητο σχολικό κουδούνι, λάμπες πετρελαίου, σίδερο που λειτουργούσε με κάρβουνο κλπ). Δίπλα από κάθε αντικείμενο φτιάξαμε κι ένα καρτελάκι με την παλιά του ονομασία, όπως μας την είπαν οι γιαγιάδες μας, για να τη θυμόμαστε κατά τις ξεναγήσεις που θα κάναμε στους επισκέπτες.

Με τη βοήθεια του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και τον Σύλλογο Γυναικών του χωριού, στήσαμε στο χώρο του παλιού γυμνασίου μια μικρή, αλλά πολύ προσεγμένη έκθεση, η οποία λειτούργησε για μία εβδομάδα, πρωινές και απογευματινές ώρες. Την επισκέφτηκαν γονείς, δάσκαλοι, οι υπόλοιπες τάξεις του σχολείου μας, το νηπιαγωγείο Αγίου Σπυρίδωνα, παιδιά του γυμνασίου, καθώς και άλλος κόσμος του χωριού.
Όλοι ξεναγήθηκαν από εμάς του ίδιους και μόνο καλά λόγια είχαν να πουν. Στο τέλος τους κεράσαμε και Ηπειρώτικα εδέσματα από τα χεράκια των μαμάδων και των γιαγιάδων μας κι έφυγαν ευχαριστημένοι δίνοντας συγχαρητήρια στη δραστήρια δασκάλα μας! Το μουσείο αυτό μας φάνηκε καταπληκτικό! Καμιά άλλη τάξη δεν σκέφτηκε ποτέ να φτιάξει κάτι ανάλογο.

επιστροφή στην κορυφή

23 24 25 26 27 28 29
30 31

Όροι χρήσης & Σχόλια αναγνωστών

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ. Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του www.taxydromosartas.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

ΣΧΟΛΙΑ. Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ' αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή με e-mail έτσι ώστε να αφαιρεθεί.